H?t?ventillátor kapcsoló beépítés

(Szerző: Miki (Szentirmai Miklós), utoljára módosítva: 2006.12.12.)

Hûtőventillátor kapcsoló beépítés

Előnyei:

-dugóban araszolva, illetve komoly, hosszú szerpentinen haladva a vezető által jobban szabályozhatóvá
válik a motor vízhőmérséklet.
-a hőfokérzékelő gomba hibája esetén is folytathatjuk utunkat, a beépített kapcsolóval helyettesíteni tudjuk.
-kontroll lámpa segítségével a hőfokérzékelő gomba mûködése nyomon követhető.*
-akik már forraltak fel hûtővizet, tudják, hogy a ventillátor áramkörének biztosítékai közül a 7-es számú a kürt áramkörrel is kapcsolatban van, így egy kürt probléma alattomosan kiégetheti ezt a biztosítékot, garantálttá téve az első dugóba érvén a motorfőzést. A kapcsoló és kontroll lámpa
segítségével az egész rendszer menet közben is ellenőrizhető. Ehhez elég a kapcsolót pár másodpercre bekapcsolni és figyelni, világít e az izzó. Ha igen, akkor 95% eséllyel megússzuk a motorfőzést.


A beépítés menete:

A plusz kapcsolót 2105, 2107-es ladáknál célszerû egy amúgy is meglévő, ledugózott, üres kapcsolóhelyre beépíteni,
így gyári jellegû kinézete lesz. Ilyen hely a 2105-ös típusnál magán a mûszerfalon, míg a 2107-nél a középső boxban található. Kapcsolónak egy szokványos "kockalada" fûtésventillátor kapcsolót alkalmaztam. Maga a bekötés menete nem túl bonyolult, a biztosítéktábla motortér felőli oldalán meg kell keresni a zöld színû dugaszos csatlakozót (S7 jelû), ki kell venni belőle (kis csavarhúzó segítségével, pöcökhajlítás módszerével:-) a 7-es számú , fekete-fehér színû, sarus vezetéket. Lásd ábra.. Rá kell tenni egy új sarut, befogva alá a kapcsolótól behúzott új vezeték végét, majd visszadugni a helyére.

*ha valaki visszajelzőt is szeretne beépíteni, akkor ugyanezt el kell végezni az S6-os csatlakozó (piros) 6-os számú (vastag, kék) vezetékével is, ide is be kell egy új vezetéket húzni. Itt fokozottan figyelni kell az igényesen kivitelezett sarucserére, tekintettel arra, hogy ez a vezeték közvetlenül a hûtőventillátorra megy. Egy rosszul felrakott saruval hamar forralhatunk vizet, mindenféle teakészítési szándék nélkül :-)

A két db vezetéket a homlokfalon a biztosítéktábla környékén lévő gumidugón keresztül vittem el a kapcsolóig, ellenőrző lámpáig. A kapcsoló, illetve kontroll lámpa másik sarkára 1-1 testvezetéket kell kötni, ehhez testpontot általában könnyen találunk a környéken.

A lámpa akkor is világít, ha a hûtőben elhelyezett hőérzékelő gomba kapcsolja be a ventillátort, így a mûködése folyamatosan nyomon követhető. (néha a belvárosi dugóban olyan zaj van, hogy nem hallani, jár e a ventillátor)