Szívótölcsér VAZ karbira

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2009.11.28.)

Tüte széria karburátoros Ladára
Megrendelhető: byfx


Gyárilag azért nincs ilyen a karburátorokon, amiért werling-dob sincs az alvázakon: nem foglalkoznak vele. A szívó-tölcsér kb olyan hatásföknövelő módszer, mint a hengerfej és a szívósor csatornáinak fedésbe hozása: többletfogyasztást önmagában (más tuningok nélkül) sosem okozhat, ellenben rugalmasabbá válik a motor, és fogyasztáscsökkenés léphet föl.

Gyárilag a szívócső a karburátor torkok tetejénél végződik, egy élben illetve peremben. Az ezen a peremen nagy sebességgel "átbukó" légáram - a lendületénél fogva - nem kanyarodik azonnal "lefelé", a szívócsőbe. Légörvény jön létre. Ez pedig fizikai keresztmetszetcsökkenést okoz. Azaz, a 32-es karbi-torok lehet, hogy a valóságban csak 28-as, vagy 25-ös. Lásd ábra.

A tölcsér segítségével a (képzeletbeli) áramvonalakkal jellemzett légáram az ábrán látható módon rendezetté válik, a turbulencia a peremnél megszûnik, és a karburátor torkainak _teljes_ keresztmetszete az áramlási cső részévé válik. Az optimális "tüte" logaritmikus függvény szerinti kialakítású, azonban az optimalizálásnak határt szab a LADA légszürőház alatt rendelkezésre álló magasság.

Az általam (z.) tesztelt példány max 12-13mm-rel magasodik a légszüröházleszorító lemez fölé. A beszereléshez a légszûrőház leszorító lemezt ketté kell vágni, és kissé megreszelni (esetleg flex segítségével gyorsabb lehet). A trombitát a karburátor tetejére kell helyezni, a kettévágott lemezt kétoldalról a helyére illeszteni, úgy, hogy a tütére hegesztett fülek alája kerüljenek. Ekkor lehet az M5-ös önzáró(!) anyákat meghúzni (ezek tartják a légszûrőházat). Végső meghúzás előtt a trombitát teljesen pontosan a karbi torkokra kell igazítani. Ránézésre ez nem fog menni, a trombita megmunkálása nagyon pontos, teljesen azonos átmérőjû, mint a karburátor torkok. Ujjunkkal nyúljunk bele, és tapintsuk ki, hogy fedésben van-e a tüte a karbival. Csak akkor húzzuk meg a csavarokat, ha körkörösen mindenütt stimmel.

Az eredmény: gázadásra jobban reagál a motor, magas fordulatokon pedig eltûnt a hörgő-ordító karburátor-torokhang, helyét a motor visító hangja vette át (ez már 8000-es fordulat).