A LADA Baráti Kör hivatalos honlapja
Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter) utoljára módosítva: 2010.06.01. Vízbefecskendezés 2107-es Ladán. Megvalósítás, képek, tapasztalatok...


A vízbefecskendezés elméletét, annak jótékony hatásait Orosz Nándor (Nándi) jó hosszú cikkben kivesézte itt a Zsiguli.hu-n, ezért erre nem is fecsérelnék most időt. Inkább vágjunk rögtön a közepébe a dolgoknak, hogy is valósítható ez meg egy Lada motoron.

 

Karburátoros autón viszonylag könnyen. Mily nagy szerencse, hogy a hazánkban található legtöbb Lada ilyen keverékképzési rendszerrel van ellátva :-)

Az én esetemben egy 2107-es autó volt az alany 1.5-ös motorral és gyári takarékrendszerrel szerelt 2107-es karburátorral. Ráadásként még egy UIS is üzemelt a karbi alatt.

Az első felmerülő kérdés, hogy hol juttassuk be a vizet a motorba. Aki például elektronikusan vezérelt gyújtás miatt nem használja a karburátorba gyárilag épített vákuumcsonkot, ami a gyújtáselosztóra menne, annak például ez tökéletes alternatíva. Nincs fúrás faragás, még a karbihoz sem kell hozzáérni.

Mivel nálam széria gyújtás volt, én sajnos ezt az egyszerû utat nem tudtam választani. Így nem volt mit tenni, meg kellett fúrni a karburátor oldalát, úgy hogy a zárt primer fojtószelep éle fölé essen egy furat. Amibe a későbbiekben én egy acéltût ragasztottam be. A tû külső átmérője 1,8mm volt, a belső kb. 1mm. Ezt szépen be is ragasztottam egy benzin és hőálló kétkomponensû ragasztóval.

 

A primer torokba ragasztott tû


Ezzel a bevezetés megoldva, ráadásul mivel a zárt fojtószelep éle fölé fúrtam így alapjáraton és motorfék üzemben nem is kap a motor vizet.

Ha már úgy is darabokban volt a karburátor, akkor természetesen síkba is csiszoltam a talpait, illetve egy teljes takarítás és torokpolírozás után, új tömítésekkel raktam össze.

 


A polírozott torkokban tükröződő venturik :-)

 

A motor által beszívott víz mennyiségét egy szeleppel oldottam meg. Lényegét tekintve egy sima Lada alapjárati minőség csavar köré tervezett egyedi ház, aminek két be és egy kivezetése van. Az egyik bevezető cső  keresztmetszete a csavarral szabályozható. Kezdetben az volt az ötlet hogy a víz csak átfolyik  a szelepen és a csavarral levegőt engedve a vízhez, csökkentettem volna a vízszállítást a megfelelő szintre. Így levegő-víz keveréket kapott volna a motor. Aztán a későbbiekben az egyszerûség kedvéért az egyik bevezető csonkot ledugóztam és szimplán a átfolyó víz mennyiségét állítottam be a csavarral.

 


A víz mennyiségét szabályzó szelep 3D-s metszete

 

A vízmennyiséget szabályzó szelep ideiglenesen a kiegyenlítő tartálynál kapott helyet. A víztartály pedig alatta, amit egy 2 literes PET palack személyesített meg, mely gondosan 1dl-enként be lett vonalkázva. Így elég kis megtett út alatt is nyomon követhető volt az elfogyasztott víz mennyisége és könnyebben be lehetett állítani a nekem tetsző adagot, amit én 1 liter / 100 km-re lőttem be.

 


A szabályzószelep a motortérben

 

A vízbefecskendezés egyik hatása miatt – hogy belső hûtést ad a motornak – érdemes a motor üzemi hőmérsékletének elérése előtt a víz adagolását lezárni, különben a melegedési fázis sokkal hosszabb, a motor később éri el az üzemi hőmérsékletet, ami nem kedvez a fogyasztásnak és az emissziós értékeknek sem. Ezért a víztartály és a mennyiség-szabályzószelep közötti vízcsőbe egy elektromos szelep került beépítésre.



 

Ez a szelep egy a benzin-gázos autóknál alkalmazott, benzincsőbe épített elektromos szelep. Ennek vezérlését a lehető legegyszerûbben úgy oldottam meg, hogy a szívató karjának helyzetét érzékelő kapcsoló vezérelje.

 


 

A vezérlő relé 87-es és 30-as pontja között üzemmeleg motor esetén folyik az áram, így az elektromos szelep nyitva van. Amikor a szívató karját kihúzzuk, akkor a képen látható mûszerfali kontroll-lámpa testet kap, így jelezve hogy a szivató ki van húzva. Ekkor a relé 85-ös pontja is le lesz testelve, így a relé megszakítja a 87 és a 30-as pont közötti kapcsolatot, a mágnesszelep pedig lezár. Így tehát nem engedi hogy motor vízhez jusson kihúzott szivató mellett, amíg az az üzemi hőfokát el nem éri. Amúgy a relét és a mágnesszelepet én a bal oldali doblemezre tettem fel.

 


A mágnesszelep és a relé a motortérben

 

A beszerelés után jók voltak a tapasztalataim. Az előgyújtást kicsit növeltem. Az autó sokkal rugalmasabb lett, mint előtte. A rendszer jól mûködött, csak a vizet kellett bele önteni. Közel 1000 km-t mentem vele 3 hét alatt mindenféle körülmények között. A fogyasztásom csökkent, bár tény az is, hogy pont ekkor kerültek beszerelésre mindkét torokba az UPGS-ek. Szóval azt nem tudnám megmondani, hogy a csökkenésből mennyi szerepe van a víznek és mennyi az UPGS-nek. Mindenesetre nekem már azért is tetszett ,mert érezhetően rugalmasabb volt az autó. Sajnos mostanában fogyasztási adatokról nem tudok nyilatkozni, mert az autó összetört, de ami késik nem múlik, mivel a következő Ladámban is biztosan szolgálni fog a rendszer.


Tisztelt vizzel kísérletezők.

A teljesítmény növekedést és a hatásfokot valóban javítja a víz , de hogyan?

A vízpárának a hőterjeszkedése ugyanazon hőbevitel mellett 7 szer akkora mint a levegőé.( az oxigén ugyan jó hőtáguló de a légkörben 75 százalék nitrogén aminek igen rossz a hőtágulása.)
A legegyszerűbb és legjobb megoldást a dízel motorban lehetne elérni mivel ott kompressziós gyujtás van , de az apró égéstér miatt nagy a valószínűsége hogy a nagy mennyiségű viz elfogja görbíteni a hajtókart.
Benzin motornál már megvan az elégséges égéstér méret , de itt kalkulálni kell a lángfront terjedésével amely a gyujtógyertyától indul és igen érzékeny a hejes beállításra , karburálásra.(nagyobb mennyiségű viznél nem alakul ki a tökéletes lágfront.)
Egy olyan rendszer lenne a legtökéletesebb amely a gyujtás után késleltetve(akár a hotpont után5-15 fokkal) közvetlenül a hengerfejbe porlasztaná be a vizet.
Így elértük a tökéletes lángfront kialakulást és nagyobb mennyiségű vízpermetet is adhatunk a motornak , amely a nagyobb terjeszkedésével nagymértékben javítja a nyomatékot ebből adódóan a teljesítményt is ,és a kipufogó gázok is hüvösebbek lesznek tehát a hatásfokot is igen nagy mértékben javítottuk.

üdvözlettel Szabó Péter theubi@freemail.hu

Impresszum

Tartalom: a weboldalon található tartalom sokéves munka gyümölcse, amelyhez rengetegen járultak/járultatok hozzá. Kevés lenne felsorolni a neveket, viszont minden cikkünknél látható az eredeti szerző neve. Nagy köszönet mindenkinek, aki hozzájárult ehhez a páratlan tartalmi színvonalhoz. A köszönet Benneteket illet!

Eredeti ötlet és a régi weboldal statikus szerkesztése (több, mint 1GByte!) - Bal3

Arculatterv: a gragfikai pályázat nyertese: Debrei Tamás (debaj)

Aktuális weboldal programozás: (HTML, PHP, MySQL) Bálint Tamás

Kapcsolat

Amennyiben cikket küldenél az oldalra, vagy egy hibára hívnád fel a figyelmünket, várjuk leveledet.

E-mail: zsiguli@zsiguli.hu

LADA Baráti Kör . Copyright: 2020. All rights reserved.