Típus ismertet?: Kalina

(Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter), utoljára módosítva: 2016.02.21.)

A Lada 2110 gyártása mellett az oroszok úgy gondolták szükség lenne egy a 2110-esnél kisebb kategóriájú autóra is, ezért tervezni kezdtek és megszületett a Lada Kalina. A kisebb kategóriára az autó 1118-as kódjelének első, 1-es számjegye is utal.



1999-ben mutatták be az első 5 ajtós, 1119 kódjelû prototípust a moszkvai autószalonon. Egy évvel később az 1118-as sedan is napvilágot látott. Az autó tervezésekor különösen figyeltek a légellenállásra, az aktív és passzív biztonsági eszközökre. Először ennél a típusnál alkalmaztak nagy szilárdságú acélt a karosszéria tervezésekor. Az Avtovaz életnagyságú szélcsatornájában a tesztek során sikerült finomítani a formákon így a végleges változat Cx értéke 0,347 (Leendő ellenfelei pl. Fiat Bravo, Toyota Starlet, Opel Corsa 0,37-0,39 közötti értékeket tudtak)
Ezután sajnos hosszú csend következett a pénzhiány miatt.

2004-ben megjött a változás. Togliattiban felépültek egy teljesen új 3 km hosszú gyártósort, 45.000 négyzetméteren melyet a legmodernebb technológiával szereltek fel. A jármûiparban világszínvonalú robotokat gyártó Kuka cég számos új megoldást Togliattiban mutatott be.
A 1118-as sedan gyártását épp 2004 November 18-án (11.18) kezdték el.




Persze 1999-óta kicsit áttervezték a külsőt és a belsőt, letisztultabbak lettek a vonalai az autónak.
A gyártás elkezdésekor az 1.6 literes, 8 szelepes hengerenkénti befecskendezős motort kapta meg a Kalina. A motor a Szamara blokkból kifejlesztett, 2110-es szériában már bevált 1500-ös motor, csak nagyobb főtengellyel. (furat/löket: 82mm/75,6mm)

2005-ben aztán megkapta a 16 szelepes hengerfejet is, és elkezdték gyártani az 5 ajtós változatot (Kalina 1119) a sedan mellett.

2006-ban gyártásba vették a kombi változatot (Kalina 1117) is.



A motorválasztékban megjelent egy 1.4 literes 16 szelepes erőforrás. (76,5mm/75,6mm)
Az 1.4 literes motor kifejlesztése főleg a nyugati piacra történt. A kevesebb köbcentiből adódó kisebb fenntartási költségek (pl. adók) miatt kifejlesztettek egy emelt kompresszióviszonyú blokkot, amely a mínusz 200 köbcenti ellenére a nagyobb motor teljesítményét megközelítette.
A blokk az 1300-as Szamarától jött, megkapta az 1.6-os főtengelyt, kovácsolt dugattyúkat és hajtókarokat, olajhûtést a dugattyúk, illetve egy csökkentett égésterû 16 szelepes hengerfejet. Így az 1.6 literes 10.3-as kompresszióviszonya helyett az 1.4-es blokk 10.9-et tudott. A teljesítményük közel azonos, a kisebbik 90, míg nagyobbik társa 96 lóerő.

2007-ben kifejlesztették az ABS-el szerelt típusokat.

2008-ban az 5 ajtós változatból elkészült a Sport változat, melyet az év közepétől kezdve lehetett megvásárolni. Elöl nagyobb fékeket, hátul tárcsaféket kapott az autó. A motor itt már közel 100 lóerőt teljesít.



A következő években egyre bővült a választható felszereltségek listája, mint a légzsákok, elektromos övfeszítők, elektromos szervókormány, elektromos ablakok, fûthető elektromos tükrök, fûthető ülések, központi zár, légkondicionáló, stb.
A nyugati exportra szánt változatoknál a vezető és utas oldali légzsák alap felszereltségben járt.

2011-től minden autó megkapta az újonnan kifejlesztett elektromos gázpedált.

Az új generáció...

2012-ben kifejlesztésre került a Kalina generáció felfrissítése.

2013-ban meg is indult a második generáció gyártása. Típuskódok alapján a 2192-es (5 ajtós) és 2194-es (kombi) modell.



Ebben az évben a sedan változat gyártása befejeződött, helyét a Lada Granta vette át.
Az új generációban tovább bővült a felszereltségi lista, kapható automata váltóval felszerelt változat is. A blokkolásgátló (ABS) mellett minden autó megkapja az elektronikus stabilizáló rendszert (ESP) és az elektronikus vészfék asszisztenst (BAS).



Az audiorendszer központi érintő kijelzőt kapott beépített navigációval és telefonos kihangosítóval, fény érzékelős lámpák nappali menetfénnyel, esőérzékelős ablaktörlők, stb.



2014-ben megjelent a kombi változatból kifejlesztett Kalina Cross (21947), melynek módosított futómûve miatt 23mm-el nagyobb lett a hasmagassága, változtattak a rugóstagokon és a kanyarstabilizátoron, illetve a végáttétel 3,9 lett a "sima" kombi 3,7-ese helyett.



2014-ben az új generációból is megjelent a sport változat Kalina Sport néven 120 lóerős motorral.



2015-től kapható a még erősebb Kalina NFR változat, mely a Ladák történetében a legerősebb sorozatgyártású modell a maga 155 lóerejével. Az NFR-nél már módosítottak a fékeken, a futómûveken. Változtattak a kerékagyakon és a hajtásláncon is, hogy minél élvezetesebb legyen a száguldás az autóval.

Összefoglalásként íme három táblázat a típusok főbb adatairól.
Az elsőben a 2012-ig gyártott első generáció autói. Melyek közül mindhárom típus elérhető volt mindhárom motorral.



A második táblázatban az új generáció tagjai láthatók. Itt már az 1.4 literes erőforrás eltûnt a palettáról, jött helyette viszont egy erősebb 106 lóerős 1.6-os. Mindhárom autó, mindhárom motorral készült.



A harmadik táblázatban a Sportverziók láthatók. Az első és második generációs Kalina Sport, illetve a legújabb Kalina NFR (Need For Race) változat.
Az első generációst 2008 júliusában 1.4 literes motorral kezdték gyártani, majd szeptemberben bemutatkozott 1.6 literes erőforrással. Főként utóbbival szerelték.