Karosszéria javítás

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2012.08.18.)

Ádám írt egy cikket karosszériázásról, köszönjük!

Bevezetésként

Gondolom, sokak fejében megfordult már, hogy a szeretett Ladájukat, amit az idő vas foga miatt szépen elkezdett porladni, rozsdásodni, rohadni, megcsináltatják. Igen ám, de a lakatosok nem kevés pénzt kérnek el egy komolyabb munkáért, rosszabb esetben elveszik a pénzt és csak lekenik festékkel, alvázvédővel a szétporladt részt és az ember otthon veszi észre, hogy hoppácska...

Én főként a pénz miatt csináltam saját kútfőből a lakatolást és ezúton üzenem mindenkinek: nem ez a szakmám, legelső ilyen munkám volt, nem kell megijedni semmitől, a  CO-hegesztő nagyon jó barát és használni is könnyû. Aki belekezd, rengeteget fog káromkodni, sérülni, ordibálni, stb, de nagyon jó "élmény" látni, ahogy lassacskán kezd újra összeállni az autó és még jobb érzés, hogy saját munka.

No, hát elég hosszúra sikerült a bevezető rész, kezdésnek itt egy elrettentésül szolgáló kép:


 Miután megnyugodtunk, kezdjünk neki. :)

Első teendőnk ugyebár, hogy eltávolítjuk a rozsdás részt/elemet. Az én esetemben, ez kezdődött a tornyokkal, utána az orrlemezzel, köténylemezzel, majd végezetül a sárvédőkkel.

Felejtsük el a flexet az elemek levételénél, fúrkáljuk le a ponthegesztéseket és gyönyörûen levehető az adott darab, nem lesz flexelésnek nyoma, az új pedig mehet a helyére.

Mint említettem, nálam a tornyokkal kezdődött az egész. Régiek lefúrkálva, az újak előkészítve, lehet felpontozni. Mivel a gyárit szépen vettem le, megmaradt az illesztés helye, így közel tökéletesen lett feltéve az új.

 



 

Ezt természetesen mind a két oldalon megcsináltam, ha a doblemezen, vagy az A oszlop alján van foltoznivaló, érdemes még most megcsinálni, mielőtt fent vannak a sárvédők.

A tornyok után következett a homlokfal. Először a köténylemezt kell eltüntetni, ha az nincs útban, hozzáférünk a gyári hegesztésekhez. Fúrkáljuk le szépen őket, a sárvédők találkozásánál nem finomkodtam, sarokcsiszolóval elvágtam őket, majd a domblemeznél lévő hegesztéseket is elvágtam, így lejött az egész sárvédő, semmi sem volt útban, ki lehet emelni a homlokfalat is. Ekkor valami ilyet kell látnunk:


 

A bölcsőt és a kanyarstabilizátort én a helyén hagytam, így a nyúlvány nem tud elcsavarodni, elmozdulni és mivel az eleje fel van bakolva, terhelést sem kapnak a doblemezek, így nem hajolnak meg befelé.

Ha alaposan megnézzük a fenti képet, jól látszanak a kis fülek a doblemezeken és a nyúlványokon, oda fogjuk felhegeszteni az új homlokfalat. :)

Próbáljuk meg minél pontosabban beilleszteni a kis fülekhez, majd pár pillanatszorító vagy pár hegesztéssel rögzítsük ideiglenesen. Utána rakjuk fel a motorháztetőt óvatosan és állítsuk be a hézagokat az A oszlophoz. Valahogy így:


Miután minden a helyén van, hegesszük fel a homlokfalat a kis fülekre. Én ezt úgy csináltam, hogy a homlokfalon lévő füleket kifúrtam, majd így hegesztettem hozzá a doblemezhez.

Miután megvagyunk a hegesztéssel, jelöljük meg a homlokfalon a motorháztető zsanérjainak helyét, így később ha le kell venni, pontosan a helyére lehet tenni.

Miután mindenhol meghegesztettük a homlokfalat, kezdjük el leköszörülni a hegesztési helyeket, elvégre adunk az esztétikára is. :)

Ekkor nagyjából így kell állnunk (nekem már oda van próbálva az egyik sárvédő):


Miután a köszörüléssel végeztünk, jöhetnek a sárvédők. Előre szólok, hogy itt nagyon óvatosan járjunk el, nagyon el lehet rontani a dolgot, és az összerakásnál derül ki, hogy nincs hézag az ajtóknál, motorháztető sarkánál, stb.

Előkészítésként fúrkáljuk meg a sárvédőben lévő esőcsatornát (itt fogjuk felhegeszteni), majd jöhet a próbálás. Az első ajtók természetesen a helyükön, beállítva rendesen. Ide fogjuk illeszteni először. Törekedjünk a lehető legpontosabb hézagra, ne álljon el sehol, majd illesszük a motorháztető sarkához is. Ne lógjon le a motorháztető, ne álljon befelé, szóval próbáljuk meg tökéletesre illeszteni. Ha megvan, rögzítsük pár hegesztéssel, majd ellenőrizzük a dolgot. Valahogy így:


Ezt természetesen mind a két oldalon eljátsszuk, majd ha minden szép és jó, hegesszük fel az egészet. Az A oszlopnál szintén furkáljuk meg a sárvédő peremét, és ott pontozzuk fel. Köszörüljük el a pontok helyét.

Ezek után már csak a köténylemez van hátra, ezen is vannak kicsi fülek, ott fogjuk felhegeszteni. Fúrkáljuk ki őket, illesszük fel, majd hegesztés. A normális kinézet érdekében a sárvédőknél lévő illesztést belülről hegesszük meg, így nem fog látszódni, nem kell gittelni, stb. Ezek után tegyük be a lámpákat és gyönyörködjünk, hogy újra van eleje az autónknak. :)


Akinek csak az elejével volt gondja, az örüljön, neki itt befejeződött a lakatolás, rám azonban még várt pár kellemes óra, ugyanis az autó hátulját is cserélni kellett. :)

Az egész menete ugyan az, mint elöl. Sárvédők le, hátfal le. Itt is fúrkáljunk, csak szükség esetén flexeljünk.

A jobb hátuljával kezdtem:


Ezután vágjuk le a másik sárvédőt is, fúrkáljuk le a hátfalat, a tank és pótkerék alatti lemezt és valahogy így kell állnunk:


Én a csomagtértálcát alátámasztottam, így nem tud "leülni" a kaszni segge, és nem fog lefelé ívelni az egész, miután felraktuk az új elemeket. (Láttam már ilyet, nagyon csúnya tud lenni!)

Ha megvan minden szükséges elem, kezdjük el. Először a sárvédőket illesszük fel, majd rögzítsük őket ideiglenesen. Ezek után jöhet a hátfal. Tegyük bele a gumidugókat, toljuk át a lökhárítót tartó vasakat, majd tegyük a konzoljukba őket, így biztos, hogy minden a helyén lesz. Hasonló képet kell látnunk:


Ha minden a helyén, hegesszük össze a füleket az elemekkel (furkálás után, hegesztési helyek: doblemez pár helyen, sárvédő íve végig, küszöbök, homlokfal alsó pereme), vegyük ki a lökhárító tartóit és örüljünk: Már hátulja is van! :)

A tank és pótkerék alatti lemez berakása már gyerekjáték, illesszük fel őket a helyükre, és ponthegesztéssel rögzítsük őket. Vigyázat! A pótkerék alatti lemezből kétfajta kapható! Erre Nagyon figyeljen mindenki, mérges pillanatokat tud okozni, ha a rövidebbet vesszük meg. :)

Eme két elem hegesztését én úgy oldottam meg, hogy oldalra lett borítva az autó, így könnyebb dolgozni. :)


Akinek még vannak rozsdás részek, (pl. taposók), az egyszerûen vágja ki a rohadt részt és  pótolja.:)

Aki utcára csinálja az autóját, annak itt vége szakadt, aki pedig mélyebben belemerül a dolgokba, annak majd jön a második rész az erősítésekkel és egyebekkel, ha van rá érdeklődő.

Remélem "kedvet" adtam páratoknak a lakatoláshoz, sok sikert és türelmet!


Felhasznált anyagok: Rengeteg vágó és csiszolókorong, sok CO-huzal, 4db sárvédő, tank-pótkerék alatti lemez, homlokfal, hátfal, köténylemez, sok-sok hajszál a tépkedések miatt és rengeteg munkaóra. Számban nem tudom, maradjunk annyiban, hogy sok hétvége elment rá. (Az elemekből én a Nacsalo márkájút vettem, ez orosz gyártmány, de méretpontos. Hozzámértem egy kisiparihoz az egyik sárvédőt, a kisipari 1,5cm(!!!)-el volt rövidebb. :))

Ráfordított összeg mindennel együtt nagyjából 80000Ft


Köszönöm, hogy elolvastad a cikkemet!

 

Törös Ádám, Kazincbarcika, 2012. Július 23.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2012.08.18. - Roncskutya
ennél van rosszabb is mikor egyedül dolgozol a -5 fokba van mikor éjjel 2 kor is
2012.09.25. - Fightergyuszi
Hasonló attrakció előtt állok. Én sem csináltam még sose, de hiába viszem el szakemberhez ha az meg arra hivatkozik hogy ez csak egy zsiguli, és összecsapja az egészet. Akkor inkább elidétlenkedek vele én és nemkell fizetnem érte, valamint én addig csinálom míg olyan nem lesz amilyenre én akarom. Várom a következő cikket!
2012.10.03. - szitibi
Szépmunka! Én is ezt akarom csinálni a vasammal, itthon megoldani a lakatolást CO van( 2105-ös).
2012.10.08. - teszerikrisz
Mi átestünk ezen már egy szamarával. Jó móka, és legalább tudod, hogy mi van a festék alatt. Persze előfordulnak szép dolgok, mondjuk amikor csöpög az olvadt fém az ember nyakába, vagy éppen letörik a munkakábel a hegesztőről a mínusz 15 fokba. Sok kitartást mindenkinek hozzá.
2012.10.30. - pozsarzs
Nagyon szép munka! Segédmunkásként szívesen részt vennék egy ilyen műveletben.

"Fightergyuszi: ...de hiába viszem el szakemberhez ha az meg arra hivatkozik hogy ez csak egy zsiguli, és összecsapja az egészet."

Saját tapasztalatok:
Az első kasztnizást egy kecskeméti jóhírű szakember gárda csinálta. Az eredmény:
- apróbb foltozás: az egyik két év után belülről rohadt ki.
- kipufogócsere komplett: ok;
- bal sárvédő csere: ok;
- jobb lámpacsücsök csere: ok;
- bal küszöb csere: nem ok, hanyag hegesztés és felületvédelem miatt két év alatt teljesen elrohadt;
- doblemezek: nem ok, enyhén beleért az egyik kerék, illetve hanyag rögzítés;
- két első taposó: vittem újat, de berakás helyett a régit lekenték jó vastagon fekete cuccal. Persze, hogy két év után kilógott a lábam.

Második menet két év múlva:
- két küszöb csere + "belső küszöb" javítás;
- több apró foltozás;
- két taposó cseréje;
- meg amit még talált rajta.

Ezt egy nyugdíjas karosszéria lakatos mester csinálta, aki már csak időtöltés címén űzi az ipart. Nem gyors, de alapos és olcsón dolgozik. A művelet alatt többször meglátogattam, megmutogatta, hogy mit javított már ki, mit talált még rajta és mit fog megjavítani. Azóta nem volt vele ilyen gond, persze hozzá kell tenni, hogy felületvédelem sem lett elfelejtve. És ennek már négy éve.

2012.12.08. - Roncskutya
Én azóta annyira bele jöttem a saját Ladám elkészülte után, hogy azóta már ki gurult a garázsból egy Ford is és most vár össze rakásra a haver Opelja amit szintén kilakatoltam(+ az előző kontár barmok gányolását is ki kellet hajigálnom.

Holott nem ez a szakmám és sose tanultam, csak ellestem a trükköket az ismerős kasznisoktól és volt elhivatottságom belevágni.
2013.02.17. - Fightergyuszi
Mikor jön a következőőő?????