Ha túltölt a generátor

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.26.)

A kocka lada generátor típushibájáról és megoldásáról pár mondat

Mi van ha túltölt a generátor?

A javítási kézikönyv szerint hibás a fesz. szab. vagy zárlatos a kefetartó. Nálam egy harmadik hiba jött elő.

A 2105-ben (legalább is nálam) a fesz. szab. a kefékkel van egybe integrálva. A generátor 15-ös csatlakozása kapja a gerjesztéshez és szabályozáshoz szükséges feszültséget, ami a gyújtáskapcsoló felöl jön a 9-es biztosítékon keresztül (lásd ábra). A hiba oka az volt, hogy a csatlakozásoknál (gyújtás kapcsoló, biztitábla stb) megnövekedett átmeneti ellenállások miatt túl nagy feszültségesés keletkezett (az autóvill. szerelő szerint tipikus lada betegség). Emiatt a fesz.szab. alacsony feszültséget érzékelt és teljes töltést adott.
Hiba behatárolása: mérjük meg a feszültséget közvetlenül a fesz. szab. 15-ös pontján. Ha alacsonyabb a feszültség mint az akku "+" kapcsán, akkor valószínûleg ez a baj.
Próbaképp járó motornál egy darab vezetékkel kössük össze a 15-ös pontot és az akku "+". (vigyázzunk, mert a generátor környékén nincs túl sok hely, könnyen testhez lehet érinteni). A töltésnek vissza kell állnia normál értékre ha más baj nincs.
Nálam a megoldás a megrelézés volt. A biztosítéktól jövő (és eredetileg a generátorra menő) vezeték csak egy relét húz meg. A relé pedig közvetlenül az akkuról adja a gerjesztést (közvetlenül, relé nélkül összekötve lemerítené az akksit). Érdemes még egy lengőbiztosítékot is bekötni (mivel az eredeti már nem védi a gerjesztő tekercset).