Kapcsolókörmös váltóról röviden

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2010.02.16.)

Versenyeken a pálya szélén állva biztos hallottuk már a következő dolgokat: aszinkron váltó, egyenes fogazású váltó, tolókerekes váltó (tévhit szerint). Ez mind egy dolgot jelent, mindegyik elnevezés a váltó egy-egy tulajdonságából ered. Nincs szinkronizálva, a fogaskerekek egyenesen vannak "vágva", és kapcsolókörmök kapcsolják a fokozatokat. Angol nyelven straight-cut, vagy dog-type gearbox-nak nevezik, ez utóbbi a kapcsolókörmök kinézetéből ered.

Hogy is mûködik ez?

Van két tengelyünk, az alsó kapja a hajtást, a felső pedig továbbítja azt.
Van 12 fogaskerék, (ez 6 fogaskerék párt jelent, így lesz 6 áttételünk, ill. 5+1). (A képen valahonnan hiányzik egy fogaskerék, ami a hátramenethez kell, azt hiszem baloldalt középről). A 3 kapcsolóköröm a felső tengelyen lévő fogaskerekek között látható. Az alsó tengelyen a fogaskerekek fixek, a felsőn pedig szabadon forognak (ha mindhárom kapcsolóköröm középen van), ez az üres fokozat.
Az áttétel kapcsolásakor a kapcsolóköröm beletolódik a fogaskerék oldalába, így az rákapcsolódik a felső tengelyre. Következő sebesség váltásakor ez átmegy a másik oldalán lévő fogaskerékbe, vagy középen marad, és egy másik megy oldalra.
Ez azért jó, mert nem kell használni a kuplungot, gyorsabban lehet váltani, másrészt (ami az N csoportos autóknál jól jön - régebben nem lehetett a váltót módosítani) ez jobban bírja a versenymotorok magasabb nyomatékát.
Az egyenes fogak miatt van a versenyautóknak az az érdekes visító hangja (hallottam már "visítós", "sípolós" váltónak is nevezni). Az utcai autók hátrameneti fokozata egyenesen vágott fogaskerékből van, az kb. ugyanezt a hangot bocsájtja ki.