Kuplung csere menete

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2009.06.21.)

Képekkel illusztrált ismertető a hátsókerekes Ladák tengelykapcsolójának cseréjéről, Jocó2105-nek köszönhetően.



Gondolom, hogy aknával rendelkezők előnyt élveznek, de nekünk csak a bakolás jutott.
A gyorsabb munka érdekében ajánlatos két ember részvétele a szerelésben.

A szükséges szerszámok:
- csillagvillás kulcsok: 10, 13, 17, 19
- kuplung központosító
- csavarhúzók
- vékonyabb pajszer
- 4 erős kéz

A kardánbox levétele után szedjük le a váltókart és a négy csavarral rögzített mûanyag takaróborítást. Tegyük a váltót 3. fokozatba és mászhatunk az autó alá.



Kezdjük el lebontani a kardántengelyt a differenciálmûről, majd a gumis támcsapágy házának két csavarját is csavarjuk ki.





Mielőtt a kardánt (a váltóról hátrahúzva) leszerelnénk, a bordás kötésnél található tömszelence fémházát húzzuk hátra, 3 kis fém köröm tartja. Ezután előrefelé haladva szereljük le a kardán leesését biztosító lemezt.



 A váltón található km óra spirált tekerjük ki (jó esetben kézzel kicsavarható), majd a tolató lámpa kapcsolójáról húzzuk le a sarukat.





A kipufogó első rögzítő bilincsét lazítsuk ki, majd a váltóhoz rögzített bilincset is kapjuk le.



 Szereljük le a kuplung munkahengert. A munkahengernél található testkábelről se feledkezzünk meg.



 Csavarjuk ki a váltó alsó rögzítő csavarjait.
A váltó elülső részénél lent található 4 csavart csavarjuk ki.



 Egy időre kimászhatunk az autó alól. A kipufogót szereljük le a leömlőről. Érdemes csillagkulccsal nekiesni, mert a rézanyákat könnyû elnyalni.



 A széthúzás előtt célszerû meglazítani a motortartó bakokat így meglehet billenteni a mocit és pikk-pakk lejön. Mivel lent a bilincsünk laza akár ki is lehet szedni az „Y” részt.



Jöhet az önindító kiszedése. 3 csavar rögzíti. A legalsót még kimászás előtt érdemes kiszedni. Végül, de nem utolsó sorban jöhet a váltót rögzítő felső két csavar kiszedése. Ezt érdemes csillagvillás kulccsal kiszedni.



Mivel a bakok lazák, ajánlott a motort emelővel megbillenteni, hogy könnyebb legyen lehúzni a váltót. Jöhet a mókás rész. Vissza az autó alá és leszedni a két utolsó anyát, ami a kasztnihoz rögzíti a váltót. Persze ekkor már ketten vagyunk az autó alatt, és folyamatosan tartjuk a váltót, ami az anyák meglazításával szépen elkezd lejönni. Miután az anyák le lettek szedve a váltó hátulját lefelé tartva folyamatosan mozgatva húzzuk le a motorról. Ha lejött, akkor próbáljuk meg vízszintes helyzetben tartva letenni. Arra figyeljünk, hogy miközben húzzuk le a váltót a bot csonkja, ne akadjon be a kasztniba. Tegyük félre a váltót.
Most jöhet maga a szerkezet cseréje. A szerkezet a lendkerékhez van rögzítve 6 csavarral. Ezt úgy tudjuk leszedni, hogy a váltó alsó rögzítő csavarját visszatekerjük a blokkba. Ennek kell nekitámasztani egy olyan szerszámot, ami be tud akadni a lendkerék fogaiba. Erre azért van szükség, mert miközben lazítjuk a csavarokat, elforogna a szerkezet.



Ha leszereltük jegyezzük meg, hogyan volt a  tárcsa a szerkezetben. Mehet fel az új kuplung és jöhet a hosszú összeszerelés folyamata. A kuplung visszarakásakor használjuk a központosító szerszámot, ami középen tartja a kuplungtárcsát, míg a szerkezetet rögzítjük a lendkerékhez. Ezután a központosító kivehető.



 A kuplunghoz tartozik még a kinyomócsapágy, mely a váltó tengelyén található. A csapágy a kinyomóvillán van, amit kihúzunk a váltóból, hogy kicseréljük. Egy rugalmas köröm tartja a villán. Csak szét kell húzni és rátolni az új csapágyat, majd a villával együtt visszahelyezni a váltóba.




 Ezzel elkészültünk a kuplungcserével. Az összeszereléskor érdemes az autó alján lévő anyákat, csavarokat újakra cserélni és vékonyan bezsírozni. A kardánt a diffihez rögzítő önzáró anyákat mindenképpen cseréljük újakra. Ne feledkezzünk meg egy új kipufogó tömítésről sem. Végül, ha minden a helyén, állítsuk be a kuplungot. A munkahenger nyomótengelyén lévő anyákat fellazítjuk, majd elkezdjük visszacsavarni addig, hogy a kinyomó villa még kissé mozgatható legyen. Ez kb. 2-3mm holtjátékot jelent.

Sok sikert a szereléshez!
Tisztelettel Jocó2105

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Annyit fűznék hozzá a cikkhez, hogy mi nem vettük le a váltót , hanem csak hátrahúztuk , amit megtartott a kipufogó , és a motortartó bakot se kellett lelazítani.

A cikk eléggé részletes , grat. hozzá!