Trapéz gömbfej csere menete

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2009.10.12.)

A Ladák első futóműve 2 lengőkaros kialakítású, mindkét lengőkar végén 1-1 gömbfej tartja a tengelycsonkot. Érdemes ezeket a gömbfejeket időnként ellenőrizni, nem lötyög e, mert ha igen, cserére szorul, megelőzve azt az állapotot amikor teljesen elenged a gömbfej és menet közben fordul ki. Többen jártak már úgy, hogy kifordult, ennek mintegy előjeleként elkezdett nyikorogni. Minden kisebb huplin vagy fekvőrendőrön istentelenül nyikorog, nem lehet nem észrevenni.
De hogyan is kell cserélni ezeket a gömbfejeket?


Szükséges szerszámok:
- 2 db 13-as csillagvillás kulcs
- 1 db 22-es csillagvillás kulcs
- kalapács (közepes méretû)
- feszítő célszerszám
- ami még jól jöhet: WD-40, zsír

Javaslom úgy csinálni, hogy megemelni a kasztnit, majd ezután a lengőkar alá krokodil emelőt tenni, így azt később le-fel lehet mozgatni.
Első lépésként vegyük le a kereket, majd fordítsuk ki a kormányt arra, amelyik oldalán vagyunk a kocsinak (az autó jobb oldalán jobbra kitekerni a kormányt és fordítva).
Jöhet az alsó kitámasztó cseréje. WD-40-el befújni, ha szükséges. 22-es kulcs a kézbe, a kitámasztó önzáró anyáját tekerjük le. Teljesen nem tudjuk alsó kitámasztó esetében, mert a tengelycsonk kialakítása olyan, hogy csak félig lehet, de később a "kötés" oldásakor kijjebb csúszik a kitámasztó a tengelycsonkból, így le tudjuk tekerni teljesen.



A csavar már nem tart, azonban a tengelycsonk rá van még szorulva a kúpos kitámasztó-szárra. Gömbfejkinyomó célszerszám ide nem nagyon fér, azonban a jól bevált kalapács gyors megoldást nyújt. Fontos a kalapács mérete (és az anyaga sem mindegy):



A középső kalapács munkavédelmi szempontok alapján kilőve. Tesco-s, kisipari minőség, rajzszögeket beverni talán jó, de tengelycsonkot ütni nem. Ahogy látható, kezdett elfogyni. :) Ütésnél darabok törtek le belőle és repkedtek erre arra. Tehát ilyennel soha!
A jobb oldali kalapács jó, régi, de jó. Csak kicsi. 20 ütés után még nem akar mozdulni a kitámasztó és tengelycsonk egymástól.
A bal oldali a jó. Közepes. A túl nagy sem jó, mert nem férünk a tengelycsonkhoz oda, hanem a lengőkart ütnénk. Tehát közepes. Ezzel 3-4 ütés és meg is vagyunk.

Kalapácsütés: a tengelycsonkra! Ne csússzon le és ne a lengőkart üssük és ne is az önzáró csavaranyát, amit nemrég kitekertünk félig!
Az lenne az optimális ha úgy ütnénk a tengelycsonkot, hogy másik oldalról egy másik kalapáccsal ellentartunk neki. Na most:. ki van tekerve az egész jobbra, így a hozzáférés ellentartás céljából nem a legkönnyebb. Ha valaki ellentart, az csak jó lehet. Én még sose tartottam ellen másik kalapáccsal.
És ne simogassuk, üssük (de ne is ész nélkül). :)
Valahogy így:



Nem felemelt lengőkarnál egyik ütésnél egyszer csak elengedi egymást a tengelycsonk és kitámasztó, ez szemmel látható. Ha viszont emelve van a lengőkar, előfordulhat, hogy ütjük, ütjük, ütjük.. már rég elengedett, de nem csúszott szét, így nem vesszük észre, hogy nem kéne már ütni. Ez esetben néha próbáljuk kézzel leemelni őket egymásról.
Ha szétjött, letekerjük még az önzáró anyát teljesen, majd tengelycsonkostul odébb húzzuk és alátámasztjuk valamivel.



3 csavar tartja a kitámasztót a lengőkarhoz, a 2 db 13-as kulccsal ezeket kivesszük (WD-40-t használva ha szükséges), régi gömbfej ki, új be, 3 csavar visszatesz, meghúz (de nem megszakít).
Tengelycsonk visszaemel, de nem teljesen rá, hogy az önzáró anyát rá tudjuk még tenni. Célszerû bezsírozni, hogy ne rohadjon össze. Önzáró anya rátesz, teker, amíg tud. Mert elforog a kitámasztó szára. :(
Megoldás: oldalirányban meg kell feszíteni valahogy a tengelycsonkot, így terhelés alatt nem fog elforogni és meg tudjuk húzni rendesen. De ne a féklapnál feszegessük! Legjobb a rugótól megfeszíteni a tengelycsonkot, jó 50-60 centis pajszerrel, így már be tudjuk tekerni a csavart anélkül, hogy elforogna a szár. Feszítés lásd:



Meghúzni rendesen húzzuk meg, nem hengerfejcsavar, de azért mégiscsak futómû, ami nem jó ha szétesik.

A felső cseréje hasonló, WD-40 (ha szükséges), lelazítjuk, ezt már le tudjuk venni teljesen, de javaslom ne! Csak tekerjük ki valamennyire. Aztán tengelycsonk kalapálás. Egyszer csak elenged, ilyenkor jó, ha még ott az önzáró anya, mert nem csúszik szét hirtelen teljesen és nem esik le az egész tengelycsonk fékestül mindenestül oldalra.



Szétszedjük, majd ugyanúgy alátámasztjuk a tengelycsonkot, kicseréljük a felső kitámasztót (szétszedésnél WD-40 ha kell), vissza.



Felső kitámasztó tengelye nekem még sosem forgott el az önzáró anya felrakásánál, lehet hogy olyan is a belseje, ami ezt megakadályozza. Ha valakinek elforog, szintén valahogy a tengelycsonkot feszítse meg a rugóhoz képest.


Ami még szót érdemel: Kitámasztó típusok, márkák
Lemförder: 3000 Ft körül van darabja, megbízható, versenyladákban is ezt használják (Vigyázat! Hamisítják! A hamis minőségben nem közelíti meg az eredetit.)
MOOG: sokan dícsérik és megelégedéssel használják, olcsóbb a Lemfördernél, információim alapján (még nem volt ilyenem) az alsó és felső kinézetre ugyanolyan
Eredeti orosz: boltban már nem lehet kapni, amúgy lenne gyári, de a nagykerek nem hoznak be semmiből gyárit, mert drágább mint az utángyártott. Ha viszont sikerül ilyent találni (régi idős Ladatulajok vagy szakik öreg polcain), érdemes azt betenni, 60-70 ezer km-t kibír, 6-7 évig nem lesz gond a cserére. Ha nem volt még használva, akkor mozgatni csak simán kézzel lehet nem nem fog menni. :) De ez nem baj, nem azt jelenti, hogy 'be van állva'. Kép2... Ismertetőjele: a felső tetején félgömb, az alsó alján henger alakú forma van, mindkettő el van látva furattal (porvédő dugóval betömve) A furat mérőórás ellenőrzésre szolgál.. A cirill feliratos az nem gyári, ukrán utángyártmány.
FRAP: 2000 Ft körül kóstál darabja, kialakítása olyan mint a gyárié ("kifordulásbiztos"), formára is olyan (alul henger alak + zsírzószem, felül félgömb alak zsírzószem nélkül)
OCAP: Na ilyent NE! 1500-1800 Ft darabja, rengeteg ladásnak rosszak a tapasztalatai vele, nekem is ez volt ezidáig, 1500 km után elkezdett nyikorogni.
Master Sport: 1500-2eFt darabja.

Minden más: kérdezz a fórumon a futómû topicban. ;)


Jó ha zsírzószemes egy gömbfej, ez esetben annak csavarját 8-as kulccsal kitekerve tetszőleges mennyiségû zsír tehető bele, elősegítve ezzel talán a hosszabb élettartamot.
Nekem most FRAP-ok kerültek bele, mert jókat hallottam róla, ezenkívül a gyári kialakítás miatt is bizalomgerjesztőbb. Ám egy Ladás isminek _állítólag_ 200 km és 3 hét állás után lógnak a FRAP trapézgömbfejei. Szerintem viszont még az OCAP se ennyire sz.r, hogy 200 km után lógna... nos, kiderül. Ha enyém is cserbenhagy, már tényleg Lemförder megy bele.
Mindenkinek lelke rajta, hogy milyen gömbfejeket tesz be, viszont nem kevesebb, mint a futómûről van szó, így nem kicsit balesetveszélyes egy nagyobb tempónál kiforduló gömbfej, aláforduló kerék.


Mindenkinek jó szerelést.
Üdv, Csabi

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Hello!

Én csak Moog-ot használok, versenyzésre. Ugyan annyiba kerül mint a Lemförder, viszont nem hamisítják. Nagyon sokat kibírnak pedig kizárólag extrém igénybevételnek vannak kitéve nálam. Amúgy Amerikában a Nascar-ban igen bevált márkának számít, úgy tudodm hogy még hivatalos beszállító is a versenysorozatba. Bátran ajánlom mindenkinek, nem olcsó de tuti nagyon jó.

Üdv, Dzsoni
Szevasztok!!

Nekem egy 1987-es 21013-asom van.
Kicseréltem, az alsó gömbcsuklókat, 2 hónapon belül másodszor. először egy zöld színű állítólag ruszki műanyag zsírzószemmel ez kb másfél hónapot bírt ki. Most felemás, mert így volt az üzletben bal oldalon egy SIDEM (belga), jobb oldalon egy RUVILLE (német) van. Nem tudjátok meg, kb két hete vannak alatta, nevetséges kilóméterrel, és mindkettő úgy szól mint a géppuska. Hát ennyit az utángyártottakról.

Üdv!
Vérbeli LADÁS
2009.07.22. - htstibi
Sziasztok! Jó a cikk csak egy kis tapasztalat! Ha elforog a csap nem kell oldalról feszegetni mert egy megcsúszó pajszer esetleg kihasíthatja a porvédőt, vagy elgörbítheti a féktárcsa takarót! Érdemesebb össze akasztani és az említett krokodillal a lengőkart alulról megemelni, össze fog annyira szorulni hogy simán rá lehet hajtani az anyát! Nagyon kell vigyázni a porvédőre mert ha víz jut a göbfejbe az rövid úton tönkremegy , egyébként véleményem szerint ebből a szempontból előnyösebb a Moog, lemförder, és a m.s. göbfejek porvédőinek kialakítása. HTIB
2009.07.19. - R.Miki (Májkiboy)
Sziasztok!
Én még annyit fűznék ehez a cikkhez,hogy ha esetleg előfordulna,hogy ütésre nem jön szét akkor van egy praktika ellene!
Igaz van gyárilag egy spéci kis szerszám ami erre való,ezt ugy képzeljük el mint egy csvart, ami bekerül a két gömbfej közé és előfesziti! Nade sok embernek nincs ilyen szerszáma!
Egyszerüen potolhato egy 10-es csavarral és egy rávaló anyával!
A 10-es csavart szabjuk olyanra hogy beférjen a két gömbfej közé,de ugy hogy az anya rajta legyen,ha rövidebb pát miliméterrel nem probléma! Ha behejeztük a két gömbfej közé az anyát elkezdjük kifelé tekerni igy beékelödik az egész! addig tekerjük amig elég jol megfeszül! Érdemes a csavarra rátartani egy kulcsal mert ki tudjuk forgatni az egészet. Na ha jol megfeszül akkor üthetjük!
ez az egész ugy müködik mint egy kinyomó!
Remélem tudtam ezzel is segiteni!

Sikeres szerelést kívánok!
Üdv: TOTO
2009.07.19. - Guppee2104
Szevasztok márkatársak!
Kiegészíteném a fentieket azzal,hogy a gömbtámaszcsere egyik előjele, ha a porvédő gumiharangon repedések,szakadás van.Ha ezt időben észrevesszük(friss szakadás és a gumi alatt még nincs víz,sár,piszok)akkor egy porvédő cserével és némi zsírral még menthető a gömbtámasz.Az utángyártott ukrán gömbtámasz egyik ismertetőjele az óvszervastagságú zöld színű porvédő,ami minimális km-t bír.
2013.11.06. - bandy83
Sziasztok!

Mai napon cseréltem bal első lengés csillapítót a szamarába!Minden tökéletesen ment...mindaddig ,míg a gömbcsukló lehúzására nem került sor.Mivel most csináltam ilyet először,nem tudtam,mi lesz belőle.A fenti leírásnak hála,végül is kitaláltam,hogy lehúzó szerszám nélkül mit is tegyek.

Fogtam egy 20-akárhányas kulcsot,már nem tudom mekkora volt,de pont befeküdt a gömbfej alá.Azzal feszítettem felfelé,alulról egyetlen határozott ütéssel ki is jött a helyéről a gömbcsukló.

Az ütés előtt a koronás anyacsavart megfordítva tekertem vissza a csavar végéig úgy,hogy azzal egy szintbe legyen.Így nem vertem szét a menetet sem.Remélem,tudtam segíteni!Sziasztok!