Féltengely csere

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2013.12.04.)

Ha féltengelyt kell cserélni, íme egy hasznos írás...

Féltengely csere menete:

Szükséges dolgok:
- 1db emelő
- 1db 17-es dugókulcs rövid toldóval, fix szárral(hogy ne a racsnit kínozzuk)
- 2db 13-as villáskulcs
- ék a kerékhez
- féktisztító folyadék
- bak a kocsi alátámasztásához
- egy darab rongy vagy edény az kifolyó olajnak

Először is biztonságosan rögzítsük a kocsit elgurulás ellen az első kereket kiékelésével. Ne hagyjuk sebességben a váltót, illetve a kéziféket se húzzuk be! Később lesz jelentősége.



Célszerû a kocsi megemelése előtt bemászni a kocsi alá és a kézifék kötelét amennyire csak lehet lelazítani.



A kerék levételét nem magyarázom különösebben, mert ez mindenkinek megy. Annyit mondok csak, hogy mivel fő a biztonság, ezért bakoljuk alá a kocsit mondjuk a hátsó hídnál, ez a gyári emelővel való emelésnél különösen fontos(!). Én krokodil emelőt használok és általában a hátsó lengéscsillapító alsó bekötési pontja körül szoktam emelni.
Miután lent a kerék, próbáljuk meg levenni a fékdobot. A két központosító tüske kicsavarása után, ha nem jön le, akkor általában 2 variáció van:
1 - elforog a helyén és valamennyire sikerül is lehúzni, de egy ponton megakad. Ilyenkor nincs eléggé lelazítva a kézifék kötele. Lehet bemászni a kocsi alá és még jobban lelazítani. Vagy a kopott dob válla elakad a pofákban.

2 - a dob a féltengellyel együtt forog. Ilyenkor van az, hogy valószínûleg a féltengelyre „rá gyógyult” a dob. Kalapáccsal kocogtassuk meg a dobot a csavarlyukaknál. Nem ütjük, mint az örült és főleg nem a peremnél! Ha így sem indul meg, akkor beülünk a kocsiba, beindítjuk, rakunk egy egyest és óvatosan felengedjük a kuplungot. A felemelt kerék elkezd forogni, ekkor ráfékezgetünk. Mindezt persze ésszel, hogy nehogy a leugró dob esetleg valamiben kárt tegyen.
Na ha nagy nehezen leküzdöttük a dobot, akkor ez a látvány tárul elénk:



Forgassuk a féltengelyt el úgy, hogy a rajta lévő 2db nagyméretû furat 2db rögzítő csavar fölé essen(ezért ne hagyjuk sebességben a váltót). A lyukakon keresztül a 17es dugókulccsal lazítsuk le azt a 2 anyát, amihez hozzá férünk. Az anya alatt van rugós alátét is, ezeket is vegyük le.
 


Fordítsunk a féltengelyen 90 fokot, majd vegyük le a másik 2 csavart is. Ezután próbáljuk meg kihúzni a féltengelyt, ami egyből nem igazán szokott sikerülni. Én a féltengelyen lévő 2 furatokba szoktam rögzíteni egy erősebb kötelet/hevedert és azt rángatom.

Előfordulhat az is, hogy nem sikerül kirángatni a féltengelyt, ilyenkor segíthet, ha lelazítjuk a difit csavarjait is. Két dologra érdemes figyelni a féltengely kiszedése közben: az egyik, hogy a féklap is hajlamos ilyenkor mozogni, illetve, hogy ha megindul a féltengely, akkor nehogy hanyatt essünk.
Ha kivettünk a féltengelyt kifolyhat több, kevesebb olaj a hídból. Ezért kell a rongy/edény.

Összeszerelés:
Féktisztítóval megtisztítok mindent, az összefekvő felületeket pedig bekenem tömítő pasztával: féklap és a híd között, és a féltengely felfekvő felületét is. Ezután visszatolom a féltengelyt a helyére, az alátéteket a furatokon keresztül egy hosszú pofájú fogóval szoktam visszarakni, de persze ha nincs akkor kézzel.
 
Az anyák meghúzásánál vigyázni kell, nehogy megszakadjanak(pontos értéket nem találtam). Ha meghúztuk mind a 4 anyát, nézzük meg nem marad-e némi olaj a féklapon. Ha nincs, akkor mehet vissza a dob, aztán a kerék. Ha újra keréken van a kocsi, akkor feszítsük meg a kézifék kötelét és pótoljuk az esetleg kifolyt olajat.


Szerk.:
Admin javaslat:
Amennyiben egyszerre csak egy féltengelyt cseréltek, elég a híd egyik felét megemelni, ekkor az olaj átfolyik a túloldalra, és a szerelt oldalon nem fog kifolyni. :)