Hengerfejb?vítés

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2010.05.02.)


  

Kezdjük az elején. Sajnos gyárilag a hengerfej csatornái, gondolok itt szívó és kipufogó csatornákra nem éppen szépen kimunkáltak és áramvonalasak. Nem feltétlen egy nagy, hatalmas járatokkal rendelkező hengerfej lehet csak a megoldás a megfelelő teljesítmény elérése. 

Vizsgáljuk meg először is a gyárilag adott hengerfejünket illetve gondoljunk picit a fizikára is.

Vajon van-e értelme sokkal nagyobb keresztmetszetû csatornákat létrehozni a hengerfejben, mint a szelepfészkek belső átmérője?

Véleményem szerint nincs. Vegyük azt is figyelembe, hogy ezt a keresztmetszetet még szûkíti állandóan a szelepszár.

Az én álláspontom az, hogy a hengerfejben lévő csatornák szükséges és elégséges mértékét mindig az alkalmazott szelep mérete, illetve az ehhez tartozó szelepfészek belső átmérője határozza meg. 

Miről is beszélek pontosan. A gyári lada szívószelep fészkének belső átmérője kb32mm, a kipufogóé pedig kb.28mm. Tehát a csatornák keresztmetszetét érdemes ezekhez igazítani. 

Jogosan vetődik fel pl. a következő dolog.

A ismerős, stb… nak nagyszelepes hengerfeje van, a motorja meg ugyanolyan mint az enyém, de az övé mégis sokkal jobban megy ,meg olyan hangja van,mint állat. Ki van neki bővítve a hf,akkora csatornák vannak benne..stb,stb.

Tehát ebből következik, csakis a nagyszelepes hf lehet a megoldás a jó teljesítményre?

…..

Na azért ennyire ne rohanjunk előre. Nézzük jó alaposan meg a gyári hf-ünket. Vajon annak a csatornái,a belógó szuperáramvonalas szelepvezetővel,csodálatosan sima falával, egyforma keresztmetszetével eleget tesz-e annak hogy a keresztmetszet megegyezik-e a szelepfészek belső átmérőjével?

Bizony megközelítőleg sem. Érdemes megpróbálni egy olyan átmérőjû golyót mint a szelepfészek belső átmérője, végig gurítani a  csatornában. Sokszor bele sem megy a csatornába, nemhogy végig guruljon.

Ez csak egy probléma, ezenkívül az öntési ragyák a csatornák falán olyan turbulens áramlást hoznak létre a csatorna fala mentén, mely a csatorna hasznos keresztmetszetét tovább szûkíti.

A csatorna irányváltoztatása a szelepfészek felé hát nem éppen íves, sőt mondhatni igen sarkos. Az áramlás nem igazán szeret sarkosan fordulni, nem is beszélve a sarkos felületen bekövetkező turbulenciáról és áramlásleválásról. A szelepfészek és a csatorna találkozása nem éppen illesztett.

A szelepvezetőkhöz készített áramvonalazó felöntés legnagyobb „előnye” hogy áramvonalazás helyett éppen keresztmetszetet szûkíti, de azt rendesen, a kipufogó csatornában meg kimondottan.

A szelepvezetők jó hosszan benyúlnak a csatornába és természeten nagyon „áramvonalasak”.

Sajnos úgy tûnik, a hengerfejünk nem rendelkezik jó áramlási jellemzőjû  csatornákkal.

Ezek után nem kell csodálkoznunk,hogy ismerősünk nagyszelepes, bővített hf-jével az autója kitûnően viselkedik,azt figyelembe véve,hogy annak csatornái illesztettek a szelepfészkekhez, áramvonalasak, megfelelő keresztmetszetûek, ráadásul nagyobbak is mint a gyári.

A nagyszelepes hengerfejek titka nem csak a nagy szelepben rejlik, hanem a megfelelő csatornakialakításban.

Mit tehetünk,ha éppen nincs megfelelő keretünk egy ilyen hengerfejre,vagy csak utcai használatú autónk van, netán csak amatőrben versenyzünk?

Hozzuk ki a maximumot hát a gyári méretû szelepekkel, gyári szelepvezetőkkel…

Ha a csatornákat megfelelően áramvonalasra, keresztmetszetûre, a falak felületét simára alakítjuk, jelentős változásra tehetünk szert.

Vegyük is sorra miket végezhetünk el.

Először is mindenképpen ki kell szednünk a szelepvezetőket, amúgy nem tudunk tőlük dolgozni.

Aztán megkezdődhet a móka:

-          a csatorna kanyarulatát szépen ki kell dolgozni ívesre

-          az áramvonalazó felöntéseket el kell távolítani

-          a sarkos fordulópontokat hosszan elnyújtva ,nagy rádiusszal lekerekíteni

-          lehetőleg tartani az állandó keresztmetszetet

-          a csatorna falát simára eldolgozni.


Kipufogó:

   

Szívó:

   



- a csatorna és szelepvezető találkozását összedolgozni (a szelepvezetőkből rövidíthetünk 3-4mm–t,  illetve a csatornákhoz illesztve, szépen féloldalasan elkúpolhatjuk őket):

   

   

 -szelepfészkek (felújítás előtt és után):

   

   


Amennyiben mindezt elvégeztük, illetve természetesen a hengerfejen végre lett hajtva az elengedhetetlen felújítás, szelepcsere, szelepfészkek marása, szelepvezető csere (természetesen, mivel az új szelepvezetőket kúpoljuk el), szelepbecsiszolás, szelepszárszimering csere, megfelelő mértékû síkolás, akkor nagy megelégedéssel tapasztalhatjuk, hogy a teljesítményünk már nem is marad annyira alul egy nagyszelepes hengerfejhez képest.


A képekből azt hiszem jól kiderül a jelentős változás.

Üdv.: PG

Ha érdekel ilyen hengerfej...