Samara m?szerfal szerelés

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2014.06.02.)

Samara mûszerfal lebontása

Ha szükségessé válik Samara gép erejû jármûvünkben a mûszerfallebontása, mert például nem értjük a fûtés-szellözés rapszodikus mûködését, netán minden erőlködésünk és rafinált el-be-ki- és felkapcsolási
algoritmusunk ellenére folyamatosan részünk van benne,
nos, akkor biztosak lehetünk abban, hogy - Murphy
törvényeit ismerve: - szétszedni gyorsabb lesz, mint
összerakni.
Ha mégis a fent vázolt mûveletre vetemednénk, az
alábbiak szerint tehetjük meg, ill. ügyeljünk az itt
következőkre.
(A kísérleti jármû egy 1988-as példány, az újabb
kiadású jármûveken esetlegesen változtatások lehetnek.)

1. A mûszertábla lebontása.
Mint minden munka, ez is a motortérben kezdődik. :-)
- Kösd le az akkumulátort (a lekötés mértékét mindenki
egyéni ízlésére bízom).
- Csavard ki a kilométeróra spirálját a váltóblokkból!
- Szállj be! A vezetőülésbe! Küzdd le az előtted
védőrácsként tornyosuló akadályt (egyesek kormánynak is
nevezik, de ilyen jelleg? mûködése további jelentés-
tartalmának ellentmondó mûködése miatt nem bizonyított),
és közelitsük meg a mûszeregység védőburkolatát.
Először csavarhúzó nélkül! A burkolat lepattintható, ha
nem, csavard ki a belső felső oldalon lévö csavar(oka)t.
- Keressük meg a kilométeróra nullázására szolgáló
'gombot'! Tekerd le az őt szemből rögzítő anyát. Fontos,
hogy ezt megtegyük! Ellenkező esetben nem fogjuk érteni,
mi a rossznyavajától nem jön az a mûszeregység!
- Kétoldalt a rugós lemezt elnyomva húzd ki a
mûszeregységet.
Nem megy? Ne csodálkozzunk! Jobb oldalról benyúlva kösd
le a villamos csatlakozót, majd húzd le a vákuumcsövet,
tekerd le a kilométeróra csatlakozót, balról benyúlva a
másik villamos csatlakozót, és a kilométeróra
nullázójának spiráljára vigyázva vedd le a
m?szeregységet.

2. Csatlakozók lebontása.
- Húzd le a fényszóróemelő, mûszeregység - világítás
fényerösség, ventilátorkapcsoló, szellőzésszabályzó
gombjait. (Bocs, ha valamit kihagytam! :-))
A szellőzés karjainak gombjait lehúzni lehet, ha nem jön,
késsel kell megemelni hátulról. (Elölről nyúlsz be,
lapos U betûként megy rá a karra a gomb.)
- A fényszóróemelő, mûszeregység - világítás fényerősség
kapcsolókat előröl lapos anya tartja, csavard ki és told
ki hátra a kapcsolókat! Utána tekerd vissza az anyákat,
így biztosan meglesz összerakásnál is. :)
- Szedd ki a rádiót (ha van!), tekerd ki a világítás
kapcsolóit tartalmazó középső panel 2-2 oldalsó csavarját.
Vedd le a panelt, lekötve a kapcsolókról a csatlakozókat!
Vigyázz! A kapcsolók előrefelé jönnek ki, könnyen
elveszíthetsz 1-2 négyzetcentiméter bőrfelületet egy rossz
mozdulattal! Ne fejtsd el a cigarettagyújtót lekötni!
És mindezek előtt ÜRÍTSD KI A HAMUTARTÓT! :-)
- A szivatót két csavar tartja, de ezek kicsavarása nem
elég. Le kell kötni a karburátorról a bowden másik végét,
ezután óvatosan kihúzni a szivató gombot, amíg megjelenik
a bowdenszál. Ekkor vehető le a gomb. Ne akard lefeszegetni
a gombot! Ha egyszer sikerül, minden reggel sikerülni fog!
:-)
- Pakold ki a kesztyûtartót, és a polcot.

Most még a folyamat gyorsan visszafordítható, pihenj egyet,
és gondolj a Microsoft jelmondatára: Biztos benne?

3. A kormány leszerelése.
Most fontos, és jelentőségteljes pillanat előtt állsz, mely
megszületésedhez, vagy (jövendő) esküvődhöz hasonlít.
Hogy mi a kettőben a közös? Az, hogy mindkettőt hosszú,
sikerekben és bánatokban gazdag szenvedés követ...

A mûszerfal eltávolításához ugyanis le kell szedni a kormányt.
Első lépés a burkolat eltávolítása.
A csavarok alulról tartják a mûanyagot. 4 metrikus a sarkokon,
egy facsavar középen, egy pedig legalul középen.
Kicsavarásukkal kétfelé a burkolat leemelhet?.
Ekkor lejön a gyújtáskapcsoló díszpereme is.
A gyújtáskapcsolót ne vedd még le!
Ezután húzzd le az index és az ablaktörlő csatlakozóit.
Kétoldalt a biztosító lapokat benyomva pattintsd ki az index
és az ablaktörlő kapcsolóit a kormányoszlopról. (Lehet, hogy
  fordított sorrendben ésszerûbb.)
Húzd le a duda két csatlakozóját is. Ha összeszerelésnél az
akkura visszakötésnél folyamatosan szólna a duda, ezt a két
kábelt cserélted össze. :)
A kormány karikáját tartó keresztrúdnál két oldalról megfogva
pattintsd le a duda burkolatát.
Előtûnik az utolsó akadály: egy 24-es csavar, ez tartja a
kormányt.
Most van értelme, hogy nem vetted le a gyújtáskapcsolót.
Ez bőven elég lesz, hogy ellent tartson neked az anya
eltávolításakor.
A kormányt le lehet venni, ütögetni is lehet, én egy csapágy
vagy szimeringlehúzót hívtam segítségül. :)
Ha a kormány lejött, egy tízes kulccsal csavard ki a
gyújtáskapcsoló két csavarját.
Levételhez kösd szét a kábeleket a mûszerfal alatt, egyben vedd
le az index reléjét is a szivató alól.
(Visszatenni nehezebb lesz! :))

4. A mûszerfal levétele
A mûszerfalat már csak 4 csavar tartja. Egy-egy az ajtóknál
fent, könnyen megtalálhatók. Egy tartja a motorháztető-nyitónál,
alulról felfelé betekerve.
Egy pedig a kesztyûtartóban (nem a polcon!).
Most már nincs más hátra, mint előre! Azaz előrefelé levenni a
mûszerfalat.
Kicsit emelve, kis határozottsággal kezedben egyensúlyozhatod.

Tedd le a mûszerfalat, fordítsd meg, és tanulmányozd összetételét.
A szellőzés terelőrészeiben a záró lemezek szivacs-tömítéseit
ellenőrizd. A vizesedéstől kinyúlnak, és elvesztik záróképességüket.
Én egy magyar gyártmánnyal pótoltam, neve hőszigetelő csík, többféle
szélességben és színben kapható, kettéhajtva, késsel beillesztve
tökéletesen betölti feladatát.
A szatatikus port eltávolítani nehéz.

Sok sikert a harchoz!
Ha szükséged van rá, nézd meg a fûtés-szellőzés szétszedéséről
szóló részt!

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2013.01.07. - wakpalee
A gyújtaskapcsolo nemely esetben (peldaul az enyem is ilyen) konzervativ eszkozokkel nem tavolithato el. A flexet ne soroljuk ebbe a kategoriaba. Azonban a muszerfalon hagyott lores elegnek kell lenni a cucc levetelehez, nem szukseges szegeny samara tulajdonosak a gyujtaskapcsolo levetelere sarkalni.