A Lada er?átviteli rendszere

(Szerző: Pavel (Baranya Pál), utoljára módosítva: 2006.12.13.)

A klasszik Lada gépkocsik erőátviteli rendszere 4 fő elemből áll:

- tengelykapcsoló
- sebességváltómû
- kardántengely
- hátsó híd

A gépkocsi erőátviteli rendszere a motor forgattyústengelyétől a hajtókerekekhez közvetíti a forgatónyomatékot. A klasszikus Lada tipusoknál a motor elől, a hajtó kerekek pedig hátul vannak. Ez a hátsókerékhajtású rendszer teszi szükségessé a négy fő elemből állő erőátviteli rendszer alkalmazását.

 

A tengelykapcsoló

A tengelykapcsoló lehetővé teszi a motor és az erőátviteli rendszer szétkapcsolását illetve megfelelő összekapcsolását. A Lada típusoknál hidraulikus rendszert alkalmaztak.

A tengelykapcsoló főbb mûszaki adatai:

Típus Egytárcsás, száraz, állandóan zárt, a kapcsolótárcsán központi membrános rugó és rugós lengéscsillapító

Mûködtetése

Hidraulikus pedálmozgatás szervorugóval

A surlódóbetét méretei (mm)
 
külső átmérő 200
belső átmérő 142
vastagság

3,3

A surlódóbetét megengedett tengelyirányú ütése (mm)

0,5

A nyomólap méretei (mm)  
külső átmérő 202,5
belső átmérő 127
vastagság

17,5

Pedálelmozdulás, mm:  
teljes 140
holtjáték

20...30

A kinyomáshoz szükséges erő fékpadon mérve, N (kp)

180 (18)

A mûködtetőhengerek átmérője (mm)  
főhenger 19
munkahenger 19

 

A tengelykapcsoló szerkezete

 

A sebességváltómû

A sebességvûltómû különböző nagyságú hajtóerőt közvetít a hajtott kerekekhez a forgatónyomaték megváltoztatásával a kardántengelyen és a hátsó hídon keresztül. Azonkívül hátramenetkor megváltoztatja a hátsó kerekek forgási irányát, és hosszab időre szétkapcsolja az erőátviteli rendszert.

 

A kardántengely

A motor nyomatékát a sebességváltótól a kardántengely továbbítja a hátsó hídhoz, a sebességváltó tengelye és a hátsó hídban levő kiegyenlítőmû hajtótengelye közötti változó szög mellett.

A kardéntengely főbb mûszaki adatai:

Kardánhajtás Nyitott, első és hátsó kardántengellyel, valamint közbenső csapágyazással
Kardáncsuklók  
első

Rugalmas csukló

közbenső és hátsó Merev, tûgörgős csapágyazású kardáncsuklók

Maximális forgatónyomaték-átadási szög (fok)
 
rugalmas csukló
közbenső kardáncsukló 6° 30'
hátsó kardáncsukló

7° 30'

Az első kardántengely hosszúsága (mm)
605,5
A hátsó kardántengely hosszúsága (mm)
785

 

A hátsó híd

A hátsó híd fő részei a kiegyenlítőmû (differenciálmû) és a féltengelyek. A kiegyenlítómû 90 fokos szögben adja át a forgatónyomatékot, és a kardántengely fordulatszámához képest csökkenti a hátsó kerekek fordulatszámát. A gépkocsi fordulásakor és rossz úton a differenciálmmû biztosítja a jobb és a bal oldali hajtókerekek különböző sebességû hajtását.

Klikk ide a nagy képhez!
a kép nagyban

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2009.12.16. - Melegh Gábor (gm)
bocs, tesztelni probalok