Lada tuning vezérm?tengelyek

(Szerző: Csabi (Lukács Csaba), utoljára módosítva: 2013.01.05.)

Pár kipróbált, klasszik Ladába való tuning tengellyel való tapasztalat, és egyéb visszatérő alapfogalmak tisztázása...

Pár alapgondolat:

Sûrítési viszony (kompresszióviszony, KV): az az érték mely megmutatja hogy a motor a sûrítési
ütem végére, milyen arányban nyomja össze a keveréket. 10:1 viszony esetén ez azt jelenti,
hogy a tizedére.

Sûrítési végnyomás (parasztosan csak kompressziónak hívják... Tévesen!): ezt az értéket
lehet tulajdonképpen mérni. Tehát meg tudod mérni, hogy a sûrítési ütem végére, mekkora
nyomás keletkezik az adott hengerben. (kompressziómérés)

Nos ez a két dolog szorosan összefügg egymással. Minél nagyobb a kompresszióviszony,
annál nagyobb a sûrítési végnyomás. Egy széria Lada motor gyári kompresszióviszonya 8,5:1.
Ennél a viszonynál, általában 10,8 - 12 bar végnyomással üzemel a motor (állapottól, és
tengely fokolástól függően). Ha a káros teret csökkented (vagyis elvégzed a szükséges
síkolásokat) akkor növeled a kompresszióviszonyt, de ezzel bizony jelentősen növeled a
végnyomást is. Ez azt jelenti, hogy ha mondjuk 10:1 kompresszióviszonyt állítasz elő, akkor
bizony lesz úgy kb. 14 -16 bar végnyomásod.

Na itt lép a képbe a benzin.
A 95-ös benzin úgy kb. 13,5 bar végnyomást bír el anélkül hogy öngyulladjon (kopogásos
égés).

A szériától eltérő fokolású tengelyek (gyk.- sporttengelyek), az eltérő tulajdonságaik miatt
(más szelepbenyitás, szelepegybenyitás, nyitvatartási idők, stb.) tökéletlenebb töltés-ürítés
viszonnyal dolgoznak. A széria tengely úgy van kitalálva, hogy a lehető legnagyobb
végnyomást biztosítsa, a lehető legkisebb KV-val. így biztosítja a nyomatékot, és a kis
fogyasztást, és a jó emissziót, és hosszú élettartamot, viszonylag alacsony teljesítmény mellett.
Egy sporttengely nagyobb teljesítményt biztosít minden tekintetben, de más tartományban, és
jelentős veszteségekkel, amiket természetesen pótolni illik. Tehát ha beraksz egy széria
motorba egy sporttengelyt, akkor jelentősen lerontja a mért végnyomást. Ezt azzal
kompenzálhatod, hogy sûrítési viszonyt növelsz (ezzel a végnyomást is).

Minél nagyobb egy tengely, annál több kompenzálandó tulajdonsága van. Például nagyobb
KV, és nagyobb végnyomás (hogy megfelelően tudja tölteni a hengereket)
FONTOS: A nagy kompresszió, nagyobb depressziót is jelent. Tehát minél nagyobbat sûrít
egy motor, annál nagyobbat is szív. Erre a szívóhatásra van szükség, ahhoz hogy a hengerek
rendesen feltöltődjenek. A sporttengelyek szívóideje (szívószelep nyitása) hosszabb, így
nagyobb szívóerőre van szükség a motorban.(meg persze több a tengely miatti veszteség is,
de ezt most nem részletezném, mert nagyon komplex.)
Na ezért kell az a bizonyos kompressziónövelés.

Namost egy sporttengely ugyebár ront a végnyomáson. Te megnöveled a dolgot.
Csak az a nem mindegy, hogy mennyivel. Ezt a tengely gyártója szokta megadni. (tengelyhez
szükséges kv.) Ilyenkor jön a számolgatás.

Minden motor esetében létezik egy optimum. Ugyebár írtam a széria értékeket. Ezek azért
ilyen alacsonyak, mert a gyárak jócskán túlbiztosítják a dolgokat, és így az élettartam és
üzembiztonság javul.
Tuning motornál ez nem szempont. Itt az a lényeg hogy a lehető legnagyobb teljesítményt
érjük el egy adott konstrukcióval (nyilván az élettartam, fogyasztás, kényelem, és sok más egyéb rovására.)
Tehát a gyári konfigurációnál max.12 bar végnyomás van előirányozva, de ugyebár a 95-
ös benzin elvisel akár 13,5 bar-t. Így azt kell elérni, hogy a motorod, az adott tengellyel, és a
hozzá igazított kv-val ezt a végnyomást produkálja. (ilyenkor szokták mondani, hogy pl: az én
motorom XY tengellyel XY kompressziót produkál).
Remélem ez idáig érthető.

De hogy a dolog ne legyen egyszerû:
A tengelyt be is kell állítani. Ilyenkor tudsz még csalni egy picit.
Ha sietteted a tengelyt, akkor alul lesz nyomatékosabb, de kevésbé lesz forgós.
Ha késlelteted, akkor alul lustább, de jobban kiforog.
Siettetéssel kissé nagyobb végnyomást is produkál a motor (az előrehozott szívási idő miatt
nagyobb a beszívott töltet).
Késleltetésnél kisebb a végnyomás (mivel eltolódik a szívási idő, így magasabb fordulaton
töltődik fel optimálisan a henger).

Ezzel el is mondtam a lényeget, miszerint:
Annál jobb lesz a motor feltöltöttsége, és végnyomása:
- minél nagyobb a beszívott töltet! Ez pedig a tengelytől, és a kompresszióviszonytól,
valamint a beállításoktól függ.


Konkrét, kipróbált tengelyekkel való tapasztalat:


21213-as Niva tengely (243/228)

Széria 1.3-as szíjas motoron nem túl meggyőző. (mint ahogy más tengelyek sem) egekig kell
emelni az alapelőgyújtást, és nem sokat hoz a konyhára. Mondhatni semmit.
Széria 1.5-ös motoron, szintén nem sokat dob, azonban némi hengerfej síkolás után már drasztikusan
növekszik a részfordulati nyomaték. Ha hajlandóak vagyunk megcélozni egy 9-9,5:1
kompresszióviszonyt, akkor már igen kényelmesen lehet városban autózni vele. Szépen ki
lehet használni a motorerőt a kigyorsításoknál.
1.6-os és 1.7-es motoroknál jön ki igazán az előnye a széria tengelyhez képest (bár igazából ez
is széria tengely) Sokat javít a motor dinamikáján, és az emissziós értékek sem másznak el
torz irányba. Talán a max. fordulat, ami rosszabb a gyári tengelynél, de minden tartományban
dinamikusabb, jobb a gyorsulás. A sûrítési viszonyt ajánlott 9-9,5:1 arányra belőni, mert ez a
tengely bizony kívánja a megfelelőt…
Nem sport tengelyről van szó. Tehát ajánlani inkább a munkába járós, sokat városozós,
valamint terepjárózós (lásd Niva) usereknek tudnám.


Gaál GP Sport (244/265) - Ez a kedvencem :)

Gyakorlatilag egy minimálisan sportosított széria tengely. Nagyon sokoldalú cucc…
Széria 1.2-1.3-as motorokhoz tervezett tengelyecske. Egy gyári kompresszióviszonyú
motorban is már érezhető hatása van (alapjárati döcögés, kis nyomatéknövekedés 2000rpm-
től, jobb gyorsulás).
KV növeléssel igen jó eredmények érhetők el vele. 9 és 10:1 KV között bármilyen motorban
alkalmazható, de a hosszú löketû motorokban érezni igazán az áldásos hatást. Én gyakorlatilag
1.2-től 1.7-ig minden konfigot kipróbáltam már vele, és bízvást állíthatom, hogy nagyon jó
tengely.
Nyomaték tekintetében a nagyobb köbcenti természetesen jobban bevált. Az 1.7-es motorban
10:1 KV-val igazi gyorsulóbajnok az utcai használatban. 5-6000 között van valahol az ideális
végfordulata, de nem igazán érdemes pörgetni. 2 és 4000 közt használható a legjobban. Igazi
nyomatékgyár…
Azoknak ajánlom, akik nem akarnak sokat költeni egy kis teljesítménynövelésre. Némi
hengerfej síkolással, és gyújtás-karbi beállítással igazi utcai kis kategória gyalázót lehet faragni
vele. Nem kell tengelyházat síkoltatni, fokolót venni, és 2-3 lóerőt simán nyerni lehet vele,
minimális költséggel.
Fogyasztásban nem sokat ront, és az emissziós értékek sem túl vadak vele. Szinte gyári
alapjáratot lehet állítani, és mégis szépen el mélyíti a motorhangot… Na persze ez is csak
akkor hoz többet ha a beállításra és aládolgozásra ráfordított költség és munka több. Ez már a
sport kategória, még ha csak nagyon kicsiben is…


Gaál 1500-1600 (275/271)

Jó utcai tengely. Asszimmetrikus, nyomatékos…
1.5-1.6-os motorokban, 10:1 körüli KV-val teljesen használható tengelynek bizonyult.
Negatívumként említeném a korlátozott forgathatóságot. 6000 körül egyszerûen elfogy a
kraftja. addig viszont szépen dolgozik, és konstans erőt produkál. Fogyasztásban viszonylag
rosszul muzsikál. 3-4000rpm közt kifejezetten jó, de másutt nem ideális. Előgyújtást nehéz
hozzá eltalálni. Alsó nyomaték tekintetében kielégítő. Jó beállítás esetén már akár 1500 rpm-
től dolgozik.
Országúti, vagy kevéssé tömött városi forgalomban aknázható ki ideálisan (pl. agglomeráció
és nagyváros közti melóba járás). Gyorsulgatni sem utolsó, de hamar elfogy pörgetve…


Gaál GRA1 (302/293)

Ezt nem sikerült túlságosan kiismernem. Egy 1.6-os motorba raktam ilyet, 10,5:1 kv. mellett.
Rosszat nem tudok mondani róla. Jól dolgozik alul-felül. A bővített csatornákkal jól forog, és
jó az alsó tartomány is.(bár fent nem nagyon tudja a 6000-nél nagyobb fordulatot.) Fogyasztásban
sem vészes, még városban sem. Amolyan kompromisszumos megoldás, ha nem akarunk
HMS296-ot venni. Ez olcsóbb, és kevesebb aládolgozást is igényel (kis benyitású)…
Tulajdonságaiban már igazi sport kategória. Dögös alapjárat, hangeffektek, és dinamika.
Ajánlott az olcsóbban tervezőknek, akik utcára készült "menőzős" verdát szeretnének.


Gaál VFTS (295/301)

Ez amolyan versenyzős tengely. 10,5:1 kv., vagy nagyobb kell neki. Fent dolgozik igazán. A
7000rpm simán elérhető vele úgy hogy még dinamikája is van. Jó döcögős az alapjárata, bár
be lehet állítani elég alacsonyra (1000-1100). Jól veszi vele a motor a lapot, és forgatva igazi
láncfûrész feeling.
Fogyasztásban már elég drasztikus, de kit érdekel, ha egyszer megy vele a gép mint az állat.
Ezt a tengelyt már lehet ajánlani a versenyzésre épített motorba is, vagy esetleg játszós
élményautóba. Városi poroszkálásra már nem kényelmes (alul rángatós). Streetracingra
megfelelő.


Szuromi 272

Lehet szeretni, és nem szeretni. Nyomatékos tengely.(annak ellenére hogy szimmetrikus)
Forgatni nem túl szerencsés, bár az 5-6000rpm-et gond nélkül teljesíti. 2500-5000 közt szól
szépen. 1,6, majd 1.7 ccm motorokban teszteltem, és mindkettőben hasonló karakterisztikát
produkált, bár a nagyobb mociban már komoly élményt jelentett a nagyobb ûrtartalomból
adódó erő miatt. (persze ez bármilyen tengelyről elmondható lenne)
Utcai huligánkodáshoz ideális, főleg mivel jó fogyasztással el lehet vele járkálni. Alul is jól
kezelhető, és nem számottevően rángatós. Viszont aki pörgős motort akar, az ne ilyet vegyen.
5-6 lóerő pluszhoz talán hozzá tud juttatni. Akinek ez elég, az fincsi kis városi suhangatót tud
összehozni vele.


Projekt1- 1.7

2106 vagy 2121 blokk felfúrva 82.00-ra. 1.5 Samara dugókkal. Gyári hajtókarok, és 80-as
löketû 4 sonkás főtengely. 5kg-os lendkerék (gyári lekönnyítve). Blokkból 1,8mm síkolva
(szintbejárós).
Hengerfejből 2,8mm síkolva. Gyári 21213-as HF-tömítés. Szívójáratok 33-ra, kipufogócsatornák
29-re bővítve. Solex 21051-es karbi.
Mindez kb. 10,2:1 KV-t eredményezett, amely először Gaál GP tengellyel lett koronázva.
Később bekerült egy Szuromi 272. (sajna ennél nagyobb tengely már problémás lenne a felső
holtponti benyitások és a kis kv. miatt. Ha nem akarunk az amúgy is nagy károsterû dugóba
még pluszba belezsebelni, akkor elég behatárolt a felhasználható tengelytípusok mennyisége)
A kistengellyel ez a konfig brutál nyomatékos. (nem vicc: rövid diffivel a kolléga 3.
fokozatba is felváltott az egy helyben gumifüstölés közben…) nagyon komolyat gyorsult, de
cserébe hamar leforgott. A GP sajátossága hogy mivel nagyon kis tengely, ezért a 6000rpm-
et már kínlódva forogta le. Ellenben már gyakorlatilag alapjáratról húzott… Nagyon jól
fogyasztott, ideális volt hétköznapi autózásra, és a városi tötymörgés sem esett rosszul neki.
A 272-es tengellyel (kicsit féltem hogy zselé lesz, mert keveselltem a KV-t.) meglepetést
okozott ugyanez a formáció. Nagyon minimálisat vesztett az alsó nyomatékából, de cserébe
minden szinten jobb lett a dinamika. 1000 helyett 2000 körül kezd húzni, de végig 6500-
7000-ig veszélyesen dolgozik.
Fogyasztás nem nőtt drasztikusan. Alapjárat kissé döcögősebb lett, de szinte ugyanúgy megáll
900rpm körül.
Ezt a motorformációt bárkinek jó szívvel ajánlom, aki városban akar büntetni… Gyári,
21213-as Niva, HMS272, és Szuro272-es tengelyekkel kiválóan használható. Persze a tengely
függvénye hogy mennyire dolgozzuk ki a cuccot. Nyilván a kisebb tengelyekhez nem
kifejezetten szükséges a HF bővítés, és a HF nagyarányú síkolása. De bármelyikkel be lehet
lőni 10:1 KV-hoz.

Még annyit:
Ugyanez a forma, szíjas blokkból is elkészíthető, de persze ehhez kell egy 2103-as főtengely,
egy garnitúra 7mm-el rövidebb hajtókar, meg egy egyedileg készített HF-tömítés, így ez a cucc
kissé drágábbra jön ki. Viszont csendesebb


Projekt2- 1.6

2103-as blokk felfúrva 79,8-ra. Gyári 2105-ös zsebes dugók. Gyári hajtókarok, és 80-as
löketû 8 sonkás főtengely. 4,5kg-os lendkerék (gyári lekönnyítve). Blokk síkolva 1,8mm-t
(szintbejárós)
Hengerfejből 1,5mm síkolva. Gyári hf.-tömítés.Szívójáratok 31-re bővítve. Kipuf változatlan.
Solex 2108 karbi módosítva.
Ehhez az utcára készített motorhoz egy Gaál GRA1-es tengelyt párosítottam. Nem kellett
átzsebelni a dugókat, mert kiválóan elfért minden (még az ide-oda 5-5 fokkal tologatott
vezérléssel is)
Nagyon szépen szól a motor. Alul már akár 2200-2500rpm-től megindul, és azonos
dinamikával húz egészen 6500-ig. Az alapjárat döcög ugyan, de meglepően egyenletesen.
Nem hullámzik. 16 fokról indul az előgyújtás, és lineáris görbét ír le az egyforma
röpsúlyrugóknak köszönhetően. Városi közlekedésre is viszonylag tûrhető, bár a dugóban
araszolásnál már elindul a rángatózás az alacsony tartományban. Fogyasztásra meglepően
jó adatokkal rendelkezik. Summázva: Ha nem akarunk HMS296-os tengelyt (és a vele járó
költségeket, illetve aládolgozást), akkor ez kiváló megoldás, kicsivel kisebb dinamikával, de
olcsóbban.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2013.01.05. - Kiss Arnold (Arnold)
Jogos, javítva
A projekt 1 epszilonja kevés, a 2.8mm-es Hf síkolással.
2013.01.03. - vnc
A hengerfej nem ly-nal írandó!