Kuplung csere Szamarától a legújabb Grantáig

(Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter), utoljára módosítva: 2016.03.09.)

A cikkben elolvashatod, hogy zajlik a komplett kuplungszerkezet cseréje a Szamara típustól egészen a napjainkban kapható Ladákig.

A tengelykapcsoló szerkezet motorunk és a sebességváltónk között található, mely funkcióját tekintve a két főalkatrész szétválasztását teszi lehetővé a sebességváltások idejére.
Egy súrlódó tárcsa és egy tányérrugós kuplungszerkezet található benne. Előbbi üzemszerű kopás miatt időnként csereéretté válik. Ekkor vagy elvisszük az autót szervizbe és megcsinálják, vagy  ha rendelkezünk elég szerszámmal, tapasztalattal és hellyel akkor kicseréljük magunknak.

Ez a cikk egy kis segítség, nagy vonalakban hogy is megy ez a gyakorlatban azoknak akik elég hozzáértéssel, de eddig információ hiánnyal küzdöttek az adott típusokról.
Igazából a klasszikus hátsó kerekes Ladák utáni típusoknál hasonló a művelet, így nem írnám le mindegyiknél a teljes menetét a dolognak, hanem az első fronthajtású Ladán, a Szamara típuson bemutatva írnám le a szerelés folyamatát.
Majd külön kitérek a különbségekre a későbbi típusoknál. (Lada 2110 / 2111 / 2112, Priora 2170 / 2171 / 2172, Kalina 1117 / 1118 / 1119, Granta 2190, Kalina II. 2191 / 2192)

Kezdjük tehát a Szamarákkal:

Első lépésként aknára állunk (vagy csápos emelő, de nyilván otthon ritkán akad :) ) felnyitjuk a motorházfedelet,
- kivesszük az akkumulátort
- leengedjük a váltóolajat
- lepattintjuk az első kerékagyakról a műanyag porvédőket
- a féltengely anyák biztosítását mindkét oldalon (beütés a peremen) vékonyabb csavarhúzóval kiütjük, majd a fékpedál nyomása közben (segéd) 32-es dugókulcs és fix szár+méteres cső segítségével meglazítjuk és letekerjük. (visszaszereléskori meghúzási nyomaték: 250Nm) A kormányt kicsit elfordítva  van hely a csőnek és nem csesszük szét a sárvédőívet. Légkulcs is használható, de van amikor csak a nyers erő segít. Akinek van 3/4-es krovája 1/2-essel ne is szenvedjen.
- kerékcsavarokat meglazítjuk (visz. meg. nyom.: 70Nm)
- eltávolítjuk az alsó motorburkolatokat

http://zsiguli.hu/documents/67/001.jpg

- lehúzzuk a tolatólámpa-kapcsolóról a csatlakozót

http://zsiguli.hu/documents/67/006.jpg

- levesszük az önindító vezetékeit, leszereljük az önindítót
- levesszük a váltó tetejéről a testkábelt

http://zsiguli.hu/documents/67/002.jpg

- meglazítjuk a kuplungbovden külsőt a konzolnál, kiakasztjuk a bovdent

http://zsiguli.hu/documents/67/003.jpg

- levesszük a bal futómű hosszbekötő rúdját. Először a hátsó anyát két darab 24-es kulccsal. (168Nm) Az egyik mindenképp villás ami a rúdra kell ellent-tartani. A rúd első felét levesszük konzollal együtt. (50Nm) Figyeljünk az alátétekre! Ugyan abban a sorrendben és ugyan abban a pozícióban kell visszatenni összeszereléskor. Az alátétek nem megfordíthatók, egyik felükön a luk kúpolt.

http://zsiguli.hu/documents/67/007.jpg

- megjelöljük alkoholos filccel, vagy rajztűvel a sebességváltó rúd elülső felét  ahol a bilincs meglazításával széthúzható. A váltóból kiálló recés részen a hosszt is jelölni kell, illetve a hüvely vágásának elhelyezkedését. Tehát nem csak hogy milyen mélyen volt bedugva, hanem hogy forgatva is ugyan oda kerüljön.
- ezután meglazítjuk a bilincset és széthúzzuk a rudazatot

http://zsiguli.hu/documents/67/004.jpg

- levesszük a váltó aljáról a lendkerék takaró lemezt
- a motortérben kitekerjük a sebességóra spirálját a váltó tetejéből

http://zsiguli.hu/documents/67/005.jpg

- kivesszük a kanyarstabilizátor 1-1 csavarját a jobb és bal oldalon a lengőkarból (50Nm)
- felbakoljuk az autót a jobb és bal oldalon a küszöb elejénél, és levesszük az első kerekeket
- kitekerjük kerékcsonkból a gömbcsukló csavarjait (73Nm)
- a bal futóművet kifelé és hátrafelé mozdítva kihúzzuk a kerékagyból a féltengelycsukló bordás részét
- egy lapos végű pajszer, vagy nagy csavarhúzó segítségével kifeszítjük a váltóból a féltengelyt. A váltó házon megtámasztva a szárát, a végét a belső csukló tövénél lévő dudorok valamelyikében megakasztva.

http://zsiguli.hu/documents/67/008.jpg

- ugyan ezt eljátsszuk a jobb elején, csak itt kevesebb hely van a fent maradt futómű hossztartórúd miatt.
- a blokkot és a váltót összetartó két felső csavart kitekerjük illetve az egy alsót és a jobb féltengelykihajtásnál levő anyát csak meglazítjuk (83Nm)
- egy krokodil emelőt beteszünk a motor alá és megtámasztjuk az olajteknő bal oldalát
- leszedjük a hátsó váltótartó bak két anyáját a kasztni tőcsavarjairól (32Nm)

http://zsiguli.hu/documents/67/011.jpg

- kivesszük a bal váltótartó bak csavarját a kasztniból (49Nm)

http://zsiguli.hu/documents/67/010.jpg

- lassan lejjebb engedünk az emelőn, hogy a motor és váltó bal oldala lejjebb kerüljön.
- ekkor hozzáférés szempontjából egyszerűbb ha a motortérben hosszában keresztül rakunk egy erős falecet aminek a vége feltámaszkodik a tűzfal élére és a zárhídra (alája szivacsok) és erre felkötjük a motor bal oldalát, pl a váltó felett a blokkból kiálló vízcsőcsonk tövénél. Ha megkötöttük lassan leengedhetjük az emelőt és el is vehetjük, így nem lesz útban az emelő és az alatta levő aknadeszka.
- a bent maradt blokkot és váltót összetartó csavart és anyát kitekerjük

http://zsiguli.hu/documents/67/009.jpg

- lehúzzuk a váltót a motorról


Jöhet a kuplungos rész :)

- alkoholos filccel összejelöljük a szerkezetet és a lendkereket
- letekerjük a kuplungszerkezet 6 db rögzítő csavarját (29Nm), úgy hogy az alsó csavart ami a váltót és a motort fogta össze betekerjük a blokkba és egy nagy csavarhúzó szárát ezen megtámasztva annak hegyét a fogaskoszorúba tesszük így ellentartva a csavarok lazításakor

http://zsiguli.hu/documents/67/012.jpg

- levesszük a kuplungszerkezetet és a tárcsát

http://zsiguli.hu/documents/67/013.jpg

- szemrevételezéssel eldöntjük a lendkerék és a szerkezet kopottsága és épsége alapján hogy elég-e csak tárcsát cserélni. Amennyiben nincs repedés, karcolás, bemaródás, hőhatás miatti hullámosodás az érintkező felületeken és a szerkezet rugói is épek akkor elég csak tárcsát cserélni. A tárcsa két fele nem egyforma a rugók elhelyezkedése miatt, ezért leszereléskor figyeljük meg hogy állt és az újat is így rakjuk vissza.
- összerakáshoz a tárcsát központosítani kell célszerszámmal. Ha ez nincs akkor a főtengely végébe illeszkedő rudat/hosszú csavart keresünk, majd ahol a kuplungtárcsa bordás része érintkezne a rúddal, oda annyi kör szigetelőszalagot tekerünk a rúdra, hogy a kuplungtárcsa bordás részébe még épp passzentosan rátolható legyen.
- a tárcsa bordás részébe beleillesztjük a központosítónkat, majd felhelyezzük a tárcsát a helyére, hogy a központosító vége bemenjen a főtengely közepébe
- felhelyezzük a szerkezetet figyelve az összejelölésre (vagy újat, ekkor mindegy a jel) és meghúzzuk a tartócsavarjait. Csavarhúzóval ellentartva a fogaskoszorún.
- kivesszük a központosítót és kitekerjük az ellentartáshoz betekert csavart

http://zsiguli.hu/documents/67/014.jpg


Mehet vissza a váltó fordított sorrendben a leszereléssel.

- a féltengely váltóba való helyezése előtt nézzük meg a difiben lévő napkerekek bordás hüvelye ne legyen elcsúszva. Ha kell ujjunkkal benyúlva állítsuk közép helyzetbe. Rossz esetben el is tud fordulni teljesen, de általában az olaj miatt tapad annyira, hogy magától nem fordul el. A féltengelyt bedugva, egy kalapáccsal ráütve a végére bemegy a helyére. A kalapács és a tengely közé tartsunk egy keményfa darabot, hogy megóvjuk a féltengely végén levő menet épségét
- féltengely végére rakjunk mindig új anyát, hogy rendesen le tudjuk biztosítani.
- öntsük vissza a váltóolajat, vagy rakjunk új olajat. Ajánlott 75W90-es full szintetikus. 3,5liter a gyári érték, de inkább 3,7-3,8 liter. Nívópálcás váltónál ajánlott a Maximum vonal fölé önteni kb 1cm-el.
- a kuplung kiemelését első indítás előtt ellenőrizzük a kuplungvilla mozgásán a pedál lenyomásakor. A bovdent kb úgy állítsuk, hogy kuplung felengedéskor kb pedál középállásban kezdjen gurulni az autó.

Központi befecskendezővel ellátott kései Szamarákon, illetve a ráncfelvarrott (2113 / 2114 / 2115) típusokban már 2110-es sorozat motorja és váltója található, így a szerelési menet annak megfelelően picit változik.

 

Lada 2110 / 2111 / 2112

Ami eltér a Szamara leírástól:
- ki kell venni a légszűrőházat, lehúzva róla az elektromos csatlakozókat
- a kuplung bovden végén az anyát meg kell lazítani, kiakasztani a villából, majd a bovdenház végén levő anyákat kilazítva levenni a bovdent a váltó tetején levő konzolról
- a sebességspirál a későbbi típusokon elmarad, helyén egy elektromos csatlakozót kell lehúzni
- a váltókar segédrudazatot kapott, lemez konzolját le kell csavarozni a váltóról

http://zsiguli.hu/documents/67/002_2110.jpg

- az első-felső váltócsavarok (2-es, 3-as) mellett a gyújtótrafó konzolját tartó csavart (1-es) ki kell szedni a váltó felé.

http://zsiguli.hu/documents/67/004_2110.jpg

- nem kell levenni a bal futómű támaszrúdját annak bonyolultabb első bekötési pontja miatt, szűkösen de kifér a váltó fent hagyott támaszrúd esetén is
- a váltótartó bakok elhelyezése és darabszáma is változott. Itt már négyet találunk. Jobb és bal oldalon, illetve elöl és hátul. A jobb oldalin kívül mindet le kell venni, hogy a motor megdönthető legyen a váltó irányába, és leférjen a váltó.

http://zsiguli.hu/documents/67/001_2110.jpg



Lada Priora 2170 / 2171 / 2172

Gyakorlatilag a típus megegyezik s 2110-es családdal, annak erősen rácfelvarrott változata. A szerelés menete is egyforma.


Lada Kalina 1117 / 1118 / 1119

- ki kell venni a légszűrőházat, lehúzva róla az elektromos csatlakozókat
- a bal kicsi motortér burkolathoz ki kell csavarozni a bal kerékjárati-ív műanyagjának lökhárítóhoz tartó csavarjait, illetve a belső doblemezhez tartó 2 első csavarját. Mert a műanyag mögött van az alsó burkolólemez egyik oldalsó csavarja
- kuplung bovden végén az anyát meg kell lazítani, kiakasztani a villából, majd a bovdenház végét kihúzni a váltó tetején levő konzolból
- a váltó tetején a sebesség jeladóról lehúzni a csatlakozót
- a tolatólámpa kapcsoló (13-as) mellett a rükverc elektromágneséről (14-es) is le kell húzni a csatlakozót

http://zsiguli.hu/documents/67/002_kalina.jpg

- a váltókar segédrudazatának lemez konzolját le kell csavarozni a váltóról
- a bal oldali váltóra csavarozott bak helye egyezik a Szamaráéval ezt le kell venni, illetve a hátsó váltótartót a váltóról kell lecsavarozni (3db csavar), nem a tűzfal aljáról mint a Szamaránál.


Lada Granta 2190

A korábbiakkal ellentétben a rudazatos működtetés helyett, itt már két bovden segítségével választ fokozatokat a sofőr. A bovdenes működtetés előnye, hogy az utastérbe kevesebb vibráció, rezonancia és zaj juthat be.
- A két bovden vége a motortérben lepattintható a váltó karjairól, illetve a bovdenházat tartó lemez lecsavarozható a váltóház tetejéről.

http://zsiguli.hu/documents/67/001_granta.jpg

- A kuplung bovdenjének és a kiemelővillának is megváltozott a helyzete. A bovden végéről letekerhető a műanyag anya, majd a bovden visszahúzható a támaszkonzolon és a motortartó bakon keresztül, hogy ne legyen útba a szerelés során.
- a hátramenet jeladója a váltó tetejére került, melynek szintén lehúzható a csatlakozója


Lada Kalina II. 2191 / 2192

Gyakorlatilag megegyezik a Grantával a szerelési menet.