A híres NDK tuningleírás

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2010.05.02.)

Egy elég harmatos leírás, de kezdetnek nem rossz.

        
LADA 1200-1600 alap tuning leírás (?85-110 LE)

Ez a leírás azoknak a sportolóknak íródott, akik a motorsportban aktívan részt vesznek.
Mivel ez a tuning leírás nem a maximális teljesítmény elérésére törekszik, ezért a motorok hétköznapi használatra is alkalmasak.
A teljesítménynövelés előfeltétele a szakismeret, szakmai rátermettség, ügyesség, néhány célszerszám, valamint szelepmaró és flexibilis tengelyû turbómaró, csiszoló-polírozó szerszám.
A teljesítménynövelést elsősorban a szériaalkatrészek átalakításával érjük el, csak a kipufogó rendszert kell újraépíteni.
A munkálatok megkezdése előtt meggyőződünk a motor tökéletes mûszaki állapotáról.

1. A hajtókarokat tehermentesítjük, a felső kovácsolási feleslegtől megszabadítjuk. Kimérjük, hogy súlyuk egyforma legyen. Az alsó kovácsolási felesleget szintén lecsökkentjük, de csak annyira, hogy a csapágy stabilitása megmaradjon, a súlyegyenlőségre vigyázva, hogy minden hajtókar azonos súlyú legyen. Ez után a hajtókarokat hosszanti irányban csiszoljuk és polírozzuk, hogy ne keletkezhessenek hajszálrepedések. A készre munkálás után a hajtókarok derékszögelése szükséges.
2. A hengerfej megmunkálása az égéstérrel kezdődik. Az öngyulladás megakadályozása érdekében minden éles sarkot R=0,5-1,0 mm rádiusszal lekerekítjük, csak a gyertya furatoknál alkalmazunk nagyobb, kb. R=3,0 mm rádiuszt. Az 1200 és 1300-as motoroknál a sûrítési arány növeléséhez a hengerfejből 1,0-1,5 mm-re lemarunk, az 1500 és 1600-as motoroknál nem a hengerfejből, hanem a motorblokkból marunk le 1,0-1,5 mm-t. Ahhoz hogy a hengerben magas fordulaton jó töltést és ennek megfelelően magasabb időkeresztmetszetet érjünk el, a szívószelep ülésének átmérőjét 34 mm-re, a kipufogó szelep ülésének átmérőjét 28,5 mm-re növeljük. Egy 45°-os szelepmaróval a szívószelepnél 1,5-2,0 mm-es kúpos ülést készítünk. A marásnál keletkezett éleket R=0,5 mm rádiusszal lekerekítjük. Ezután a csatornákat egy hajlékony tengely? maróval megnagyobbítjuk, a szívócsatornát 300 mm átmérőjûre, a kipufogót 28,5 m átmérőjûre. A szelepvezetőt legömbölyítjük, a csatornákat csiszoljuk és polírozzuk.
3. A porlasztók minden típusa alkalmas az átalakításra, az új típusok (vákuum vezérelt) átalakítás nélkül felhasználhatók.

 
Kipufogórendszer
 
Első variáció
A széria rendszert használjuk fel, a fő (hátsó) kipufogódobig, amit a mellékelt rajz szerint készítünk el. Ez a kipufogó dob kb. 7 LE-vel emeli a teljesítményt a széria autóhoz képest.
Második variáció
Csak a széria Y-t használjuk fel, ettől kezdve megváltoztatjuk a rendszert. A széria 40 mm-es csövet kicseréljük 50 mm-esre. (erre a célra a ROBUR tgk. Kipufogó csöve felhasználható) Ezt a rendszert előtompító nélkül, csak egy hátsódobbal építjük meg, amit a mellékelt rajz szerint készítünk el. Ez a kipufogó rendszer kb. 13 LE teljesítménynövelést biztosít a széria kipufogórendszerhez képest. A végcső a kipufogódob után 30 cm hosszú legyen. Ezt a méretet mindkét esetben be kell tartani, mert különben leromlik a teljesítmény.
Teljesítmények
A motorok alapos és jó munkavégzés esetén, 1200-1600 lökettérfogat között 85-110 LE teljesítményûek lesznek. A maximális forgatónyomaték minden motornál 4500 f/percnél, a maximális teljesítményt 6500 f/percnél jelentkezik.