Egy kis zajcsillapítás

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2009.10.24.)

Sok képpel illusztrált írás az utastér hifi install előtti hangszigetelésről, Samarán bemutatva.
A cikk eredetije itt található: http://www.vaz.ee
A fordítást készítette Gazdag Róbert(†2009)

Egy kis zajcsillapítás.

Egy jó autónál manapság elengedhetetlen a csendes mûködés. Felesleges futómû-, illetve motorzajt senki sem akar hallani. A minőségi zenei installációk egyik elengedhetetlen része a zaj- és rezgéscsillapítás. A hangsugárzók és a kocsiszekrény által gerjesztett hullámok miatt ugyanis igen zavaróan tudnak zörögni a belső tér elemei, a kárpitok és egyéb alkatrészek.

A zaj- és rezgéscsillapítás sokat segít, hogy az akusztikai rendszerünk a legjobbját nyújthassa. Sok nem megfelelő mély/közép, mély installációnál (pl. belevágom az ajtókárpitba, megtartja az is) megfigyelhetjük, hogy a kárpit rögzítései az erőteljes rezgéstől előbb-utóbb kilazulnak, aztán elkezdenek zörögni. Ezután várhatjuk a szép hangot, de nem jön. A nem megfelelő térkialakítás, szigetelés is ilyen eredményt hozhat (próbálj ki egy hangszórót kézben tartva, vagy a neki tervezett dobozban, óriási a különbség), a levegőt kifújja valahol, ezzel romlik a hangminőség és a hangszórónak se tesz túl jót, mert csillapítás nélkül mûködik.

Felhasznált anyagok: 14 lap «Vibroplast M2» 0,6х0,9 m méretben. 646 márkájú higító 1l.

Eszközök: kárpitos kés, spakli, hőlégfúvó, csavarhúzók (elektromos előnyben, cserélhető fejekkel).

Az első,amit el kell végeznünk, hogy teljesen kipakoljuk a belteret. Ez azt jelenti, hogy le kell venni az ajtó-, a tető- és minden egyéb zavaró borítást. Itt semmi ördöngösség nincs, csak figyelni kell a kis mûanyag alkatrészekre, mert könnyen törnek. Például az ajtókárpit felfogató patentok hajlandóak igen könnyen eltörni, ezért érdemes beszerezni néhányat, nem kellemes dolog, amikor az embernek pár,  néhány forintos kütyü miatt kell a félkész kocsival elmennie a boltig.

Távolítsuk el a gyári, semmilyen feltételnek sem eleget tevő szigetelést, csillapítást. Ehhez segítségünkre lehet a spakli és a hőlégfúvó. Miután eltávolítottuk ezt a réteget, zsírtalanítani kell a felületet. El kell távolítani a korrózió ellen védő rétegeket is, mivel ehhez nagyon rosszul, vagy egyáltalán nem  tapad a hangszigetelő.

  

  
Következhet a második fázis, a hangszigetelő felragasztása. Az ajtókkal kezdjük, vágjuk kisebb darabokra az anyagot, így könnyebb kezelni és dogozni vele. Távolítsuk el a védő réteget és kezdjük.

   


Az ajtó külső részét egész lappal fedjük és csak a szükséges részeket vágjuk ki, így is jobbá téve az ajtó „hermetizálását”, ezzel segítve a hangszóró zárt terének kialakítását, jobb mûködését. Ez után kialakítjuk a vezetékek helyét.


 
 
 

A következő a sorban a tető szigetelése. Itt még könnyebb dolgozni, pont úgy kell csinálni mindent, mint az ajtóknál.

  


Legvégül jöhet a csomagtartó, itt csak a furcsa formákkal kell megbíikózni. Gyerekkori papírhajtogatás emlékeit érdemes előidézni. Borítsuk be a tornyokat és a csomagtartó oldalán lévő réseket kívül-belül, onnan is eredhetnek furcsa zajok. Figyeljünk, nehogy összekarcoljuk a fényezést.
 

   
 
 
 

        


Amint látható, itt nem takarták el a réseket (a 2 nagy lyukra gondolok), mert ebben az esetben nem hangszórótérnek, hanem mélyedésnek lesznek használva. De akinek drága a csomagtér, annak ez is alternatíva lehet a hangszóró elhelyezésére. Az egy oldalon lévő tér 40 literes, így be lehet építeni oldalanként egy jól méretezett, méretre szabott MDF lap segítségével egy-egy 8”-s koaxiális-, mély/közép-, vagy mély hangszórót, ízlés szerint. Persze ez akusztikai minőségben elmarad egy mélyládától, de  jó megoldás lehet. Mielőtt elkezdenénk az utolsó lépést, az összerakást, érdemes átnézni mindent még egyszer és az esetleges hibákat kijavítani.

Sok sikert!

A felhasznált irodalom a www.vaz.ee honlapjáról származik, néhány személyes tapasztalattal kiegészítve.

Fordította: Gazdag Róbert (robert)

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2009.11.15. - Haddel
Azért összeszerelés előtt érdemes az üregvédelmet megcsinálni.