50-es kipufogó rendszer

(Szerző: RG (Rott Gábor), utoljára módosítva: 2010.02.14.)

Több okból kifolyólag szerettem volna lecserélni az autó kipufogórendszerét, de az elterjedt, készen kapható rendszerek nem igazán nyerték el a tetszésemet, ezért magamnak csináltattam egyet.

Hol is kezdjem...

A gyári kipufogó rendszer több szempontból nem volt szimpatikus. Elsősorban lambda szondát szerettem volna a kipufogóba, emellett nagyon utáltam az összerohadt csöveket szétkínlódni bármilyen szerelésnél és elegem lett a gyáriként forgalmazott selejt, méret és alakhibás kipufogókból...

A készen kapható, a gyáritól nagyobb átmérőjû komplett rendszerek (Janó féle 50-es, 60-as) rendszerek nem nyerték el a tetszésemet több szempontból sem. Ezeknél a rendszereknél a lambda szondát legegyszerûbben az autó alá lehet helyezni, az Y rész mögé. Ha ide szeretne az ember lambda szondát és értelmes jelet is vár a szondától akkor minimum fûthető szonda kell, mert egy kis eső, hideg vagy akár a menetszél is kihûti a szondát és hidegen elég kevés hasznát lehet venni.

A csövek csatlakozása a gyárihoz hasonló, mintegy 5~10 centi mélyen egymásba vannak a csövek tolva és bilinccsel összeszorítva. Ez néhány hónap után elég élvezetes munka szétszedni ha bármi miatt szükségessé válik.

A kész rendszerek hangja sem igazán tetszett. Egy szép, tuningolt, duplakarbis Ladának jól tud állni a karcos, gázelvételnél hörgő kipufogóhang, de én nem ilyet szerettem volna.

Kezdésnek a lambda szondára a nivákon és a gyárilag lambda vezérelt kocka ladákon (akár injektoros akár csak elektromosan vezérlet Solex porlasztóval szerelt) is alkalmazott kipufogócsonk (2121-1203022) toldat és a hozzá tartozó, 07-es ladákba is gyárilag szerelt Y cső ( 2107-1203010-10, bár itt nem jó kifejezés rá az Y mert nem 2 hanem 1 csőből áll) lett kiválasztva. A kipufogócsonk toldat és az új Y közé a tömítést Bosal 256-206 cikkszámon sikerült szereznem. Ezen a link-en http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=8_747  lehet látni. Ez ment fel a gyári Y helyett. Ennek a csőnek az átmérője ~50-es. A képen is látszik hogy a lambda szonda helye gyárilag ki van alakítva. Ide egy fûthető, 4 vezetékes lambda szonda lett beszerelve.

A következő kiválasztott darab egy univerzális Walker gyártmányú kipufogódob volt, mindkét végén 50-es átmérővel. Ez lett a hátsódob. A dobból kijövő végére egy 60-as saválló cső lett feltéve mert a rozsdafoltos kasztnihoz nem igazán éreztem helyénvalónak a csicsás krómvéget.

Középdobnak egy sajnos számomra ismeretlen, de suzuki-hoz gyártott 50-es lukakkal rendelkező, henger alakú dob lett beszerelve. Legfőképpen bürokratikus (pl: zöldkártya) okok miatt a katalizátor egyelőre a helyén maradt.

A csövek csatlakozásához Janóéktól kaptam ötletet és náluk is vásároltam meg a szükséges csatlakozásokat. A katalizátor és az Y csatlakozásához egy "gömbös" közdarab lett betéve. Ez némi eltérést lehetővé tesz a kipufogócsövek számára, nem annyira fontos hogy a két cső egytengelyû legyen.  A középső dob után egy platnis csatlakozás lett beszerelve, itt a két vaslap között egy tömítés is van.

Végeredményben elégedett vagyok, csendesebb és "lágyabb" hangja van, mint az elterjedtebb 50-es rendszereknek, a lambda szondát sikerül a motorhoz közel elhelyezni, és a szerelhetősége is nagyon jó lett. Nem kell kalapáccsal szenvedni és püfölni a kipufogót, a csavarokat kivéve max 1-2 erőteljesebb rántás és szét is van szedve a kipufogó.