Szelepszárszimering csere

(Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter), utoljára módosítva: 2012.04.08.)

Vezérműláncos klasszik motor szelepszárszimering cseréje.

Gyakori probléma még a viszonylag keveset futott motorokon is a szelepszárszimering miatti olajfogyasztás és az emiatti kékes füstölés. Sajnos a kevés megtett kilométer egyáltalán nem garancia arra, hogy a szelepeknél található szimeringek nem kopnak el, a valóságban a probléma inkább az autók életkorából fakad. A gumi a hőtől megkeményedik és elöregszik az évek során. Így nem tudja végezi már a rendeltetésszerû dolgát.

Amennyiben az autó olajfogyasztása megnő és emellett, hosszú alapjárati járás után gázt adva (jellemzően piros lámpa után elindulva), vagy hosszú motorfék utáni gyorsításkor kékes füst látható a kipufogónk végén, akkor nagy valószínûséggel már elgondolkozhatunk rajta melyik közelgő hétvégénkre sûrítjük be a szelepszárszimering csere időpontját. :)



1 - hengerfej, 2 - szelep, 3 - szelepszárszimering, 4 - szelephimba, 5 - vezérmûtengelyház,
6 - vezérmûtengely, 7 - szelephézag állító csavar, 8 - szelephézag állító anya


Szétszerelés és csere:

Először is távolítsuk el a munkánkat akadályozó dolgokat a motorról. Elsőnek a komplett légszûrőházat. Majd ezután a szivató bowden kikötését és a gázkar kipattintását követően a karburátort tartó négy anyát levéve, tegyük félre a karbit pl az akksira.
Amennyiben a karburátorunk alapjárati rendszerére vákuumcső csatlakozik, illetve van rajta mikrokapcsoló akkor természetesen húzzuk le a vákuumcsövet és a mikrokapcsoló vezetékeit.

A motor másik felén a gyújtásoszlopot is kivehetjük, hiszen a vezérmûlánc így is úgyis meg lesz bontva, így a gyújtást mindenképp be kell állítani majd a munkák végeztével, így csak feleslegesen útban lesz majd az elosztó a majdani szelephézag állításkor. A elosztót eltávolítani egyszerû feladat. A tövénél levő 8-as anyát letekerjük, a nagyfeszültségû kábeleket lehúzzuk a gyertyákról és a trafóról, majd a trafó negatív kivezetéséről lekötjük az elosztóra menő vezetéket. Ezután az elosztó kihúzható a blokkból. Viszont vigyázzunk, hogy a tengelyét meghajtó fogaskerék maradjon blokkban, ekkor legalább nem fogjuk elfelejteni visszatenni :) Tekerjük ki a gyertyákat is.

Most hogy minden felesleges dolgot leszedtünk, eltávolíthatjuk a szelepfedelet leszorító anyákat és alátéteket, majd leemelhetjük a szelepfedelet.
Ezek után első és legfontosabb teendőnk, hogy a "0" jelre forgatjuk a motorunk főtengelyét. Emellett figyelni kell a vezérmûtengely helyzetére is:

1, a motor első felén található jelölések közül a hosszú vonal (4) és az ékszíjtárcsán lévő jel (1) egybeesését
2, a levett szelepfedél miatt már látható vezérmûlánckerék hátsó felén lévő pont és a vezérmûtengelyházon kialakított bütyök egybeesését



Amennyiben ez a két feltétel egyszerre teljesül, motorunk "jelen" áll. Persze hozzá kell tenni, hogy tökéletesen nem fog mind a két jel passzolni, mivel a lánc nyúlása, a vezérmûben lévő kopások, és eleve a jelek pontossága sem teszi lehetővé hogy tökéletesen egybeessenek a jelek. Jellemzően a vezérmûtengely kicsit késni szokott a főtengelyhez képest. Magyarán, ha a vezérmûtengely jelen van, akkor a főtengely ékszíjtárcsáján lévő jel már elhagyta a hosszú vonalat a motor elején pár milliméterrel, de ezen nem kell aggódni :)

A következő lépés a vezérmûlánckerék anyájának meglazítása. Jól meg van húzva, jó ha valaki ellent tud tartani közben a főtengely anyájára helyezett kulccsal. Miután meglazítottuk, ki kell tekerni a láncfeszítő patron zárókupakját és egy csavarhúzóval lenyúlva a vezérmûkerék mellet vissza kell nyomni a feszítő banánt. Ekkor meglazul a lánc és a lánckerék levehető a vezérmûtengely végéről. A láncot lehetőleg nem kell leejteni a motorba, ezért ésszerû egy darab dróttal összekötni a kerékkel, így nem fér le és nem tud leesni.
A vezérmûtengely házának anyáit letekerve, vegyük le a vezérmûtengely házat a tengellyel együtt. Majd a szelephimbákat úgy távolítsuk el, hogy a szelepek felőli végét addig emeljük az állítótüske irányába míg a himbát leszorító rugó ki nem akad a végéből. Ezután a rugó is könnyen kivehető. A himbákat és a rugókat gondosan rendezzük sorba a megfelelő szelepek száma szerint. Ne keverjük őket össze.
A szelepek felén lévő vezérmûtengely házat leszorító tőcsavarok ha esetleg útban vannak, akkor ezeket ki lehet csavarni. Két 8-as anyát ráhajtva és összekontrázva, a tőcsavarok kitekerhetők a hengerfejből. (van ami eleve meglazul már a tengelyház levételekor)
Fogjunk pár tiszta rongyot és tömjünk be minden létező lukat a motoron :) A szívócsőtől elkezdve a gyútjásén át, a vezérmûláncnál levőt, az olajcsatornákat, pl a tûzfal felőli oldalon, stb. mert nagy bosszúságot tud okozni, ha a picike szelepékünk véletlenül beesik valahová.

A főtengely mivel "jelen" van ezért az 1-es és a 4-es dugattyúk felső holtponti helyzetben vannak, így ezeknél a szelepeknél cseréljük először a szimeringeket. Biztonság kedvéért egy csavarhúzóval lehet ellenőrizni a gyertyanyíláson keresztül, hogy a dugattyúk fent vannak-e.
Ezután a gyertyanyíláson át bedugott csavarhúzóval megtámasztjuk a szelepet, hogy ne tudjon a dugattyú felé mozdulni és a szeleprugó összenyomó szerszám segítségével a szeleprugót összenyomjuk.
A következő képeken láthatunk egy "gyári" és egy egyszerûsített célszerszámot. Kis ügyességgel és méregetéssel otthon is gyorsan elkészíthető a szerszám.

  

A szeleprugó összenyomása után a tányér elválik a két kis szelepéktől, így a szelepékek kivehetőek. Ezután a tányér és a két szeleprugó eltávolítható.

  

Ekkor végre meglátjuk a cserére érett szimeringünket :) Amit egy harapó fogó segítségével óvatósan megfogva először megprobálunk elforgatni, majd lehúzni.
Természetesen mivel a szelep szára ehhez útban lenne, ezért a főtengelyen fordítanunk kell, hogy a dugattyú lejjebb kerüljön a hengerbe és a szelep lejjebb tudjon csúszni. Ekkor hozzáférünk a fogóval. A fogót ne nyomjuk össze túl erősen, mert a szelepvezető vége -amire a szimering van ráütve- megsérülhet.
Amennyiben viszonylag kis erővel nem húzható le, akkor inkább egy kis vágó vagy keresztvágó, de inkább utóbbi segítségével picit meg kell vágni a szimering szélét függőlegesen annyira, hogy a vágó megtudjon benne kapaszkodni, majd amikor ez meg van, akkor a vágót picit ferdén tartva odatesszük és megpróbáljuk elfordítani a szimeringet a vezetőn. Pár ütés után ez sikerülni fog és ekkor simán kézzel le lehet venni a szimeringet, ha esetleg kézzel nem jön, akkor ilyenkor már sima csőrös fogóval le kell hogy jöjjön.

Amennyiben lejött a régi szimering, az újat vagy a Zsiguli.hu-n ITT található cíkkben szereplő célszerszámokkal, vagy egy megfelelő krovafejjel a legegyszerûbb visszahelyezni. 11-12-es fejbe pont belefér az új szimering (szimeringfüggő), és egy hosszabbító segítségével a szelep tengelyével párhuzamosan tartva, óvatosan forgatva és közben nyomva a helyére nyomjuk az új szimeringet, melyet a mûvelet előtt kenjünk be motorolajjal!

 

A szimeringen lévő kis rugó lehet hogy nem fér be a krovafejbe, de ez a beütés idejéig eltávolítható a szimeringről, majd mikor a helyén van, akkor könnyedén visszatehető. Ha a helyén van biztonság kedvéért rákoppinthatunk a krovaszárra egy kicsit, hogy biztosan a helyére kerüljön.
A szimering tövénél elhelyezkedő alsó rugótányért és alátétet lehetőleg ki se vegyük, mert elfelejthetjük visszatenni. :) Miután fent van a szimering, a főtengelyt ismét visszaforgatjuk alap helyzetbe, hogy a dugattyú feljöjjön a felső holtpontra és kitolja a szelepünket az égéstérből. Ekkor a csavarhúzonkat ismét behelyezzük a gyertyanyíláson keresztül megtámasztva a szeleptányért, majd a szeleprugókat és a szeleprugó tányért visszahelyezve a rugóösszenyomó szerszám segítségével visszahelyezzük a két szelepéket. Lehetőleg a két szelepéket úgy helyezzük vissza, hogy a két ék közti hézag mindkét oldalon egyforma legyen. Ezután kivehetjük a gyertyanyílásból a csavarhúzót, és egy 13-as krovafejjel rákoccinthatunk a szeleptányérra, hogy az ékek és a tányér biztosan a helyére kerüljenek.

Ezzel meg is van az első szimering csere. Jöhet a többi három ami az 1-es és a 4-es hengerhez tartozó szelepeknél van.
Majd a főtengelyt 180 fokkal elforgatjuk, hogy a két középső henger kerüljön felső holtpontra, és ennek a két hengernek a szelepeinél is az előbbiek szerint járunk el.
Vannak olyan esetek hogy a szelepékek nem akarnak elválni a rugótányértól. Ekkor esetleg kis csavarlazítót becsurgatva a szelepékek mellé kicsit hagyjuk ázni, vagy megtámasztjuk a gyertyanyíláson át a szeleptányért és egy 13-as krovafejjel és toldóval óvatosan üssünk rá a rugótányérra. Vigyázzunk hogy ne izomból, mert a szelep görbülhet! Előbb utóbb sikerrel jár az ember :)


Összeszerelés:

Amennyiben a szimeringek cseréje megvan és a szeleprugók is a helyükön, akkor visszahelyezhetjük a himbákat. Először a rugót akasszuk be az állító csavarok alatti fülbe, majd a himbába akasszuk be és a himbát a levétellel ellentétes mozdulattal tegyük a helyére. Ellenőrizzük, hogy a szelepre és az állító csavarra is jól fekszik-e fel, illetve a rugó a helyén van-e.
Csavarjuk vissza a kitekert vezérmûház leszorító tőcsavarokat, vegyük le róluk az anyákat.
A főtengelyt forgassuk "0" fokra. Kb nézzük meg hogy áll a vezérmûkeréken lévő tájoló furat. A vezérmûtengelyt a házban kb úgy forgassuk, hogy a pöcke a vezérmûkerék tájoló furatával egybeessen. Tegyük a helyére a vezérmûtengelyházat és kézzel helyezzük vissza az alátéteket és a leszorító anyákat.
Tegyük a vezérmûtengely végére a lánckereket, majd feszítsük meg a láncot. Például csavarhúzóval lenyúlunk a vezérmûkerék mellett és a feszítő banánt nyomva megfeszítjük a láncot.
Nézzük meg hogy a vezérmûkeréken lévő jelzés egybeesik-e a tengelyházon lévő bütyökkel. Amennyiben nem, akkor nézzük meg mennyivel van arrébb és a vezérmûkereket levéve tegyük rajta arrébb a láncot annyival, hogy a  kerék felhelyezésekor a jelek egybeessenek. Ekkor a lánckeréken lévő csavart behelyezhetjük és meghúzhatjuk.
A tengelyházat leszorító anyákat a következő sorrendben húzzuk meg, két lépcsőben. Először 10, majd 22 Nm-es nyomatékkal.



Ezután a motor főtengelyét kulccsal megforgatjuk ekkor a láncfeszítő patron beállítja a láncfeszességet, majd a patron kupakját meghúzzuk. Majd addig tekerjük a főtengelyt, míg a vezérmûkerék jelen nem lesz, ekkor a főtengely jelét is ellenőrizzük.
Amennyiben jelen van, vagy maximum annyival és olyan irányban tér el, mint a szétszedés előtt, akkor minden rendben.

Ezek után szelephézagokat kell állítani. Vagy hézagmérővel, vagy a pontosabb beállítást eredményező mérőórás módszerrel. Ennek elvégzése az alábbi linkeken megtekinthetők:

A szelephézag állítás után, melyről itt olvashatunk:
Szelephézag állítás hézagmérővel
Szelephézag állítás mérőórával

felrakhatjuk a szelepfedelet az új tömítéssel, visszarakhatjuk a karburátort a légszûrőházzal, majd a gyújtásoszlopot. A gyújtásoszlop helyes állásban berakásában és a gyújtás beállításában az alábbi cikk segít:
Gyújtáselosztó csere, illetve csere utáni gyújtásállítás klasszik Ladán



Ha mindennel végeztünk és mindent jól csináltunk, akkor az autónak indulnia kell :)

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2012.06.14. - Kiss Arnold (Arnold)
A csavarhúzós mellett 2 trükköt ismerek még a szelepek helybentartására szelepszárszimering csere alatt.

1, ha van rá mód lehet kompresszorral nyomatni 1-1 henger szelepeit sorban
2, full házi, spárgával degeszre kitömni a gyertyalukon keresztül az égésteret. Vigyázva persze, hogy a spárga egyik vége kint maradjon:)