Hengerenkénti befecskendez?rendszer felszerelése Ladára

(Szerző: Imy (Török Imre), utoljára módosítva: 2006.12.13.)

Hengerenkénti befecskendezőrendszer felszerelése Ladára
Írta: Török Imre

(Képek lentebb)

Az I N J E K T O R felszerelese, beallitasa es a tapasztalatok

Az injektor egyszeru osszetevokbol all, miszerint:
- uzemanyagszivattyu (valami opel, audi, vw vagy hasonlo tankba
epitett szivattyu)
- legmennyisegmero (1.2-es Seat Ibiza-rol bosch szam alapjan)
- vezerlo egyseg (1.8-as opel ascona-e bosch szam alapjan)
- 4db befecsi szelep a szivotorkokkal (designed by Kisa)
- 70mm-es folytoszelep/pillangoszelep a motorfordulat szabalyzasara
:) (ez valoszinu, valami bmw-e lehetett)
- vizhofokmero gomba (tobb verziot is be lehet epiteni)
- potmeter, mellyel be lehet avatkozni a motorhomerseklet jeladoba
- 6-7 meter fekete muanyag benzincso, egy a nyomott, egy pedig a
visszafolyo agnak.
- vezetekek, 1 rele, 2 biztositek, sok lendulet :)

Az uzemanyagtanknal egy kicsit ki kellett reszelni a nyilast, ahol a
szintmero ado van, mert az uzemanyagszivattyut felfogo bilincs nem fer
be reszeles nelkul a tankba. Nyugodt korulmenyek kozott kb. 0.5 ora
munka.
Az auton vegig lecsereltem a tanktol a motorterig az eredeti
uzemanyagcsovet, de ra is fert, elegge koszos volt a belseje, meg
nehezen folyt at rajta az uzemanyag.
Motorterben karburatort a szivocsonkkal leszereltem, helyere egy az
egyben felment a Kisa altal epitett szivocsonk. Hozzateszem, nekem az
aksi mar regota at volt teve a bal oldalra, az ablakmoso szivattyu
helyere, igy azzal nem kellett mar foglalkozni, csak az aksitarto
lemez meg allo maradvanyaival.
A legmennyisegmeronek hajlitottam egy alulemezt, mellyel stabilan fel
lehet rogziteni a jobb torony ele. A mennyisegmerot es a
folytoszelepet egy (asszem') wartburg feltengelygumiharang, vagy
kormanymugumiharang-gal kotottem ossze.
A vezerlo elektronika a kesztyutarto muanyag lemezenek az aljara
kerult, a vezetekeknek pedig ket lyukat furtam a tuzfalra, igy a
leheto legrovidebb uton megy a motorterbe a kabelkoteg.
Gazpedalnal kellett bowdenes megoldast alkalmazni.

Tapasztalatok:

Az egesz osszeszerelesekor harmadik vagy negyedik inditasra be is
indult az auto, es funkcionalisan jol mukodott, kis problemaim voltak
azert vele, amiknek a kovetkezo hetekben neztem utana. Egyik ilyen
gond volt, hogy a legkisebb gazadasra is mindig felporgott a motor, es
nem lehetett szep lassan indulni. Ezt a legmennyisegmero elkopott
ellenallaspalyaja okozta, melyet kisebb-nagyobb trukkozes utan
sikerult arrebbtenni, es igy mar folyamatosan adta a jelet, nem
ingadozott, igy a gazadasra is finomabban reagalt egybol a motor.
Aztan ami meg problemat jelentett, sem alapjaraton, sem fordulaton nem
teljesitett semmilyen zoldkartyas erteket, nagyon vad ertekek voltak
(tobb ezres HC, egyszeruen a muszer letiltott egy szint felett), ennek
kellett zaros hataridon belul utannajarni, mert nem akartam, hogy az
ut szelen le kelljen terdepelnem lehajtott fejjel, ha megfog a kpm.
Ezt kulonbozo internetes oldalakrol, es egyeb filozasaimbol sikerult
kiotlenem, hogy a legmennyisegmero ellenallasertekeit kell kicsit
modositanom es akkor jo lesz. Ez megtortent, sikerult beallitani ugy,
hogy 0.15 koruli CO es 150 koruli CH-t mertem, meg majdnem 1-es
lambdat fordulaton. Sajnos, alapjaraton meg mindig rossz az ertek, de
mar nem olyan rossz, mint legeloszor volt, mert mint oknyomozasom
kideritette, a felhasznalt 70-es folytoszelep akkora gyartasi,
illesztesi hezagokkal van elkeszitve, hogy egy 2500-3500 kobcentis
motornak nem szamit, de itt ennel a kis motornal ez szamit, es emiatt
nem lehet alapjaraton jobban levenni a legmennyiseget. A jovobeni
megoldast valoszinu, hogy pl. az 1.4-es opel hengerenkenti
injektorosnak a folytoszelep szerelvenye fogja jelenteni.Ennek kb.
35-40mm az atmeroje, amely ehhez a kobcentihez viszonylag idealisnak
mondhato. De ez mar a jovo lesz, addig meg sokat kell aludni :)

Es akkor tenyleg a gyakorlati tapasztalatok:

Soha egy kihagyas, alacsony fordulatrol dinamikus gyorsulas. Amiota
bekotottem a hidegindito rendszert is (elektromosan), azota minusz 14
fokban is kulcsra indul az auto. Elotte mindig erosen pumpalni kellett
a gazt, mostmeg eleg annyi, hogy benyulok, elforditom, es jar a motor
alapjaraton :) Nagyon kuuul erzes am! Annak ellenere, hogy kezzel
tudom befolyasolni a keveresi erteket, hidegen beinditas utan 3-4
gazfroccs, es mar latszik a fekete korom hatulrol, ekkor mar lehet
'szegenyiteni' a kevereket, nagyon hamar lehet optimalis beallitassal
menni vele. Telen a legnagyobb hidegekben is varoson belul is 9-9.5
liternel tobbet nem evett sosem, pedig volt, amikor forogtam vele
normalisan! Asszem, karburatoros autok fogyasztasa ennel azert tobb
szokott lenni, ugy altalaban (10-14liter). Igazabol viszont a
jellegzetes, gazt nyomok es uvolt a motor, meg forog, nem szokott
bekovetkezni, mert a legmennyisegmero, eleg messzi van a hengerfejtol
(kb. 60-80centi) es kesobb er oda a vakuum, ezert nincs az a fiiiling,
hogy pocogtetem, es szinkronban morog a motor.

Viszont egy nagyon szep elonye van, amit elso pillanatban, mikor
beindult a motor, meg lehetett mondani. Ez pedig a motor kis merteku
remegese, mely abbol ered, hogy mint itt mar tobbszor is leirtuk a
tagtarsakkal, hogy a szivocsonek a ket kozepso es a ket szelso
csohossza kulonbozik, es ebbol adodik egy jellegzetes remeges, amely
csak akkor tunt fel, amikor az injektorral ez eltunt :) Very kuul!
Azota 90-nel a belso visszapillanto tukrom abszolut nem remeg, meg sem
moccan! Egy jellegzetes remeges tunt el az autobol, amirol almomban
sem gondoltam, hogy a szivotorok miatt van.

Osszehasonlitaskent:

A cegnel egy kis opel corsa 1.4 kozponti injektoros kis szart hajtok.
Telen megeszi nyugodtan a 8 litert, a zsiguli a 9-et, viszont
elozeskor az opel sehol sincs gyorsulasra, mig a zsigulival
latvanyosan megy a dolog. Es megegy! Az opel 20 km utan kezd el
langyosat fujni, mig a zsiguli 200 meter utan!!! Megiscsak tudtak
valamit az oroszok!

No, asszem egyelore ennyi jutott az eszembe, ha esetleg valakinek
lenne kerdese hozzam, vagy tud segiteni hivatalossa tenni az
injektort, akkor az erdekelne. Muszaki hely az lenne, alkalmankent
25eFt, hogy ne nyissak fel a gephaztetot, de nekem ennyit nem er a
dolog!


Befecskendezőszelepek és a hőgomba az aluöntvénybe szerkesztve

 


Benzintank: látható a visszafolyóág csatlakoztatása

 


Az ablakmosó tartálynak egyelőre csak itt találtam helyet

 



Fojtószelep

 


Gázpedál bowdenesítve + finomállítási lehetőség. A konzol a tûzfalra van csavarozva.

 


Központi egység

 


Az LMM (Légmennyiségmérő) csatlakozója, korrekciós ellenállással

 


Légmennyiségmérő + egyedi légszûrőház

 


Ilyen lett

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Helló!

Ehez a hengerenkénti befecskendezéshez annyi hozzáfűzni valóm lenne, hogy én célszerűbbnek látom a Golf II GTI K-jetronic injektorát. Itt ki is emelném, hogy nem a KE-jetronik injektort mert az már elektronikus hanem a sima K-jettet. Ugyanis a K-jett teljesen mechanikus elven működik és nem kell vezérlő egység sem hozzá (meghibásodhat), ráadásul nagyon jól hangolható rendszer.
Egy kb 5 bar-os szivattyú szükséges a többi ugyanaz mint a leírtakban csak nincs légtömeg mérő, a befecs. szelepek pedig nem elektromosak. Ha valaki ismeri ezt a fajta injektort és már átnézte tüzetesebben az tudja miről beszélek!

Ha valakinek szüksége van pontosabb infóra, írjon a ladavfts28(kukac)freemail.hu e-mail cimre és segítek a beszerelésben!

További sikeres tuningolást mindenkinek!