A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja
Szerző: () utoljára módosítva: 2008.03.21. Lóerők környezetkímélően avagy szeszt az orosz vasnak!
Papp Gergely írása, saját tapasztalatai alapján.

Nagy valószínûséggel mindenki hallott már az E85-ről. Ez nem más mint a bioetanol néven elterjedt,  benzint helyettesíteni képes hajtóanyag.

Aki többre kíváncsi : www.E85motorsport.hu


Miből is áll?

Tulajdonképpen egyszerû etilalkohol (etanol) és benzin keveréke. A 85-ös szám pedig az etanol arányára utal. Jelen esetben 85%. Egyszerû házi körülmények között nem tudnánk az etilalkoholt benzinnel elegyíteni, mivel előbbi a víztartalma miatt nem keveredik.

Tehát a kúton kapható E85 az víztelenített alkohol és benzin keveréke. Az etanol a benzinnel való keverés után már nem veszi be a vizet. Ez nagyon fontos, hiszen víz korróziós hatása illetve a vizes etanol áramvezető képessége miatt nem tudnák használni a gépjármûvekben.

Nem nagy felfedezés az, hogy szesszel motort hajtsunk. Már az 50-es években tudták, csakhogy akkor még 3x annyiba kerül a szesz előállítása mint a benziné.


Miért jó nekünk ez az etanol?

Először is a legfontosabb: olcsó! :-) Kb. 220-240 ft/L áron kapható. Sajnos egyenlőre elég kevés helyen kapható az országban (lista a lap alján).

Na most jön a lényeg a tuningosok számára! Az oktánszáma 105!!

Ki szeretne 340ft-os 100-as benyákat tankolni, ha 220-240–ért 105-öst kaphat.

Emellett az etanol égése sokkal tökéletesebb, mint a benziné. A káros anyag kibocsátás kb. huszadára esik vissza! Az égéstér, a gyertya, a kipufogó rendszer patyolat tiszta marad. Mivel nincs benne annyi káros anyag (NO,CO,SO2), a kondenzvízzel nem alkotnak savakat, így nem marja szét a kipufogórendszert. Környezetkímélő!

A magas oktánszám miatt nagy kompresszió viszonyú motorokban is használhatjuk.


Alkalmazhatóság:

Mivel az etanol kémiailag oxigént tartalmaz, ezért a motornak megfelelő benzin-levegő keverék arány nem azonos az etanol-levegő aránnyal. Ha nem módosítunk az autónk üzemanyag ellátó rendszerén, azaz nem dúsítjuk a keveréket etanol használata esetén, a keverék olyan mértékben szegény lesz, hogy közlekedésre alkalmatlan.

Mennyit dúsítsak?

Általában 15% körül elég szokott lenni, de autónként és vezetési stílustól függően változhat.


Hátrányok:

Mint tudjuk, az alkohol igen agresszív anyag .... ha jól berúgsz, agresszívvá válhatsz...  :-)

A mûanyag illetve gumi alkatrészeket erősen öregíti. Az üzemanyag rendszerben a gumi csöveket jó minőségû csövekre kell cserélni. Számítani kell arra, hogy az üzemanyag rendszerben lévő gumi illetve mûanyag alkatrészek hamarabb mennek tönkre, hamarabb kell cserélni. Figyelmet kell fordítani továbbá az üzemanyag szivattyú membránjának gyakori ellenőrzésére. Emellett nagyon sok negatívumot olvashatunk mindenfelé az Interneten. Hogy mi igaz belőle? Nem tudom, de azért fogadjuk el, hogy valóban jobban eszi a gumi/mûanyag alkatrészeket mint a benzin.

Hogy mennyivel, azt senki nem tudja. Lehet, hogy amit a benzin 10év alatt eszik meg az etanol 5év alatt? Senki nem tud válaszolni. De ha így évente kell is cserélnem a gumi/mûanyag alkatrészeket, akkor is lehet, hogy jóval gazdaságosabb, mint a benzin.

Az etanol-levegő keverékből a hidegben jobban kicsapódik az etanol a szívócsőben, mint a benzin. Ezért nehezebb a hidegindítás, kicsit kéreti magát az autó. A könnyebb hidegindítás 
,illetve az etanol szárazsága miatt keverik benzinnel, a kenőképesség javítására.

Egyébként ki-ki elképzelése szerint bármilyen arányban keverheti benzinnel. Gyakran a magas oktánszámú benzinekben is ezt használják oktánszámnövelőnek, hiszen igen olcsó módja ennek). Pl.: 95-ös 50% + E85 50% kb 100-as oktánszámot eredményez. Olcsóbb mint a pl. a MOL EVO üzemanyag…

Még oldalakat lehetne írni róla, de azt hiszem felesleges. Aki kipróbálja az kipróbálja, aki nem nem.


Saját tapasztalatok:

Én már bő fél éve használom az E85-öt és elég sok km-t megyek (21011+HMS296+L-jet injektor). Az egyedüli dolog amit m
ódosítanom kellett az, hogy dúsítottam az üzemanyag-levegő keveréket. A sport vezérmûtengelyes motor semmi különöset nem reagált, csak kipufogó gázok szaga lett kellemesebb … kb, mint egy szeszfőzde.
Kíváncsiságból mérettem egy zöldkártya értéket, alapjáraton (1200-1300rpm) CO 1,2% CH: 632ppm, fordulaton (3500-4000 rpm) CO: 0,3% CH: 342ppm, lambda: 1,022. Az alapjárati magas értékek a sport vezérmûtengelynek tudhatók be.
A fogyasztás annyival nőtt, amennyivel dúsítottam a keveréket.


Aki először használja majd az etanolt, az tegyen a karbi elé egy nagy méretû új szûrőt, és hamar cserélje. Az etanol a rendszerben lévő összes szutykot le fogja oldani. Kb egy-két hét és a szûrő cserére szorul.

További érdekes cikkeket a TotalCar oldalán olvashatunk az E85-tel kapcsolatban. A keresőbe írjuk be E85.

Nen akarok senkit rábeszélni az E85 használatára, mindenki saját felelősségére kísérletezik az autójával!

Az autógyártók csak a Flexifuel rendszerû (gyárilag E85-tel használható) autókban javasolják a használatát, minden más típusban ellenjavalt!

Garanciális autók esetében akár a garancia elvesztésével is járhat, ha hibaként az etanol használatát tárják fel!

A cikk saját tapasztalataimon alapul, mindenféle tudományos alátámasztás nélkül.


PG (e-mail)

Hazai kúthálózat (2008.03.21):

AVIA (Castrol) XIV.ker Budapest, Gvadányi út 67.
AVIA XVIII.ker Budapest, Üllői út 812.
TESCO 1204 Budapest (Pesterzsébet), Mártírok útja 281.
AVIA 2030 Érd, Szent László tér 1.
Oil benzinkút 2943 Bábolna, Ácsi út 2.
Oil benzinkút 6000 Kecskem
ét, Jókai u. 44.
Oil benzinkút 8000 Székesfehérvár, Zámolyi út (Metro mellett)
Benzinklub 8200 Veszprém, Pápai út
Oil benzinkút 9000 Győr, Régi Veszprémi út 4.
AVIA 9400 Sopron, Somfalvi út 16.

Ha a fentieken kívül tudsz olyan kutat, amelyik E85-öt árul, akkor írd meg nekünk!


Tegyük fel, hogy vöröborral lehetne autókat hajtani, akkor beültetnénk a Marsot is?
Ön dönt, eszik, vagy etanollal vezet...
1970.01.01. - Farkas Zoltán (Zorro)
Azóta még több helyen lehet kapni, pl. nálunk Érden is, ahol 230 Ft literje
Próbáltam ladában,és trabantban(2 ütem)! A lada nem akart menni,így növeltem a fúvókákon,de vhogy benzinnel jobban megy! A hideg indítás is elég nehézkes. Lehet ha növeltem volna a kompresszión akkor jobban ment volna!A fogyasztást azt inkább nem részletezem.
Ha érdekel vkit akkor leírom a trabimat is!
Reggelente nehezen indult, alapjáratom az nem volt,és menni sem nagyon akart. A fogyasztás az 7 felett volt, pedig nagyon tatásan mentem vele.Benzinnel 6 lötyivel vígan elrohangálok vele. Belemértem a co-jába,és meglepően jó értékeket mutatott! Legalább nem nagyon szennyeztem a környezetet:)
1970.01.01. - Ivan (aschumi)
Meg egy kis info...

www.e85kft.hu
http://www.e85kft.hu/tevhitek.pdf
1970.01.01. - kmse
Sziasztok Ladások!

Mi kipróbáltuk versenyautókban. A fogyasztás ugyan nőtt, de a teljesítmény az jobb lett, jobban viselte az előgyújtást.
A tengelyváltoztatott motorokban az autó alulról kezessebb volt, a fordulatot is legalább 500-al hamarabb vette.
A mi tapasztalatunk alapján versenyautókba mindenképp ajánljuk a használatát.
Üdvözlettel: Vajner Motorsport.. www.kmse.hu/_vajner
Üdv Minden Ladásnak!

Először is az adatok: széria motor, szívó és kipuf oldali tuning + elektronikus gyújtásrendszer. Karbi beállítva 95-ös benyára.

Ha a cikkben szereplő 50/50 %-os benzin, E85 arányban tankolok, akkor az autó tökéletesen megy minden állítgatás nélkül!
Amit észrevettem: alacsonyabb lett egy picit az alapjárat, hidegindítási probléma nem volt, a motor nyugodtabban jár. Gázadásra jobban reagál, jobban gyorsul, nem melegszik annyira. A benzinszűrőt kicseréltem, nem tapasztaltam az említett koszolódást.
100%-ban E85 karbi állítás nélkül!
Először is nem kell bepánikolni, hogy nem megy az autó.
A szívató kihúzásával ugyebár dúsítani lehet, ergo nem kell állítgatni a karbit(meleg motoron fülre hangolva alapjáraton, amíg nem jár egyenletesen). Bár nem tudom, hogy ez utóbbi mondatomhoz mit szólnak a szakik? :), de nekem bevált, az autó nem eszik sokkal többet, és megy rendesen.
1970.01.01. - mile laszlo (mile1985)
Nyíregyházán is lehet tankolni E85-öt a Tesco kúton.

Nagyatádon az Avia kúton is van E85, a Berzencei úton.
1970.01.01. - Kun Sándor (Sanyi10)
Hevesmegye - Gyöngyöspatai Benzinkút

Jelen pillanatban 195 Ft/l

Egy hete járok vele, nekem tetszik és a vas is szebben megy (Lada 2105 széria), egy ismerősöm mondta, hogy kb. 40 ezer jó Magyar forintért bármelyik autóba megcsinálják az átalakítást :)
további Etanolt áruló kutak:
Isaszeg, Pécel felöli úton (maszek: 215Ft)
Bp. Veres Péter út, régi skodaszervíz, most opel AVIA kút (209Ft),
Bp. X.ker Száva utca, (basa utca-üllői út közötti szakasz)Petroland 225Ft
Sziasztok Ladások!

Szerencsére Miskolcon is nyílt egy Avia kút pontosabban a Martin-telep és Szírma között!

Ma tankoltam és 218 Huf volt literje!
1970.01.01. - nina7
Sziasztok! Nagyon jó ez az oldal és ez a téma is!
Kutatást folytatok az egyetemi dolgozatomhoz az E85 ről!
egy kérdőíves lekérdezéssel.
Nagy segítséget jelentene ha ti akik esetleges felhaszálói is az E85-nek kitöltenétek a kédőívemet ezen a linken:

http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/243573983/

(a kérdőív rövid és névtelen)


Nagyon köszönöm előre is a segítségeteket!
1970.01.01. - LadaTeamBonyhád
hello!

Tapasztalat: 1500-ös moci könnyített főtengely és lendkerék, hengerenként 13bar kompresszió, fokolt vezérlés, E85-öt tettem bele tisztán, karbi hozzá fúvókázva, gyújtás hozzá állítva. nekem jobban megy vele az autó, mint 98-as benyával, és kevesebbet is eszik, nem büdös a kipufogó! Hátrány: zajosabban járnak a szelepek, mivel kisebb a kenése az E85-nek, hidegben kicsit nehézkes a hideg indítás(+15fok alatt). És annyit tudni kell róla hogy kicsit később gyullad az etanol és magasabb vele az alapjárat. nekem ezek a tapasztalataim.
Üdv: Laci
1970.01.01. - LadaTeamBonyhád
Ja és Komlón(Agip) és Baján(AVIA) is található már E85!
1970.01.01. - ugi zoltán (johny)
Sziasztok.
Én három hónapja járok tisztán E85-el,kis átalakítással igen jól üzemel vele 1991-es 2107-em,120km tettem meg 10 liter E85-el,jóval nagyobb a forgató nyomaték,és nem füstöl,a kartergáz is csökkent,és jóval olcsóbb.
Az átalakításhoz egy öreg zsigulibúl vettem a fúvókákat,miket felfúrtam.
Féklevegő fúvóka 1.6 mm
Üzemanyag fúvóka,az alap 1.5 mm
a gyorsító 1.8 mm
és mivel az E85 105 oktánszámos,egy kis előgyújtás úgy 15 fok,ennyi az egész,ha szüttyögünk is max egy óra,ajánlom mindenkinek aki megmeri tenni,megy vele mint a szél.
üdv
Sziasztok.
Én is már tisztán etanollal járok és meglepően jól megy a gép. A fogyasztásom nem változott, de dinamikusabban megy. Zöldkártya 0,5% co aki mérte, nem akarta elhinni. A fúvókákat kellett egy kicsit nagyobbra cserélni és így tökéletes. 128/150, a gyújtás 12 fok. Sajnos nálunk Győrben csak 1 kúton van és elég gyakran hiány van belőle. A napokban voltam Kaposváron és ott 2 kúton is lehet kapni 2-2 kútfejen 223ft/l. Én ezentúl csak ilyennel járok!
Üdv. Laci
Sziasztok!

Gépészmérnök hallgató vagyok, azonban épületgépész szakirányon(víz,gáz,fűtés tervezés, megujuló energiák höszivannyú, napkollektor,stb...), így sajnos a motorokhoz nem sokat értek, mivel nekünk nem is tanítják...
Kb. egy hónapja láttam egy E85 öt hírdető szórólapot, és mivel a megújuló energiák elkötelezett híve v.ok, meg is néztem a http://www.e85tuning.hu oldalt.Akkor azonban konstatáltam, hogy injektoros autókhoz van elektronika, de már akkor szöget ütött a fejembe, hogy a karburátorral is meg lehet oldani a dúsabb keveréket, és a gyujtáson is lehet állítani,de nem foglalkoztam vele.A mai napon eszembejutott, így utánnanéztem.

Nekünk egy 1994 es évjáratú 1500ös 2104 es ladánk van(láncos).
Kérném az itt megszólaló tapasztalt hozzáértőket, hogy legyenek szivesek megmondani, ehez milyen méretű fúvókákat kelle beszerezni, és mekkorára állítani az előgyujtást!
Válaszotokat várom ide, vagy a bagyuszika@freemail.hu e-mail címre.

Addig is a hétvégén 50-50% ban megtankolom E85-95 keverékkel, mert mindenhol azt olvastam, hogy abból nem lehet gubanc. :D
Sok sikert mindenkinek az E85 höz!

Köszönettel:
Balogh Gyula
Sziasztok ! LADA 1200-as 28 éves kopott autómmal teszteltem E85 tisztán , alapjáratott kicsit meg kellet emelni mert le ált a benzines be állításhoz képest , és a fő fúvókát ami addig 107 – volt etanolnál 120 – ra kellet cserélni ez a ( gyári 2103-1107010) is . Gyújtást 10 fokra elkellet tolni , tapasztalat : kicsit lomha motor +15 reggeli indítás nehézkes , ha nem rugdosom a gáz pedált a fogyasztás ugyan annyi mint benzinből . Szerény véleményem szerint ahogy hűl a levegő közeleg a tél , keverni kel majd benzinnel mert nem fog be indulni pláne ha kint tárolom a hó alatt. Sok sikert mindenkinek !

Impresszum

Tartalom: a weboldalon található tartalom sokéves munka gyümölcse, amelyhez rengetegen járultak/járultatok hozzá. Kevés lenne felsorolni a neveket, viszont minden cikkünknél látható az eredeti szerző neve. Nagy köszönet mindenkinek, aki hozzájárult ehhez a páratlan tartalmi színvonalhoz. A köszönet Benneteket illet!

Eredeti ötlet és a régi weboldal statikus szerkesztése (több, mint 1GByte!) - Bal3

Arculatterv: a gragfikai pályázat nyertese: Debrei Tamás (debaj)

Aktuális weboldal programozás: (HTML, PHP, MySQL) Bálint Tamás

Kapcsolat

Amennyiben cikket küldenél az oldalra, vagy egy hibára hívnád fel a figyelmünket, várjuk leveledet.

E-mail: zsiguli@zsiguli.hu

LADA Baráti Kör . Copyright: 2020. All rights reserved.