Bukócs? Ladába

(Szerző: kisB (Benkõ Ádám), utoljára módosítva: 2009.12.06.)

Balu (Mák Balázs) 2003-as cikke kiegészítve, aktualizálva



Még mielőtt belefolynánk a bukócső rejtelmeibe, előrevetíteném a buktatókat, bár túl sok okosságot nem fogok mondani.
-bukócsőnek hivatalos nevén "biztonsági bukóketrec vagy keret"-nek az FIA és az MNASZ biztonsági előírásainak meg kell felelnie
-oklevéllel minősített hegesztőnek (gyártó) kell elkészítenie
-hivatalos papírokkal kell rendelkeznie, mind a gyártónak, mind pedig az anyagoknak.
Azért kezdtem ezzel, hogy tisztázzam már az elején, hogy a házilag összetákolt vagy gyenge minőségû csavarozott cső nem fog megfelelni a fent említetteknek, ezért sem hivatalos gépkönyvet, sem forgalmit nem fog kapni a jármû. Ha ilyen "házi csővel" találkozunk, azt csak akkor vásároljuk meg, ha nincs komolyabb versenyzési szándékunk és maximum amatőr "libakergetőkön" indulunk az autónkkal.
A bukócső sisak nélkül igen veszélyes, viszont ha még gyenge minőségû is, adott helyzetben az autóval együtt hajolhat ránk. Ha már biztonságra törekszünk, ne ezen spóroljunk!
Szóval, ha úgy döntünk, hogy a hivatalos utat választjuk, és utcán is szeretnénk használni négykerekûnket, akkor nem csak a cső költségeivel kell számolnunk. Hivatalosan csak Rally1, Rally2 vagy Rallysprintes gépkönyvvel és NKH-s (átalakítási engedély) vizsgával tudjuk legalizálni az autót. Ez azt takarja, hogy nekünk akkor egy komplett versenyautót kell építenünk, egy adott technikai szabályzat szerint. Az már magánügy ki, hova szeretné építeni autóját (R1, R2, RTE, Sprint ) ezeken belül A, N vagy H csoportba. A leginkább pénzkímélő megoldás a RallySprint, hiszen itt a gépkönyv évente csak 4000 forintba kerül, míg a többi lehetőségnél akár a tízszerese is. Sprintben a legrugalmasabbak az előírások, de mindenki saját kénye-kedve szerint építkezhet.
Ha mindezt már kifundáltuk, akkor jöhetnek a választási lehetőségek.
Az első lehetőség, hogy a csövet megvásároljuk hivatalos úton (pl. Sparco, Omp, egyéb), ezt miután megvettük elvisszük egy okleveles hegesztőhöz, aki elkészíti neki a talpakat, majd beszereli.
A másik megoldás, hogy elmegyünk a hivatalosan is bukócső beszereléssel foglalkozó úriemberek egyikéhez (pl. Gál, Balatonyi, Grámán vagy Pénzes). Ez az előnyösebb, és szintén költségkímélőbb is.
Nekünk semmi dolgunk, csak annyi, hogy szépen kivárjuk, amíg a mester behálózza az autót. Amikor kicsengetjük a pénzt a "focikapuért", kapunk egy több oldalas minőségi tanúsítványt. Ebben a gyártó (hegesztő) igazolja saját hegesztői minősítési vizsgáját, az acélcső minőségi tanúsítványát és adatait, a bukóketrec szakszerû beépítéséről bemutat fotókat, rajzokat, valamint kötelezően fel kell tüntetnie a beépített bukócső sorozatszámát, amelynek a csövön is szerepelnie kell.
Kapunk ezek mellé egy kérelmező papírt, amit szintén a gyártó tölt ki.
Ezekkel a papírokkal igazoljuk majd gépkönyvezésnél a bukóketrec eredetét.
Ha megvan a gépkönyv, jöhet a következő lépés, de ez már egy másik cikk témája.

Sok sikert!