Tuning alapok

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.05.)

Alap igazságok és tippek utcai tuninghoz!

 

Csaba Péter írása:

- gyári vákumos második torok átalakításához a membrán alatti nagy átmérőjû rugóból kell levágni egy keveset amivel fordulatszám, vákuum függvényében lehet változtatni a 2. torok nyitását....

- a vezérmûtengely N-es csalása: a vezérmûtengely-házat a himba állító csavar felé két pajszer segítségével neki kell húzni a tőcsavaroknak! Persze ez csak akkor fog sikerülni, ha előtte kiveszed a vezető brezont.

-a vezérmûtengely házból le kell síkoltatni 0.8-1,2 mm-t, így a himbák más szögben fognak állni! Előnye, hogy az erőkar megváltozik és tőbbet fog benyitni a szívó és a kipufogó szelep. Persze ehhez érdemes újrafokolni a vezérmûtengelyt a sofőrnek legmegfelelőbbnek.

-fogyasztás valahol szimmetrián az ideálís, pl. azonos szívó és kipufogó szelephézagnál(!) FHP-ban azonos méretû a benyitás, vagy egy kicsit talán a szívó siet, így nő a kompresszió és nyomatékosabb is lesz. Azt ugye senki hozzáértő nem hiszi el, hogy létezik két egyforma vezérmûtengely és főtengely ékszíjjtárcsa, ezért inkább senki ne higgyen a szemének addig, amíg meg nem győződött róla! Ezek tudatában el is felejthetjük a jelre történő fokolást.

-biztos közhely, de a gyújtást fülre állítjuk addig, amíg teljes terhelésnél nem kezd el csörögni a motor üzemmleg állapotban, majd ettől visszább 1-2 fokkal. A legjobb, ha néha hallunk cirippelést (nem csörgést) mondjuk 3-ból 4-be váltásnál, de utána megszûnik. Ez függ a benzintől, hengerfejtől, lambda (légfelesleg 1 felett,dús keverék 1 alatt) értékétöl. Pl. benzinszegény keveréknél (1.1-1.2 lambda) hamarabb fog csörögni, ami nagyon káros a motornak.

-ami keveset fogyaszt az nem fog jobban is menni, márcsak abból az elgondolásból sem, hogy a tûz égéséhez fa is kell. De az ellenkezője is igaz. Vagyis rakhatsz 200-as benzin-főfúvókát és akár kannából is öntheted a benzint a torkokba akkor sem fog jobban menni.

-fúvókázás: először is tisztázuk, hogy ki mit csinál és mindenki játsza ki magának a legmegfelelőbbet!

benzinfúvóka: ez szabja meg az átfolyó (beszívható) üzmanyag mennyiségét.

féklevegő-fúvóka: ez az amivel azt lehet eljátszatni, hogy mikor szegényedjen el a keverék.

Pl. nagy főfúvóka + nagy féklevegő-fúvóka, ilyenkor lent jól megy, fent elfogy.

Ha nagy fő-, kis fékfúvóka, akkor túldusulhat, feketén pamacsol fordulaton.

-alapjásati CO2: sokan teljesen elveszik (becsavarják), ilyenkor gyakran rángat az autó. Ha túl sok akkor sem jó, mert attól is fulladhat, amikor a gyorsító rátölt és mikor elvesszük majdnem leáll (lehet,hogy még 3-4 gázfröccs után fekete pamacs). Legjobb ha probálgatjuk hirtelen gázfröccsökkel és inkább a szegényebb (befelé) felé csavarjuk!

 

Houdek Zoli (z.) alapvetései:

Mitől gyorsul jobban egy autó? Nem rossz a kérdés, csak túl komplex.

Előoször is anélkül hogy bármit is módosítanál, a gyári értékek (megsüvegelem gm-t)megfelelő beállítása is rengeteget számit! Minden autón a következöket javaslom megcsinal(tat)ni:

-Karburátor beállitás (2-3e Ft). Nagyon sokat számít, de akármilyen jó is állítják be, soha nem lesz olyan, mint 1 gyári új karbi (~18e Ft)

-Gyújtás rendberakása (új megszakító, új trafó, új kábelek, új gyertyák). Akkukábelek érintkezésének ellenőrzése. Ne csak a kasztnira, hanem a motorblokkra is legyen rácsavarozva a testkábel!

-elektronikus gyújtás beszerelése esetleg opto vagy HALL jeladóval (minden fordulaton stabil szikra). Elektronika kb 8e. Ft, beszerel(tet)és kb 2e. Ft (motorbeállítással együtt).

-Szelephézag beállitás, olajcsere, légszûrő csere. Egy koszos légszûrő cseréje +5 LE érzetét adja (csak 500 Ft).

-98-as benzinnel kell járni. Probáld ki az oktánszám növelő adalékot (600-1300 Ft, Wynns vagy STP).

-Fix hûtőventilátor cseréje elektromosra (2103, 2107). A fix hûtőventilátor fölöslegesen fogja vissza a motort.

További ügyeskedések, amiket az adott alkatrész elhasználódásakor lehet megejteni:

-kicsit alacsonyabb gumi. Pl. 13-as kerékre ne 175/70, hanem 185/60, 195/55. Ettől persze a végsebesség minimálisan lecsökken, de Ladánál ennek nem sok jelentősége van....

-Gyári kipufogó helyett sportrendszer. A gyári kipufogóban a hang úgy tompul, hogy a gázt lelassítják terelőlemezekkel. A sportrendszerből a gáz teljesen szabadon kiáramlik, a hangtompítást a dobban a lyuggatott cső köré tömött üveggyapot végzi. Lehet csak a hátsó dobot cserélni olcsó (pl Parragh) dobra max 5e. Ft, vagy a komplett rendszert, ez kb 30e. Ft.

-a végsebesség drasztikus csökkenését, de sokkal jobb gyorsulást lehet elérni más áttételû diferenciálmû beszerelésével (ezerötösbe ezerhármas vagy kombi (az a legvadabb)). Ezt a végsebesség csökkenést kompenzálni lehet 5-sebességes váltó beszerelésével.

-Légszûrőház körbe nyitása. Ellene is szól pár érv, de azt az ordító torokhangot semmi sem pótolja.

Itt már kezdünk a tényleges átalakításokhoz eljutni, GM kezdjél el mást olvasni! ;-)

-Nekem bevált a karburátor átalakítás. Sport vezérmû tengely nélkül is, a karbi átfúvókázása irtó jó kis gyorsulás-javulást eredményez, szinte nem is érzékelhető fogyasztásnövekedés fejében (csak jó helyen kell beállíttatni). A vákuumos második torok nyitását előbbre lehet hozni a rugó gyengítésével (menetszám csökkentés vágás módszerével).

Lehet próbálkozni a gyorsítószivattyú rugójának és membránjának cserélgetésével, melyből létezik puha, közepes és kemény is. Ennek szerepe, hogy hirtelen letaposott gázpedálnál elkezd benzint spriccelni. Mindegyik ugyanazt a mennyiséget spricceli, de a puha az sokáig keveset, a kemény pedig szinte egyszerre de sokat, így mindkettő más-más hatást ad.

-A motor égés közben sok oxigént szeret kapni, ezért jó a hideglevegő odavezetés. Aminek persze csak eredeti legszûrő-házzal van értelme. Néhánybevált módszer:

hideglevegő bevezetés a homlokfal felől (gm)

hideglevegő bevezetés oldalról (bal3)

meleglevegő elvezetés a gépháztetőn vágott lyukakon keresztül (ezt meg en csinaltam). Ez kinyitott légszőrőháznál is hasznos.

Az otthon végezhető átalakítások ezzel nagyjából be is fejeződnek. A fent leírtak természetesen csak egy egyébként jó állapotba lévő motoron érnek valami.

 

Akinek van még olyan ötlete, amit házilag és viszonylag olcsón, ne adj isten ingyen meg lehet oldani, kérjük küldje el részünkre email-ben és hozzácsatoljuk a fenti cikkhez!