Milyen a jó olajsz?r??

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2012.09.12.)

Látszólag mindegy, milyen olajszűrőt vásárolunk... a valóság azonban ennél bonyolultabb :) Nem a véletlen műve, ha szűrőcsere után lassan alszik el az olajnyomás figyelmeztető lámpa.

Kezdjük rögtön az elején, mi is az olajszûrő feladata?

Sokan rávágnák erre, hogy megszûri az olajat a szennyeződéstől és kész. De van ennél több funkciója is, melyek a motorunk számára nagyon fontosak.

Kezdjük a bemutatást sematikus ábrákon egy békebeli szûrővel, melynek csak egy szelepe van (bypass szelep):


Az olaj a pumpától a bemenő furatokon át beáramlik, ezután a papírbetéten át a középső kivezető csonkon lép ki. Az egyetlen szelep, ami ebben a szûrőben található az az úgynevezett bypass szelep (lilával jelölve a képen). Ez a szelep akkor nyit ki,a ha szûrőben található porózus szerkezetû papíron az olaj nehezen tud átáramlani. Ez a jelenség pl: hidegindítás során,léphet fel sûrû, hideg olaj esetén, esetleg a szûrő eltömődésekor. Ezekben az esetekben nem tud átáramolni az olaj a papírszûrőn, emiatt nyomásesés jön létre a szûrő belépő és kilépő oldala között, ennek hatására egy előfeszített rugó ellenében kinyílik a bypass szelep. Így az olaj szûretlenül ugyan, de eljut a motorba. Tehát például ha a bypass szelep 1baros nyitású, a szelep kinyit, ha a szûrőn 1barnál nagyobb a nyomásesés.

Nézzük a következő fejlődési szintet:

A második megvizsgált szûrőnkben már két szelep található. A már előbb említett és egy az olaj visszafolyását gátló membrán. (kék színnel jelölve) Erre azért van szükség, hogy leállított motornál az olajcsatornákba felpumpált olaj ne folyjon vissza az olajteknőbe,  s a következő indításnál pedig ne teljen el sok idő míg az olajpumpa újra feltölti a szûrőt és eljuttatja az olajat a kenési helyekre. Visszafolyásgátló nélküli szûrő használatakor a motorindításnál pár másodpercig fémes kopogó hangon jár a motor, amitől természetesen jobban is kopik. Ezt a problémát a kétszelepes szûrő már kiküszöböli. Gyengébb minőségû szûrőknél mégis gyakran előfordul, hogy a visszafolyásgátló membránnal ellátott szûrő visszaengedi az olajat.

Az újabb szûrőkben már három szelepet is találhatunk:

 A harmadik kimeneti szelep (zöld színnel jelölve) szintén az olaj visszafolyását gátolja meg.. Tulajdonképpen túlbiztosításnak is nevezhetjük. Sokkal biztosabban zárja le az olaj útját mint az előző pontban tárgyalt membrános visszafolyásgátló. Egy másodlagos funkciója is van, a szûrő lecsavarásakor a szûrőben lévő olajat nem engedi kifolyni. Így a benne lévő olajat környezetszennyezés nélkül tudják a szervizekben megsemmisítésre küldeni.

Nézzük az eddigieket hogy néznek ki a valóságban:

bypass szelep:

Visszafolyásgátló szelep:


Kimeneti szelep (balra) és bypass szelep a félbevágott szûrőben:


Ejtsünk még szót a szûrőcsere helyes módjáról is. Azt remélem írni sem kell, hogy minden olajcserénél a szûrőt is cserélni kell a benne összegyûlt kosz miatt. Az új szûrő tömítőgumiját felrakás előtt az ujjunkkal kenjük be egy kis motorolajjal. Ezután töltsük bele a motorba az új olajat és csak utána csavarjuk fel a szûrőt. Ezt a háromszelepes szûrőknél mindenképpen tartsuk be. Ugyanis az olajleeresztés és feltöltése között órák, vagy nagyobb javítás miatt napok telnek el, a nyomóvezeték és a szivattyú teljesen kiürülhet. Ilyenkor a szivattyúnak a nyomóágat a szûrőn, a szûrő szelepein, valamint az olajcsatornákon keresztül, azok ellenállásával szemben kell lelégtelenítenie. A fogaskerékszivattyú rossz légszivattyú, főleg szárazon, ezért ilyenkor a szivattyú nem, vagy csak igen lassan tudja kiszorítani a nyomóágból a levegőt. Ezáltal olajat sem tud felszívni. Emiatt előfordulhat, hogy nem épül fel az olajnyomásunk az olajcsere utáni indításkor.

Tehát levonva a következtetéseket, a legutolsóként bemutatott (visszafolyásgátlóval és kimeneti szeleppel is ellátott) szûrő vásárlása ajánlott, szem előtt tartva az itt leírtakat a beszerelés folyamán.

Végül néhány ilyen típusú szûrő a teljesség igénye nélkül:

  • Mann W714/2

  • Mahle OC136

  • Fram PH2863-1

  • SCT Germany SM151

  • Champion C117

Kicsifiú kiegészítése:

A MANN W914/2 csak a membrános visszaáramlásgátló szeleppel rendelkezik.

A dupla szelepes a MANN W714/2, viszont valakinek e szûrő kis mérete lelki megrázkódtatást okozhat a 76-os átmérőjével és 79-es magasságával, pedig többek között ez való a 164-es Alfa 3.0 24V 233LE-s autóhoz is. Ha egy 3ezres motornak elég, akkor talán a mi Lada motorjainknak is. :)

A MANN nem gyárt a szokásos nagyobbik Lada szûrő méretben dupla szelepest, viszont a "többiek" igen.

MAHLE OC136 szintén dupla szelepes a 93/95-ös méretben, viszont nem annyira olcsó.

FRAM PH2863-1 a legjobb ár-érték arányban.

Champion C117 olcsó, de mégsem feltétlenül javasolnám...

Ezek mind dupla szelepesek.

Esetleg olajszûrő-méretrajongóknak tudok mondani olyan MANN számot is amelyik nagy átmérőjû is és hosszú is mint a régebbi VW diesel szûrők, ezek viszont csak a régebbi 2105-ösökön fellelhető 90 fokos olajszûrőfordító adapterrel használhatóak.