Elektromos ablakemel? 2107-esbe

(Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter), utoljára módosítva: 2013.07.06.)

Típusidegen ablakemelő beszerelése kocka Ladába

Ott kezdeném a dolgot, hogy én ismeretlenül álltam neki, csak a fórumban olvastam egy réges-régi több éves hozzászólást, hogy valaki Fiat ablakemelőt tett Lada ajtóba és belefér.

Mivel nekem az univerzális motorok nem nagyon tetszettek sosem, és a kárpitot sem lehet visszatenni normálisan, mert eláll az ajtótól, így én csak is olyan megoldásban gondolkoztam ami az ajtóba belefér.
Ráadásul úgy, hogy a Lada alkatrészeken nagyon minimálisan kelljen alakítani, hogy esetleges visszaépítésnél simán visszaállítható legyen nyom nélkül.

Ezek után a Fiat Tipora eset a választás, mint donor.


Amit a Fiatról tudni kell:


Van egy ablakvezérlő elektronika a biztosítéktábla mellett a kormány felőli oldalon felcsavarozva. Kis mûanyag dobozka.
A bal ajtóbehúzóban van egy dupla gomb, hogy a sofőr az anyós ablakát is tudja mozgatni, illetve a jobb ajtóbehúzóban egy szimpla gomb.
A kábelköteg 3 részből áll. Egy nagyból a mûszerfal alatt, és két kicsiből ami a jobb és bal ajtóban van. Az ajtók előtt az A oszlopnál csatival vannak összedugva. A mûszerfal alatti pedig egybe van bandázsolva a kocsi többi drótjával.
Emelőmotorból két féle van. 1993-as Facelift előtti és utáni. Nekem a 93 utáni volt, mert az méreteiben kisebb. A régi talán be sem fér, bár csak képről láttam.

Elektronikából is két féle van. A 93 utáni egy kényelmi funkcióval bővült, mégpedig, hogy egy gombnyomásra végállásig megy az üveg. Parkolóházaknál jól tud jönni pl.

A csatlakozók és lábkiosztás egyezik, minden cserélhető mindennel.


Nézzük az elektronikát Ladába alakítva:

Én a vezérlőt a kesztyûtartó és a biztitábla közé tettem. A kapcsolókat pedig a 07-es középboxba. Ide lehet univerzális kapcsolót betenni, vagy pl az FSO (Polski Fiat utód) ablakemelő kapcsoló illik a Lada foglalatba. A kapcsolókat úgy kell bekötni, hogy van egy fel és egy lefelé vezeték, ezeket érinti testre a kapcsoló attól függően, hogy fel vagy le nyomja az ember.

A jobb ablak kapcsolójának vezetékei jók is, még vágni is kell. A bal kapcsolóra vagy told az ember, vagy ha a Fiat teljes mûszerfali kábelkötegét vette meg, akkor abban vannak ugyanilyen színû és sarujú hosszú drótok, amiket át lehet tenni ha egy tûvel a csatiból kipattintja az ember a sarukat. Így ezek is megoldhatók toldás nélkül.
A tápvezetékek és a testek is elég hosszúak, általában csak vágni kellett.
Az emelőmotorokra menő 2-2 vastag vezetéket pedig szintén a csatiból kipattintva fel lehet cserélni a jobb és baloldalit. Így a hosszuk pont jó, igaz színben pont a Fiat rajz ellenkezője lesz. Mondjuk ez tökmindegy, mert ha végez az ember, nyomtat magának egy saját rajzot. Meg amúgy is még a Fiat gyári szerelési utasításában is el vannak írva a vezetékszínek :D
Toldásoknál érdemes gyantás zsugorcsövet használni, filléres dolog, de nem pöndörödik le, mint a szigszalag. A sarukat pedig saruvédő mûanyaggal ellátni. És lehetőleg mindent forrasztani, még a sarukat is. Én még a zsugorcsövet is duplán szoktam tenni, biztos ami biztos. Pár forint spórolás nem ér egy elektromos zárlatot és egy leégett autót!


A mechanikus részek:

Ami az emelőszerkezeteket illeti, azzal sokkal több szívás volt. Az első és legfontosabb, hogy a bal szerkezet megy a jobb ajtóba és a jobb szerkezet a bal ajtóba. Csak így fér el.
Amúgy lényegében egy U alakú profilból áll, melyben a motor egy acélspirált mozgat, és ennek végén egy pöcök van ami az üveghez van kapcsolva.
Ez az U alakú profil van rögzítve az ajtóban, ezen van minden fül hegesztve és ehhez van csavarozva a motor is. A motor külön nincs is rögzítve.
Erről a sínről a két gumibakos tartófület le is lehet vágni, meg a felső végállás ütközőt is. (Vigyázat! Az ütköző levágása után a spirál kifuthat a sínből és egyben a motorból is. Visszarakni rohadt nagy szívás! )
A sín felső végéből kb egy 30-40mm-t vágni kell, és a motor előtti íveken is hajtogatni kell. Hajtani simán lehet, csak a spirál legyen benne, hogy ne rogyjon össze a sín. Az egyenes része is íves, mivel a fiat üvege íves. Ezt is teljesen egyenesre kell egyengetni, mert a Lada üveg egyenes. Ezek után az alsó tartófület fel kell hegeszteni, ahol a Lada merevítés van. A felső fül helyett lemezből csinálni kell másikat, mert a Fiat gumibakos megoldása nem fér el. Egy sima lemez megteszi kicsit hajlítva, egy vékony gumival összerakva a merevítő és a lemez közé. A felső végállás ütköző felesleges lesz Ladánál, mert egyrészt az üveg felér, másrészt a Lada ajtó felső bordája pont az U profil végénél van, tehát nem tud kifutni a spirál a sínből.
De ha már levágtuk, alulra viszont kis átalakítással visszahegeszthető és oda kell is.
Emellett, mivel a Ladába gyárilag is csak egy ütköző van az üveg letekert állapotában és az is az ajtó hátuljába, így én gyártottam egy plusz ütközőt előre is a bovden feszítő kerék helyére, mivel a gyári tekerős szerkezet úgy is ki lett szedve az ajtóból.
A sínnél az a lényeg hogy lehúzott ablaknál, egyenletes legyen az üveg és a sín közötti távolság fent és lent is, illetve a sín párhuzamos legyen az üveg B oszlop felőli gumikéderével. Tehát a sín teteje hátrafelé dől. Fontos a pontosság, mert különben befeszülhet az üveg mûködés közben.
A gumikédereket érdemes megtisztítani, sérültet kicserélni, és szilikonsprével jól átfújni.
A sín aljára és a motor két oldalára polifomot kell ragasztani. Így nem zörög semmi, és nem szívja magába a nedvességet. Gyárilag is ilyen van a Fiatban is.
Az üvegről nem szedtem le a két gyári sínt, hanem egy bontott üvegről leszedett sín ment a két gyári közé. Arra lett hegesztve a megfelelő konzol. A konzol furata amibe a Fiat pöcök passzol, kb 10,5x12,5-ös oválluk.
A sínbe kerékpár belső gumi darabot kell tenni, ami fel van hasítva. Ha nem elég szoros akkor felrakás előtt összébb kell nyomnia  sínt. A gumival nagyon szorosan feltehető és nem csúszik le. Persze a gumit le kell törölni, hogy tiszta legyen.
A motorból kilépő spirál egy mûanyag csőbe megy bele, ez is legyen tiszta, hogy a spirál ne koszolódjon.

Azt hiszem nagyjából ennyi. Sok minden adja magát, sok mindenre kell még figyelni, mint pl a belső ajtó nyitó rudazatra, vagy a fólia visszarakására a végén.
Az ajtón összesen 2db 6-os lukat kell fúrni oldalanként és a fólián is ezt a két lukat kell kivágni. Semmilyen más átalakítást nem igényel. Minden más változtatás a szerkezeten történik.
A végére jöjjön egy Fiat gyári elektromos rajz a helyes vezetékszínekkel, meg pár kép a beszerelésről :)

Fiat Tipo ablakemelő elektronika lábkiosztás:

1: fehér-zöld / bal oldali motor
2: lila-sárga / bal oldali motor
3: lila-fehér / jobb oldali motor
4: fehér-piros / jobb oldali motor

5: piros / aksi +12V (30A-es lengőbiztosítékkal az aksi és az elektronika közé!)
6: fekete / test

7: rózsaszín-fekete / jobb motor le testre zárva
8: rózsaszín / jobb motor fel testre zárva
9: fekete / test
10: citromsárga-fekete / jobb gomb világítás +12V

11: fekete-lila / jobb ajtó érintkező test
12: fekete-lila / bal ajtó érintkező test
13: fekete / test
14: világoskék-piros / gyújtás utáni +12V
15: citromsárga-piros / mûszerfal világítás +12V

16: citromsárga-fekete / bal gomb világítás +12V
17: fekete / test
18: narancssárga / bal motor fel testre zárva
19: narancssárga-fekete / bal motor le testre zárva
20: rózsaszín / jobb motor fel testre zárva
21: rózsaszín-fekete / jobb motor le testre zárva

A 11-es és a 12-es lábra az ajtók nyitásérzékelő kapcsolóján át megy test. Én ezeket is összekötöttem a 13-as lábbal. Nem bonyolítottam.

A 14-es lábra ha olyan 12V-ot köt az ember ami gyújtás nélkül is él, akkor az ablak mozgatható lesz kulcs berakása nélkül.
A 20-as és 21-es lábra felesleges a vezeték, ha a középkonzolon vannak a kapcsolók. Ezeknek akkor van csak értelme, ha az ajtóbehúzóra teszi az ember a gombokat és a bal behúzón a jobb ablakot is szeretné vezérelni a sofőr.


Az elektronika a konzolra csavarozva a kábelekkel és a kapcsolókkal:



Az elektronika felcsavarozva a biztosítéktábla csavarjaira:



Az átalakított sín a motorral (jobb Lada ajtóba való a képen):



A jobb ajtó készre szerelve. A piros nyilaknál van a két rögzítési pont. Csak ide kell két 6-os lukat fúrni. Ennyi átalakítás van az ajtókon.



A gyári bovden feszítő helyére egy első ütköző került be. A gumidugó a gyári ütközővel megegyező egy bontott ajtóból.



Bontott ajtónsín, amiről a bovdenes konzol le lett vágva, és egy az emelőhöz passzoló konzol lett hegesztve:



Az üveg alsó végállásban. Az üvegre nyomott konzol alja, rajta az emelő mûanyagja bepattintva. Illetve a Fiat felső határoló Ladában alulra hegesztve:



Nem egyszerû, rengeteg időt elvesz a sok próbálgatás de ha kész, akkor teszi a dolgát és kényelmes :)

Jó szerelést a vállalkozó szellemûeknek! :)