Sperr difi fajtái

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2015.12.30.)

Hegesztett difi (100%-os, vagy parasztsperr)

A bolygómû fogaskerekei vannak összehegesztve egymáshoz + a házhoz, vagy a bolygómû házát körbelemezelik és kiöntik alumíniummal! Kezelhetetlen, mert mindig úszik az autó hátulja, arról nem is beszélve, hogy parkolásnál hogy tépi a hátsóhidat, futómûvet, viszont dzsuván mindig van lehajtás!Gyakorolni nagyon jó, meg látványosan is lehet vele menni!

Egyébként életveszélyes, utcára határozottan nem ajánlott!!

 

Lamellás sperr

A legegyszerûbb ha lemezeket képzeltek el egymás mellett amik egymásba és egymáshoz feszülnek és persze a házhoz. Ezeket általában százalékosan lehet szabályozni. Célszerû legszorosabbra állítani, mert így csökken a kopás mértéke, ritkábban tudnak elfordulni egymáson a felületek.

Nagyon jól kezelhető. Lamellásról bővebben.

 

Golyós sperr

Mûködése: nyomatékra a golyók befeszülnek a "helyükre", ilyenkor ez is 100%-os, viszont ha nincs hajtás (motorfék) akkor teljesen leoldanak a golyók. Előnye, hogy utcai használatnál pontosan úgy mûködik mint egy széria difi. Nehezen kopik, ettől hosszabb az élettartama! Hibája, hogy elég nehezen kezelhető, nincs átmenet! A másik nagy hátrány, hogy abban az esetben ha nincs meg a megfelelő nyomaték (terhelés), akkor nem zár össze! Például, ha az egyik kerék elemelkedik, vagy jégen van. Persze erre megvan a megoldás, alá kell rúgni a kuplungnak!

 

Szorított difi

Ezek úgy készülnek, hogy gépmûhelyes vagy marós ismerősöd megkéred, marjon ki a bolygó fogaskerekek mellől úgy, hogy a síkja kiérjen a súrlódó felülettől a széléig, majd a bolygómû fogaskerekeit a gyárilag is kapható bronz túlméretes hézagoló lemezekkel szorítjuk. Ezt úgy valósíthatjuk meg, hogy kalapáccsal beerőltetjük a fogaskerék és a ház közé! Célszerû a nagyobb (a féltengely felé álló) fogaskerekekkel kezdeni (itt jegyzem meg hogy itt NEM szabad a széléig marni, mert kieshetne a fogaskerék és a bronz lemez), majd a másik kettőt kell bekalapálni, aztán jöhet a tengely. Sokféle lemezke kapható így elég jól meg lehet szorítani! Hátránya, hogy 10-15eKm alatt teljesen szériáig visszakopik, illetve hogy a többihez képest jóval kevesebb nyomatékot képes átvinni a jobban tapadó kerékre.

 

-Sperr difikől bővebben + képek a lamellásról-

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Torsen difi

Ez is egy növelt belső súrlódású differenciálmű. Itt a súrlódás növelését egy csigamenettel valósítják meg, mégpedig úgy, hogy a féltengelyek végén lévő napkerekeken lévő ferde fogazás hajt vissza a csigára. A csigát általában bronzból készítik, és a menetemelkedés változtatásával elég széles határok közt változtatható a difi önzárása.

kép itt látható.