Kis ET-j? felni, pogácsázás

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.11.19.)

> Egy elméleti jellegû kérdés: Ha más a felni ET-je, az ha jól sejtem
> megváltoztatja a futúmû geometriát. Ez mennyire számottevő?

erröl az ET-röl oldalakat lehet irni.

túl nagy ET: beleér a felni akár a féknyeregbe is. Viszont
pogácsázással korrigálható. de abból tehermentesítettet
illik használni. hátul pedig szívsz a kerékcsavarokkal.
ez is (mármint a kerékcsavar) lehet túl nagy: beleér a fékbe,
vagy túl rövid: 2 menet tartja: leesik a kerék. Egyedi
csavar nincs, csak "iksz mm" lépésekben lehet venni, utána
neked kell leszabni, ha túlvágod, ujat kell venni,
darabja 5-700Ft, összesen 16db kell belöle. Vagy
töcsavarozhatsz is, reménykedve hogy nem törik le.

tul kicsi ET: a kerék kilóg, a nyomtáv széles lesz.
2 ember beül hátulra, + csomag, 70-nel belemész egy
kis hullámvasút-szerü hupliba és már szét is vágta
a kasztni a gumidat. Elsö keréknél ez akkor szokott
megtörténni amikor nem teljesen, hanem csak kb félig
kitekert kormánynál mész bele valamibe. Persze a
sárvédöket vissza lehet peremezni, csak akkor meg
a festék fog rajta megpattanni, és rohadni kezd
a kasztni, 1 év alatt ledobja a sárvédöt a rozsda.

netagív ET = kifordított felni
az ET csökkenése a nyomtáv növelését jelenti
az ET növelése a nyomtáv csökkenését jelenti...

...pontosabban nem is a nyomtávét, hanem a csapszegeltolásét.
("kingpin offset"). a kerékagy ugyanugy az alsó-felsö
talpas képzeletbeli összekötö vonalán levö csapszegen
fog forogni, de ha kilóg a kerék, akkor a fordulási sugár
nagyobb, pl jobbratekert kormánynál a bal kerék elöremegy,
a jobb meg hátra.

Ez (hogy a csapszegeltolást változtatjuk) megmagyarázza,
hogy a kormányzás miért lesz barátságtalan: a csonkállványt
egy kétkarú emelőként értelmezve: egyik erőkar a nyomtávrúd
befogási pontját tartja (változatlan), a másik erőkar pedig a
csapszegeltolás mértéke (mennyire van kint a kerék). Ez utóbbit
ha növeljük, akkor ugyanaz az erőhatás nagyobb erőkarral
húzza a kormánykart - keményebben kell a kormányt tartani.

veszélybe kerülnek a werling dobjaid (beleér a kerék),
ugyanez miatt. (a csapszegeltolás miatt).

Ha elöl és hátul arányaiban nem azonosan van változtatva
a nyomtáv, akkor is jó sz_r lesz. Én hátul felraktam 1-1
5mm távtartót, hogy ne érjen a 7" ET24 + 195/50 kerekem
a rugóba és a werlingbe (föleg), erre az autó vezethetetlen
lett, elöl is meg kellett növelni a nyomtávot.

a szélesebb nyomtáv persze máshová helyezi a terhelést
is, nem a 2 csapágysor közé (vagy ahol lennie kell),
hanem máshová, és ez a hátsó csapágynál is érvényes

eddig a negatívum.

pozitív: megnövelt nyomtávval JÓ menni.

hogy én mivel járok? 15x7" felni + 195/50R15 gumi,
elöl 2db, hátul 0 db Lada nyomtávszélesítö lapocska,
nem tehermentesített. a felni 4x100-as osztókörü,
de se osztókörmódosítót se mozgófejü csavart nem
használok, sima 10.9 alufelni-csavarral le van
húzva és ennyi. De ez veszélyes, se én, se az LBK,
se a zsiguli.hu senkinek se tanácsolja.

z