Lada Vesta, a család új tagja

(Szerző: zskondor (Kondor Zsolt), utoljára módosítva: 2017.04.29.)

Vesta teszt családi szemmel, úgy ahogy egy autót tényleg használunk, munkába járva, bevásárlásra, családdal megpakolva.

A február végén megtartott hazai bemutatón ismerkedtünk meg először az új Ladával, akkor pozitív benyomásokat szereztünk a Vestáról. A jó idő beköszöntével elvittük egy alapos tesztre is az új orosz csodát a vancello.hu autós bloggal közösen. Éppen kapóra jött a húsvéti hosszú hétvége és alaposan megnéztük, hogy mire képes olyan körülmények között, ahogyan a legtöbb vásárló is használni fogja, a hétköznapokban, családi autóként.
A Lada új arca, a család új tagja
 A Lada új arca, a család új tagja

Jól mutat az utcaképben

A Vesta formatervét Steve Mattin alkotta meg, aki már hat év a Lada vezető formatervezője, korábban számos Mercedes és Volvo modell designjáért felelt. Az X-design jegyében született formaterv által Mattinnak sikerült egyedi megjelenést kölcsönöznie a Vestának, és nyugodtan mondhatjuk, hogy jó irányba helyezte az AvtoVAZ jövőbeli formanyelvét. A Vesta szerencsére nem akar semmilyen másik autóra sem hasonlítani, nem lehet belelátni semmiféle Volvót vagy más autót, egyszerűen jól mutat, főleg sötét színben. Egyedisége annyira jellegzetes, hogy legfiatalabb tesztelőnk, Borka (1,5éves) már a második találkozáskor felismerte, és beazonosította a parkoló autók sokaságában, mint „Apa autót.”

A gyerekek is könnyen felismerik
 A gyerekek is könnyen felismerik

Szemből kissé morcosnak is tűnik a felfelé húzott lámpák miatt, a hűtőmaszkon pedig már a modern kor szellemében áttervezett hajós embléma díszeleg, ami eléggé hangsúlyos. A pesti forgatagban, illetve a Balatonhoz vezető utunk során nagy feltűnést keltett az autó, bárhová leparkoltunk, megálltunk tankolni kérdezősködtek róla, körbefotózták, még a forgalomirányító rendőr is elismerően bólogatott. Sokszor úgy éreztük, hogy úgy tekintenek rá, mint valami ritka veteránra, amit az utolsó csavarig fényesre restauráltak. Igaz, hogy a dekoráció is dobott az összképen, de e nélkül is vonzza a kíváncsi pillantásokat, és kiváltja az emberek érdeklődését, megjelenésből tehát jól vizsgázott az autó.Innen nézve egy kicsit morci
 Innen nézve egy kicsit morci

Ami szembetűnő a hasonló kis családi szedánokhoz képest, az a jelentős hasmagasság, de még ez is előnyére válik, hiszen a városi dzsungelben nem árt, ha nem akadunk fel minden egyes padkán, vagy kocsibehajtón, a mélygarázsok rámpáin.

 

Foglaljunk helyet

A Vestába beülve kellemes beltér fogad, az autó itt sem játssza túl magát, szerencsére nincsenek rettenetes kályhaezüstök, illetve ujjlenyomatvonzó műanyag zongoralakk felületek sem. Viszont például van ötletes napszemüvegtartó a vezető oldalán a kapaszkodó helyett. Beülve könnyedén be tudtuk lőni az üléspozíciót és a kormányt, 180 cm-es magasságunkhoz állítva a vezetőülést még könnyedén be is fértünk magunk mögé, sőt amikor mindezt 198 cm-es magassághoz és átlagos testalkathoz lőttük be, még akkor is elfért a vezető mögött egy 180 cm magas utas. A hátsó ülésre beültetett csemete is csak nagyon akrobatikus mutatványok által tudta összerugdosni a vezető ülés háttámláját a BeSafe gyerekülésből, de mivel a háttámla és a hátsó ülés oldala műbőr, ezért a koszt egy pillanat alatt el lehetett tüntetni egy nedves törlőkendővel. Odabent valóban van hely a lábnak, a fejnek, széltében is kényelmesen el lehet férni, az ülések jól tartanak.


A BeSafe Skandinávia vezető gyártója, és már 20 éve szenvedélyesen kutatják az autóbalesetek körülményeit , az eredményeik felhasználásával, valamint neves kutatólaborok és orvosok együttműködésével fejlesztik gyermekbiztonsági termékeiket. A gyermeküléseket szigorú, az előírásoknál 20 százalékkal magasabb követelményeket támasztva tesztelik. Kiemelt szerepet kap a fej védelme és az ülések helytelen bekötését megakadályozó rendszerek fejlesztése annak érdekében, hogy gyermekek a lehető legnagyobb biztonságban utazhassanak!
A Lada Vestával tesztelt üléseket, függetlenül attól, hogy ISOFIX-es vagy simán csak biztonsági övvel rögzíthető, játszi könnyedséggel lehetett biztosan és stabilan rögzíteni az autóban. Nem kellett beletérdelve lehúzni, mint a legtöbb ülést, a jól kitalált övpontoknak köszönhetően nem billegtek, szinte egyé váltak az autóval. A beépített és jól átgondolt apró trükkök pedig könnyebbé teszik a mindennapos használatot.  Pl. a gyerkőc ki és beszállásakor az ülés saját öveit egy rejtett mágnes segítségével könnyedén félre lehet "akasztani" így azok nincsenek útban, a csatok jól passzolnak egymásba, az övfeszítő és az ülésdőlés könnyedén állítható, a kiegészítő mosható huzat pedig tökéletesen megvédi az ülést az UV-káros hatásaitól és a kosztól egyaránt. Az övvezetők és rögzítők használata pedig olyan egyszerű, és jól átgondolt, hogy még egy gyakorlatlan nagyszülőnek sem okoz gondot az ülés és a gyermek tökéletesen biztonságos bekötése. 


Kényelmes és tágas a beltér
 Kényelmes és tágas a beltér

Az ajtók szerencsére szélesre nyílnak, még hátul is, a nyíláson könnyedén be lehet ülni, itt kijön a magasság előnye is, hátra mindenféle zsonglőrködés nélkül be lehetett rakni két BeSafe gyerekülést is, amelyeket a Mini-Manó Babacentrumnak ezúton is köszönünk. Ugyanez az anyósülésen is könnyedén megoldható volt, a jobb első légzsák kiiktatását az ajtót kinyitva a műszerfal szélén található kapcsoló lenyomásával és elfordításával tehetjük meg, teljesen logikusan piktogrammok magyaráznak mindent, elsőre ment minden, nem kellett vaskos gépkönyvet bújni hozzá.A BeSafe gyerekülésekből kettő is könnyedén elfért hátul
 A BeSafe gyerekülésekből kettő is könnyedén elfért hátul

A sofőr egy kellemesen tagolt óracsoporttal szemez, amelynek jó a megvilágítása, leginkább a telihold szürkés-fehér fényéhez hasonlítható. Középen kapott helyett egy színes LCD kijelző, amelyről a fedélzeti számítógép különféle adatait olvashatjuk le a pillanatnyi fogyasztástól kezdve a külső hőmérsékletig. A vezérlése a jobb oldali bajuszkapcsolóról történik, kissé fura volt ugyan, de a másik bajuszkapcsolóra helyezték a világításkapcsolót, ami megszokást igényel, elsőre vélhetően mindenki a szokott helyen szeretné majd felkapcsolni a villanyt, ott bizony a fényszóró magasságát lehet állítani, van egyébként automata fényszóró funkció is.Könnyedén áttekinthető a középkonzol
 Könnyedén áttekinthető a középkonzol

A kormány fogása kényelmes, innen lehet vezérelni a rádiót és a tempomatot is. Ez utóbbi használata során meglepődve tapasztaltuk, hogy a sebességet GPS-szel is kimérve az autó csupán 1-2 km/h-t csal, tehát egy 50-es táblánál nem célszerű 55-60 km/h között haladni, ez annyira nem becsapós.  A középkonzol visszafogottan egyszerű, középen trónol a rádió, a fejegység gyorsan összepasszolt a telefonunkkal, így könnyedén ment a kihangosítóval történő telefonálás is. A hi-fi meglepően jól szól, basszus nélkül is elég kellemesen dübörög, a basszust ráadva ezt csak fokozni lehet. Ha vinnénk magunkkal a kedvenc zenéinket, akkor ott van az SD kártyafoglalat, plusz a kardánbokszon USB csatlakozási lehetőség helyet kapott. A középső sor kapcsolóknak ad helyet, itt kapcsolhatjuk ki (hosszan nyomva) az ESP-t, ha a szükség úgy hozza, illetve vélhetően ide helyezik az első szélvédő fűtésének a kapcsolóját is, ez a tesztelt modellben nem volt. Az alsó részben helyezték el a klíma vezérlőegységét, a tesztelt Comfort kivitelű autóban egy digitális klíma kapott helyett, ennek a beállítása sem bonyolult.  Azonban azt jó tudni, hogy ha a klímát bekapcsoljuk, akkor a ventilátor nem ugrik automatikusan legalább alapjáratra, hanem a klíma bekapcsolását megelőzően külön a fokozat gombot feltekerve tudunk szellőt gerjeszteni odabent.  A klíma esetén jó lett volna a hőmérséklet szabályozásának visszajelzését kicsit informatívabb módon is megoldani, például ha már nagyon be akarunk fűteni, akkor a kijelzőn ezt egy élénkebb színnel is jelölhetnék, ugyanis a konkrét hőfokot nem jelzi ki a klímapanel, de így legalább nem vitáznak azon a bent ülők, hogy a 19°C kiírás látványa már túl hideg, mert csupán a hőérzet dönt.A formaterv jól sikerült, nem akar semmi másra sem hasonlítani
 A formaterv jól sikerült, nem akar semmi másra sem hasonlítani

A műszerfal anyaga és textúrája jónak mondható, habár nem a legpuhább műanyagból van, de azért nem is kopogósan kemény, szerencsére a kapcsolók és azok a felületek, amelyeket a sofőr vagy a bent ülők gyakran tapogatnak, nem a pár év múlva lemálló puha gumiszerű bevonatot kaptak, így vélhetően a gombokon lévő piktrogrammok is sokáig megmaradnak.

 

Davaj Másíná

Hajtva ismerszik meg a Lada, így a majd egy hétig tartó tesztünk során megközelítőleg ezer km-t tekertünk a Vestába városban és autópályán egyaránt. A nagy medve piacán háromféle motorváltozatban érhető el a típus, míg idehaza csak az 1.6-os 105 lóerős motorral lehet megrendelni, amely saját konstrukció, és remélhetőleg ez garancia lesz a tartósságára. Ehhez a motorhoz a Renault fejlesztésű ötfokozatú manuális váltót társítják, de a magasabb felszereltségi szinthez elérhető egy szintén sajátfejlesztésű robotizált ötös váltómű is. A váltó pontosnak mondható, az egyes fokozatok között könnyedén jár, kellően határozott a kapcsolásérzet, és szerencsére nem egy vajpuha nyúlós valami. Az 1250 kg saját tömegű Vestát a motor jól mozgatja, a gázadásra jól reagál, az autópályatempót könnyedén felveszi és tartja, köszönhetően a hosszú ötödik fokozatnak, az optimális fokozatválasztásra egyébként a műszerfalon felvillanó nyilak is felhívják a sofőr figyelmét, fölöslegesen egyébként sem kell pörgetni a Vestát.
Orosz autóba orosz motort, 105 lóerőt tud az 1,6 literből Orosz autóba orosz motort, 105 lóerőt tud az 1,6 literből

Orosz autóba orosz motort, 105 lóerőt tud az 1,6 literből Orosz autóba orosz motort, 105 lóerőt tud az 1,6 literből
 Orosz autóba orosz motort, 105 lóerőt tud az 1,6 literből

 

A menetkomforttal is meg voltunk elégedve, kimértük a különféle tempó mellett hallható zajt is, 50-90 km/h között 73 dB, 100-110 km/h-nál 78 dB, 130-nál pedig 83 dB-t mértünk, ami elfogadható és odabent normál hangerővel tudtunk beszélgetni úgy, hogy közben még szólt a zene is. Szélzaj nem igazán jött elő, még résnyire nyitott ablaknál sem kezdett el fütyülni a karosszéria, illetve a gumielemek. Az autó csendessége azért is meglepő, mert két óriási méretű visszapillantó van rajta, de ezek sem zúgnak nagy tempónál, méretük egyébként indokolt, mert holtérből azért jutott rendesen a Vestának. A tükrök felületét egyébként lemértük, 234 cm2 felületükkel kitűnnek a személyautó mezőnyben.Lézerágyú, csak járó motornál lehet a hátsó ködfényt kapcsolni
 Lézerágyú, csak járó motornál lehet a hátsó ködfényt kapcsolni

A beltér nyugalmát megerősíti továbbá, hogy az autóban utazó 1,5 éves Borka is végigaludta a Pest-Balaton utat a gyerekülésben. Ami egyedüliként kissé zavarónak hatott, az az alacsony üzemanyagszintre és az öv becsatolására figyelmeztető éles hangjelzés, ezzel talán még a KGB sem vallatna. Az ülések hosszú távon is kényelmesnek bizonyultak, nem érzi bennük azt az ember, hogy most már ideje lenne kiszállni és kinyújtóznia. Példaértékű, hogy van elegendő fejtér is, még hátul is, így a bent ülőkben nincs az a szorongás, mint a mai legtöbb autóban, hogy a design oltárán feláldozott alacsony tetővonal miatt össze kellene bent kuporodniuk, ez pedig egy családi autónál különösen nagy előny.
Hátulról is jó, sokan megnézték a forgalomban
 Hátulról is jó, sokan megnézték a forgalomban

A Vesta nem csak fürgén tud haladni, de amikor kell, akkor meg is áll, hátul ugyan csak dobfékek vannak, de a fékerőelosztós rendszernek és az ABS-nek köszönhetően akkor és úgy áll meg, ahogy azt mi akarjuk, ezt az elénk kihajtó X6-os, két őz és egy vadnyúl ellen is sikeresen bizonyította az autó. Normál használat mellett nem érezni rajta fáradást, vagy túlmelegedést. A tesztelt Vestán 15-ös felnin 185/65-ös Pirellik feszültek, és rendelhető 16-os kerekekkel 195/55-ös gumikkal, de mi azért még egy paraszthajszálnyival el tudnánk képzelni alatta nagyobb felniket és szélesebb gumikat is, a menetkomfort romlása nélkül. A kerekeket illetően dicséretes, hogy a Vestát normál pótkerékkel szállítják, szintén Pirelli gumikkal.
A hasmagasság jelentős, de ez a magyar utakon előny
 A hasmagasság jelentős, de ez a magyar utakon előny

Biztonsági szempontból egyébként hozza az elvárható színvonalat, front- és oldallégzsákok, hárompontos biztonsági övek hátul középen is, és ISOFIX a gyereküléseknek. Bár hivatalos töréstesztje még nem volt a Vestának, elnézve az első zárhidat és a masszív tűzfalat, a klasszikus típusoknál, illetve azokkal szemben az orosz utakon végzett live töréstesztek alapján pedig fényévekkel jobb és biztonságosabb.  

A régi vasat félbehajtotta a Vesta, biztonság szempontjából óriásit ugrott a Lada
 A régi vasat félbehajtotta a Vesta, biztonság szempontjából óriásit ugrott a Lada

 

Családbarát

Ahogy fentebb írtuk, hogy hely van benne dögivel, kényelmes, azonban egy család szempontjából fontos az is, hogy mekkora az autó csomagtere. A Vesta itt sem vall szégyent, 480 liternyi hely áll rendelkezésre a különféle csomagok, gyerekjátékok, Bot Benő, kismotor, babakocsi elhelyezésére. Ha azonban ez nem lenne elég, akkor – egyelőre gyári híján – az Amos Dromader D1 tetőcsomagtartó által lehet fölfelé terjeszkedni.  A csomagtartó öblös, jól pakolható, egyedül a fedél kifliszerű zsanérjai lehetnek bosszantóak, ezek ugyanis belógnak a térbe, így nem biztos, hogy mindent úgy tudunk elhelyezni, ahogy azt elsőre gondoltuk.A puttonyban sok minden elfér
 A puttonyban sok minden elfér - Bot Benő elégedetten tanulmányozza a Vesta katalógust - 

A fogyasztását tekintve is a családi kasszához kíméletes lehet a Vesta, az 1.6-os motor városban a katalógus szerint 8 literrel eljár 100-on, nekünk sikerült ebből egy litert lecsípni, országúton 5 litert ír a gyári adat, de ezt az 1.9-es benzines bajorhoz és a klasszikus Lada típusokhoz szokott lábunkkal nem tudtuk reprodukálni. Ez a valóságban olyan 6,5 liter körül alakul, ha nem tapossuk ki a szemét. Vegyesben a számításaink szerint el lehet járni 7-7,5 literből, ami szerintünk jónak mondható. Fogyasztás szempontjából tehát kedvező fenntartású autó, egy olajcsere (olaj, szűrők) 26 ezer Ft-ba kerül a márkaszervizekben, vélhetően a kopó alkatrészek ára is kedvezően alakul, tehát nem csak a vételárban, de az üzemeltetésében is pénztárcakímélő autóval van dolgunk.
Kategóriájának ár/érték bajnoka
 Kategóriájának ár/érték bajnoka

Amúgy más tekintetben is családbarátnak, illetve gyerekbarátnak mondható a Vesta, egyrészt a középkonzolról kapcsolva belülről az összes ajtó zárható, így például dugóban araszolva sem kell attól tartani, hogy feltépik az ajtót és kirámolnak minket menet közben. Plusz a hátsó ajtók a zár melletti retesz átkapcsolásával belső nyitás ellen is lezárhatóak - így a gyerkőc menet közben nem tudja kinyitni az ajtót - és a hátsó elektromos ablakok a bal első ajtóról ugyancsak egy gombnyomással blokkolhatóak.

 

Venni vagy nem venni?

A Vesta összességében jó benyomást tett ránk, a közel egy hét együtt eltöltött idő alatt bizonyította, hogy családi autóként is megállja a helyét. A design tetszetős, az összeszerelés jónak mondható, kényelmes, a 1000 km alatt kiugró hibát nem fedeztünk fel az autón. Nagy előnye a Lada új arcának, hogy 3 millió Ft alatt indul a belépőszint, a tesztelt Comfort változat listaára 3 499 000 Ft, a Lux ettől csupán háromszázezer forinttal drágább, az automata változat pedig jelenleg 4 149 000 Ft-ba kerül.  Amit manapság alapvetően elvárhatunk egy autótól, azt tudja a Vesta is, az orosz piacon is nagyon jól fogy, idehaza pedig már a 100. eladott Vestán is túl vannak a márciusi megjelenése óta. Az importőr 3 év kilométerkorlátozás nélküli általános garanciát ad minden típusváltozathoz. A hazai piacon nem túl színes a kompakt családi szedánok mezőnye, a Vesta olyan típusokkal szemben lehet remek alternatíva, mint a Citroën C-Elysée, a Dacia Logan, a Fiat Tipo, és a Peugeot 301. Mi bátran ajánljuk mindenkinek, aki ilyen autóban gondolkozik!

 

Van hely bőven zár retesz

masszív motorvédelem nem nagyon fogunk vele fennakadni sehol...

 

 

 

Ha az is érdekel hogyan készül, akkor itt megnézheted: 
https://www.youtube.com/watch?v=QnEaC7N6kO0