Autózás hóban - kezd?knek

(Szerző: Bal3 (ifj. Lukács Gábor), utoljára módosítva: 2010.05.02.)



Az alapok megszerzéséhez elengedhetetlen egy
jó mûszaki állapotban lévő autó, 4 jó téli gumi, (nyárival semmit nem tanulsz meg, csak 0.1 km/h-val forogsz), hibátlan fék és egy bazi_nagy_üres _padkátlan_ parkoló, reptér, kinek mi van.


Első lecke: Elindulás – megállás (nem röhögni, nem fog elsőre sikerülni).
Elindulni óvatosan kell, épp csak annyi gázzal, hogy ne pörögjön ki a hátsó kerék, hamar fel is lehet kapcsolni.
Kb. 30-50 km/h-ra felgyorsítva ki kell nézni valamit, hogy pont odáig fogsz megállni. Ha sokkal előbb állsz meg az sem túl jó, de ha túlcsúszol az a nagyon rossz.
Nem árt sokat gyakorolni, akár minden évben az első hónál.

Második lecke: Egyenesen haladás (megint nem röhögni)
Hóban, jeges foltokon ez sem kis mutatvány, akár kis kormánymozdulatra is meglepő dolgokat csinálhat a kocsi.

Harmadik lecke: Egyenes úton a "csóválgatás" csúszásig.
Felgyorsítva 30-40-re (bőven elég) kormány mozgatása balra-jobbra, meg kell érezned mekkora az az ív, ahol még nem csúszik meg az autó (erősen autó, hóviszony és gumi függő).

Negyedik lecke: Egyenes úton a "csóválgatás" megcsúsztatva.
Felgyorsítva 30-40-re (bőven elég) kormány mozgatása balra-jobbra, meg kell érezned mekkora az az ív, ahol már megcsúszik az autó! Semmi gond ha csúszik, nagy fékkel 4 álló kerékkel állítsd meg (ezért kell nagy parkoló) vagy kinyomott kuplunggal várd meg míg irányba áll és újra irányíthatóvá válik.

Ötödik lecke:"Szlalom"
Ugyan az mint a harmadik lecke, csak itt már cél az autó hátsó kerekének túlforgatással (gázadás) történő megcsúsztatása, ekkor az autó fara "kitör". Érdemes kb 15-20 km/h-val kezdeni, majd egyre nagyobb tempóval (max 50!!!) gyakorolni.
Itt jön a lényeg, a túlkormányzott autót (fara kitör) egyenesbe kell hozni. Tegyük fel már szépen meg tudod indítani a seggét (szlalomozó mozgás közben) de mit kell tenned, hogy utána egyenesbe állj?
- vagy finom gázelvétel mellett (nem leugrani a pedálról) ellenkormányozva az első kerekeket abba az irányba állítod amerre menni szeretnél, megvárod míg az autó tempót veszít és lassan irányba áll (ez alatt tetemes oldalirányú utat teszel meg, képzeld ezt el kanyarban szalagkorlát mellett)
- vagy továbbra is "állsz a gázon" és nagyobb ellenkormányzással folyamatosan haladsz előre míg irányba nem áll az autó (fizikája a dolognak, hogy a gázadáskor a kerekek által a talajra közvetített erő iránya megegyezik az autó hossztengelyével). Ez az igazi Broodside!
- vagy megint csak kinyomod a kuplungot és megvárod míg az autó újra egyenesbe nem áll, megfelelő ellenkormányzás mellett.
Amikor ezek már mennek, akkor még kb. azon a szinten vagy, hogy a városban már nagyon óvatosan mehetsz, kerülve a csúszkálást, de ha mégis megcsúszol, nagyobb eséllyel tudod megfogni!

Hatodik lecke: Kanyarodás egyre nagyobb tempóval
Egy nagy sugarú körön szépen haladva növeled a tempót, és megérzed hol a határ ahol az autó megcsúszik.

Hetedik lecke:
Ugyanaz, mint a hatodik, de már a határon autózva gázadással Te csúsztatod meg a farát, vagy túlpördülsz vagy kicsúszik az orra, ezek a kezdetek.
Megfelelő gyakorlás után már képes leszel egy adott körben adott hóviszony mellett uralni az erőcsúsztatásod. Ez nem jelenti azt, hogy minden kanyarívben, minden tempó mellett, változó csúszásviszonyt is képes vagy uralni, kezelni.
A kezdők kb. ennél a tudásszintnél dobják el először a vasat!

Nyolcadik lecke: Körözgetés erőcsúsztatással de váltott iránnyal (nyolcasozás)
Ekkor nagy nyolcasokat írsz le az útra (nem keverendő a szinte egy zsebkendőnyi helyen történő helyben forgással) Itt a lényeg az irányváltoztatás, ezt pl. az ATI pályán a vizes sárga makadámon lehetett jól gyakorolni. Az irányváltás kényes része mikor az autó fara az egyik irányból átlendül a másikba!

Amikor ezek jól mennek, akkor lehet kirakni pl 10 db levetett gumit vagy bóját, teli vizes palackot, és ezekből kanyaríveket kialakítva a fent megszerzett tudás tovább csiszolni. Ekkor ha közúton egy J3-ban kicsúszik a fara, képesek vagyunk megfogni.

Kalandra fel!