Futóm?tuning alapok

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.05.)


Első futómû:

Első futómûvön teljesen feleslegesa dupla kanyar stabilizátor! Hogy miért? Mert ha elég erős rugó van az autóban (növekvő keménység: gyári, nagy Polski, Wartburg turist, Niva, Merci 123, Zuk, Volga-IZS) akkor nem fog billenni főeg akkor, ha még Bilstein gátló is van mellette.
Különbség a lengés csillapítók között: az utcai, vagy az abból átalakított Kárászy féle csak széthúzáskor csillapít, a Koni is ilyen, utcára jók ezek is. A Koni "narancssárga" állítható amit a rugóhoz lehet hangolni, úgy hogy teljesen összenyomott állapotban a gátló aljában található fenékszelep olajáteresztő nyílásai keresztmetszetét lehet a szár elfordításával változtatni. Ennek egy szépséghibája van mégpedig, az hogy könnyen előfordulhat, hogy széttörik a szelep.A Bilstein annyival jobb, hogy gáznyomás van a gátlóban (kiszerelt állapotban szétfeszül), így nem csak széthúzáskor csillapít, hanem összenyomáskor(kanyarodás közben) is tart.
A másik előnye, hogy a gáz nem habosodik, ellentétben a lengéscsillapító olajjal.

Egy kis utcai tuning:
szedjük szét a gyári gátlókat és cseréljük le az olajat hidraulika vagy váltó olajra! Mivel mindkettő sûrûbb, ezért többet csillapít (nehezebben áramlik) így keményebb lesz a gátló.
Feltöltési adatok: első:0,12 liter, hátsó: 0,195 liter)

A futómû beállításnál sok alternatíva van:
-szlalomra kis utánfutás 1-2 fok ettől "pörgős lesz a kormány"
-utcai : 3.5-4 fok utánfutás ettől könnyen áll egyenesbe a kormány!

Ültetés vagy emelés?
Mi az emelést tartjuk előnyben, mert nagyobb kanyarsebesség érhető el bizonyos szintnél.
Nem pályaautózás esetén.
Indok: akkor kanyarodik és nem tolja az orrát, ha a súlypont mindig át tud helyeződni a külső kerékre, akár háromkerekezés mellett is! A tapadási vagy súrlódási erőt mindig a nyomóerő (súly), a súrlódási tényező valamint a felület is befolyásolja. Viszont egy bizonyos szélesség fölött nem lesz jobb a tapadás, de ha növeljük a kerék átmérőjét nagyobb felület tapad.

Hátsó futómû:
Érdemes nagypolski, Niva, vagy kombi rugót rakni, ettől kevésbé fog billegni az autó. A lengéscsillapító annyira legyen kemény, hogy a kanyarba történt "beülés" után ne dobja vissza a rugó az autót, mert ettől könnyen fogunk kígyót kergetni, és szedjük össze-vissza a kormányt, nem irányítjuk ez alatt, hanem csak idétlenkedünk. A túl kemény gátló (pl. a legkeményebb Bilstein) sem jó, mert ekkor csak a gumi tud rugózni és elpattog a fara az útegyenetlenségtől.

Nem érdemes dupla lengőkarokat használni! Inkább hegesszük meg a szemeknél körbe és ha ezt jól csináltuk nem lesz gondunk vele! A gumi szilenteket danamitból esztergált kúpokból raktuk össze, így nem tud lógni a hátsó futómû és ennek szorításával-lazításával hangolható a futómû.
Annak, hogy minden autó az orra felé lejt, kanyarstabilizálási, súlypont áthelyezési okai vannak.

Szélesítés:
elöl ne vigyük a gömbfejek vonalán kívül, mert nehéz lesz tekerni a kormányt és megváltozik a kanyarodási geometria. 2-3 cm pogácsát nyugodtan rakhatunk alá, célszerû tehermentesítős változatot csinál(tat)ni ami fölfeszül az agyra a felni meg a peremre!
Tapasztalat, hogy hóban jobb ha a hátsó kerekek közelebb vannak ,mert ha arrébb fut a nyom könnyebben úszik föl a havon mintha az első kerék nyomában futott volna!

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2007.08.05. - okakatoey (okakatoey)
Majdnem így van!
Ha a hátsó kereket kiszélesíted, a elsőt meg gyári nyomtávon hagyod akkor úy jársz mint a kisgyerek a háromkerekű bikilin amikor 90 fokba eltekeri a kormányt.
2007.10.03. - Michaelka (Michaelka)
Üdv. Mindenkinek! Csak annyit szeretnék hozzátenni a lengéscsillapítós dologhoz, hogy: Én is Ladával "harapom" a helyi rally sprint kilómétereit, és az az elején nagyon kis összegből kellet gazdálkodnunk, és a hátsó teleszkópok gyengeségének kérdését VolksWagen LT!! kisteherautó teleszkópjait belefaragva "keményítettük fel"! Mivel kisteherautórol van szó először kétkedtem benne, mivel azért kicsit mások a súlybeli arányok, de aztán az első teszt egy nagyon kellemes meglepetéssel lepett meg! Nagyon nagyot csalódtam benne, persze pozítívan! A kanyarokat és az ugratókat nagyon nagyon jól veszi!! És még tempós dobálos útón is nagyon fog! A teleszkópokat term. megmértük, széthúzva és összenyomva is pont ugyanakkora a hossza, mint a gyári Ladáé!
Felrakás előtt kicsit alakítani kell rajta, mivel a felső szilent túl kicsi, és nem csúszik be a gyári helyére. Én ezt kivettem /kifúrtam/ és egy-egy stabilizátor szilenttel helyettesítettem, utána minehová egy-egy nagy alátétet tettem rá a bizt. kedvéért!
Azóta hál' Istennek nem panaszkodhatok rá, átlagon felül végzi a dolgát! Nagyon nagyon elégedett vagyok vele, még semmilyen rendellenességet enm vettem észre rajta, pedig az idei szezont ezzel mentük végig (6-7 rally + kb ugyanennyi szlalom!)