A Lada Samara motor fejlődése napjainkig - 1. rész

(Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter), utoljára módosítva: 2016.09.06.)

Ebben a részben az alap Samara blokkot, és az újabb 8 szelepes változatokat mutatjuk be.
A második részben pedig teszünk egy nagyobb kitérőt a 16 szelepes változatok felé.

1984 december 18-án egy új korszak kezdődött a Lada márka történetében, ugyanis ezen a napon gördült le a futószalagról az első saját tervezésű szovjet autó, a Lada Samara 2108.

A három ajtós alapmodell egy teljesen új konstrukció volt a korábbi modellekhez képest. Itt már első kerék hajtásúra tervezték a mérnökök a járművet, ennek köszönhetően a motortérben a blokk keresztirányban került beépítésre. A beépítés miatt az új motor és sebességváltó tervezésénél az egyik legfőbb szempont a blokk hosszának lehető legrövidebbre való tervezése, illetve azok tömegének csökkentése.

A Samara modellcsaládnak tehát egy vadonatúj motor került kifejlesztésre.
A négyhengeres vízhűtéses erőforrás gömbgrafitos öntvényből készült blokkján a hengereket a lehető legközelebb helyezték el egymáshoz, így a hengerek középpontja 89mm-re van egymástól a korábbi klasszikus blokk 95mm-e helyett. Így rövidebb lett a motor, és a főtengely, ami nem csak méret, de komoly tömegcsökkenést is jelent. A klasszik motorokhoz képest 20kg-ot tudtak lefaragni.

 

Az "alap" 2108-as kódjelű motor:
1.3 literes erőforrás, mely 1984 decemberében mutatkozott be a 2108-as Lada Samarában.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_2108_motor.jpg

Furata 76mm, főtengelyének lökethossza 71mm. A hengerfuratok öt osztályba vannak sorolva a hónolás után, egy század milliméterenként (82,00-82,05mm). A klasszikhoz képest rövidebb 121mm-es hajtórudat alkalmaztak, a dugattyúcsapszeg a klasszikkal egyezik. A Kolbenschmidt dugattyúk teteje tálas kialakítású, gyűrűmérete egyezik a klaszik motorból ismerttel. (1,5mm/2mm/3,95mm) Felújítás esetén két javítóméret létezik; 82,4 és 82,8mm-es méret.
A motor emelt kompresszió viszonyú 1:9,9 de ennek ellenére 92-es oktánszámú üzemanyag elégséges az üzemeltetéséhez. A nagyobb teljesítményű olajpumpát a blokk elejére tervezték, közvetlenül a főtengelyről kapja a hajtást.
A hengerfej is teljesen új kialakítású, a vezérműtengely közvetlenül mozgatja a szelepeket, cikkszáma 2108-1006015. A szelephézag beállítása keményfémlapkák segítségével történik, mely művelethez speciális szerszámok szükségesek. 20°C-os motornál a szívószelepek hézaga 0,2 +-0,05mm, míg a kipufogóké 0,35+-0,05mm.
A vezérműtengely és a vízpumpa bordásszíjjal kapja a hajtást a főtengelyről. A bordásszíj trapéz fogazatú, 111 foggal és 19mm széles. A feszítőgörgő a hengerfej elejére van rögzítve.
A vezérműszíj csereintervelluma 60.000km. Ezt minden esetben be kell tartani, mert szakadás esetén a felső holtpontba kerülő dugattyúk összeérnek a nyitott szelepekkel és a motor komoly károsodást is szenvedhet.


21083 kódjelű motor:
Az 1.5 literes erősebb erőforrás nagyságrendileg fél évvel az alap konstrukció után mutatkozott be. A hengerfuratot megnövelték 76mm-ről 82mm-re, így 1500cm3-es lett az erőforrás. A hengerfej égésterének mérete megnövekedett így kompresszió viszonya megmaradt a 9,9-es értékű. A változtatások miatt vezérműszíj szakadás esetén sem károsodik a motor. A szívószelep átmérőjét 35mm-ről 37mm-re növelték, emellett nagyobb lett a szívócsatornák átmérője is. A 35mm-es szívószelep tányérjának közepén félgömb alakú mélyedést találhatunk a könnyebb megismerés érdekében.
A 90-es évek közepén a karburátort hengerenkénti befecskendezőre cserélték. Ennek következtében, új aluminium öntvény szívócsonkot kapott, illetve például új lett az olajpumpa fedele a főtengely-jeladó foglalata miatt.


21081 kódjelű motor:
Az alap 1.3-as erőforrás után főleg nyugaton (Belgium, Görögország, Portugália, stb) igény volt egy kisebb térfogatú motorra a térfogat utáni adók miatt. Így körülbelül másfél évvel az alap típus után megjelent az 1.1 literes erőforrás.
Az 1,3 literes blokk főtengelyét 71mm-es löketűről 60,5mm-esre cserélték. A blokk magaságát 194,8mm-ről 189,2mm-re csökkentették. A hengerfejet nem tervezték át, így a lökettérfogat csökkenés miatt a kompresszió viszony 9,9-ről 9-re csökkent. A vezérműtengely apró változtatáson esett át, kódja 21081-1006015. A könnyű megkülönböztetés miatt a 3. és 4. bütyök között a nyers rész közepén egy váll található.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_2108_21081_vezteng.jpg

Az alacsonyabb blokk ellenére a vezérműszíj megegyezik a korábbi motorokéval, csak a 21081-es hengerfejen a vezérműszíj feszítő görgő tartócsavarjánál két furat található, mert a 1.1-es motornál a feszítő beljebb került így nagyobb ívben feszíti meg a szíjat. A hengerfej az 1.1-es (képen 2-es számmal) és 1.3-as (képen 1-es számmal) motortömbre való szerelés esetén is használható a két furat miatt, csak a feszítő görgő helyes felszereléséről kell meggyőződni.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_21081_hf.jpg

A szíjjat itt is ajánlott cserélni 60.000km-enként, mert hasonlóan az alapmodellhez, szakadás esetén motorkárosodás történhet.

 

21084 kódjelű motor:
Ez egy 1.6 literes viszonylag kis darabszámban gyártott motor volt, a 90-es évek végén fordultak elő. Az 1.5 literes erőforrás főtengelyét 71mm-es löketűről 74,8mm-esre cserélték. A motorblokk magasságát 1,2mm-el megnövelték. A dugattyú a 21213-as Lada Nivából ismert, de magassága 1,8mm-rel kisebb. A hengerfej égésterét kicsit módosították. A vezérműtengely az újabb 2110-es típusból származik. A szívóbütyök emelési magassága 9-ről 9,6mm-re nőtt, míg a kipufogóé 9-ről 9,3mm-re. Sűrítési viszonya 10,1-re nőtt.

 

Az alábbi táblázatban a Samara család 8 szelepes motorjainak adatai olvashatók:

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_szamara_adatok.jpg

 

2110 kódjelű motor:
1996-tól jelentek meg az új Lada 2110 / 2111 / 2112-es autók. Ezzel párhuzamosan továbfejlesztették az 1500-as motort. Talán a legfőbb változás a vezérműtengely, mely a 2110-1006015 cikkszámú. A bütyökprofilok megváltoztak, és megnőtt a szelepek emelési magassága. A könnyebb megkülönböztethetőség miatt a 3. és 4. bütyök közötti nyers részen a 3. bütyök oldalán egy váll található.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_2110_vezteng.jpg

A lendkereket 2110-1005115 cikkszámúra cserélték, melynek nagyobb az átmérője (208mm) emiatt változott a fogaskoszorú és az indítómotor fogaskereke. A vastagsága 27,5mm-re nőtt, így nagyobb tömeg miatt kiegyensúlyozottabb a motorjárás. A dugattyúkat a 2110-1004015-ös cikkszámúra cserélték, melynek csapszeg mérete lecsökkent, 22x61mm-es lett.
A vezérműszíj félkör profilú bordákat kapott. Emiatt változott a főtengelyen, vezérműtengelyen, és vízpumpán található bordáskerék is. Kisebb lett a hanghatás, és nőtt az élettartam.
Eleinte karburátoros, majd hengerenkénti becskendezős változatban készültek. A Samara új, modernizált típusai (2113, 2114, 2115) is megkapták ezt az erőforrást a korábbiak helyett.


2111 kódjelű motor:
A 2111-es motor gyakorlatilag a 2110-es blokk tovább fejlesztett változata. A blokk csak a segédberendezések (generátor, klímakompresszor, szervókormány olajszivattyú) tartókonzoljai miatt pár új menetes furattal rendelkezik. Illetve a kopogásérzékelő is kapott egy menetes furatot a blokk oldalán.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_2111_motor.jpg

A hengerfejcsavarok M12x1,25-ös méretűekre változtak. A főtengelyt a 2112-es 16 szelepes változatból kapta meg, mely nagyobb ellensúlyokkal rendelkezik, így a nagyobb 2110-es lendkerékkel nagyobb a nyomatéktárolás a nagyobb tömegnek köszönhetően, és kisebb a rezonancia és a zaj, nőtt a motor élettartama.
Az Euro 3-as vagy annál jobb besorolású motorokban új 2111-1006015-es cikkszámú vezérműtengelyt alkalmaznak, mely kialakítása csak azért tér el a 2110-estől, mert egy pozícióérzékelő jeladóval látták el, és a jeladó közvetlenül a tengelyről kapja a jelet. Erre azért volt szükség, hogy a korábbi egyszeri befecskendezés helyett a jobb környezetvédelmi besorolás miatt egy munkaütem alatt a motorvezérlő többszöri üzemanyag befecskendezést tudjon végrehajtani. Így sokkal tökéletesebb az égési folyamat és kisebb a károsanyag kibocsátás.


21114 kódjelű motor:
2004-től az 1.5 literes motorokat leváltotta az újabb fejlesztésű 1.6 literes 21114-es motor. 2111-es blokkhoz képest megnövelték a főtengely lökethosszát, így 71mm helyett 75,6mm lett. A főtengely cikkszáma 11183-1005016. A hengerűrtartalom így 1600 cm3-re nőtt. A motorblokk magassága emiatt 197,1mm

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_21114_motor.jpg

A hengerfej is a 11183-as típusból származik, égésterének méretét megnövelték. A kompresszió viszony 9,6. Az alumínium szívócsövet műanyag váltotta. A termosztát a Lada Kalina 1118-1306010-es kódjelű változata. A katalizátort egybeépítették a kipufogó leömlővel, így a gyorsabb felmelegedés miatt környezet barátabb az autó.


11183 kódjelű motor:
Ezt a blokkot a Lada Kalina 2004-es gyártásának megkezdésekor fejlesztették ki, és a Kalinákban alkalmazták. Sok alkatrészét örökölte meg a 21114-es blokk, gyakorlatilag egyforma a két motor csak a generátorkonzol más kialakítású.


21116 kódjelű motor:
2011-től került gyártásba a jelenleg is használt 8 szelepes változat. Ez a motor került többek között a Lada Priorákba és a ráncfelvarrott Samarákba.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_21116_motor.jpg

A 21114-es blokkhoz képest az eltérés, hogy teljesen új a motorblokk hónolási technikája. Szigorúbbak a méretkövetelmények. Így ezeket már csak 3 csoportba sorolják a furatméret alapján. (82,00-82,03) A hónolást és a dugattyúkat a Federal-Mogul készíti. A hajtórúd hossza 133,5mm-re nőtt, míg a dugattyúk sokkal alacsonyabbak lettek, a dugattyútetőben minimális mélységű tállal. A blokk magassága nem változott. A dugattyúgyűrűk vékonyabbak lettek, méretük 1,2/1,5/2 mm-re csökkent.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_21116_dugo.jpg

A kompresszió viszony 10,5-re nőtt. Az új 22mm széles vezérműszíjat (21116-1006040) és az új kialakítású feszítőt (21116-1006238) a Gates szállítja és 200.000 km garanciát vállal rá. A vezérmű és főtengely bordáskerék is változott. A blokkban 4db olajfúvókát helyeztek el, melyek a dugattyúk alját spriccelik olajjal, így hűtve azokat.

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_21116_fuvoka.jpg

A szívócső szintén műanyagból készült, de változtattak a formáján. A fojtószelepet elektronikusra cserélték. A kipufogó leömlő egyben van a katalizátorral, de öntvény helyett lemezből préselt a kisebb tömeg miatt. A hengerfej is új 11186 kódú. A hengerfejtömítés két rétegű lemezes kialakítású, vastagsága 0,43mm, a korábbi 1,2mm helyett.

Felül a régi 21114-es, míg alul az új 21116-os lemezes hengerfejtömítés:
http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_21114_21116_hftom.jpg


11186 / 11189 kódjelű motorok:
Az 11186 és az 11189 kódú motorok a 21116-ostól minimálisan eltérő változatok (pl segédberendezések konzoljai). Az előbbit a Lada Grantába, Kalinába építik, míg utóbbit kizárólag a Lada Vestába, Xraybe és a Renault liszensz alapján gyárott Largusba.

Az alábbi táblázatban a 2110-es és annál újabb 8 szelepes motorok adatai olvashatók:

http://www.zsiguli.hu/documents/67/motorok_uj_adatok.jpg