Beszédes Gyertyák

(Szerző: GorCseW (Ille Balázs), utoljára módosítva: 2006.11.19.)

Beszédes Gyertyák


Prológ gyanánt:
Ezt a néhány kis szemelvényt nem kútfőből írtam, hanem egy angol nyelvû könyv egy részének fordításaként keletkezet. Ezért nyomban elnézést szeretnék kérni, hogyha netán valakinek sértené a fülét a nyelvezete, de mentségemül szolgáljon szerény angol nyelvtudásom, és abbéli szándékom, hogy hátha valaki hasznát veszi az itt leírtaknak.

Tulajdonképpen arról lenne szó, és ezért is adtam a beszédes gyertyák nevet az irománynak, hogyha valaki kiszedi a gyertyát a motorból, mert valami nincs rendben, vagy épp nem úgy megy ahogy kéne, vagy minden rendben van és épp a szokásos ellenőrző rutint végzi, akkor nagyjából el tudjon indulni egy irányba, hogy fel tudja deríteni a hiba pontos okát. Tudom azt is, hogy az itt felsoroltak nem adnak választ az összes felmerülő problémára, de figyelembe kell azt venni, hogy itt arról van szó, hogyha megnézünk egy gyertyát akkor annak kinézete, utalást tud adni a motor állapotáról. Persze itt is csak a legjellemzőbb esetek lettek kiragadva.


 

Normális: Õzikebarna szín enyhén kopott elektródák. Ez akkor fordul elő, ha minden úgy mûködik, ahogy kell. Ha gyertya csere jön szóba, akkor csak azonos hőértékûre és típusúra célszerû cserélni.

 
Elhasznált: Kopott elektródák kis lerakodással a testelektróda végén. A gyertya túl sokáig volt üzemben. Azonos hő értékû gyertya cseréje javallott.  
Túl meleg: Fehéres elszíneződés mindkét elektródán, felhólyagzott szigetelő, a lerakódások teljes hiánya.
Megfelelő hőértékû gyertya cseréje/ellenőrzése ajánlott, ellenőrizni kell az előgyújtást, az üzemanyagot, a falslevegő bejutását a szívósoron és, hogy megfelelő e a motor hûtése.
 
Szén/korom lerakodás: Száraz kormos lerakodásokat eredményez a dús üzemanyag keverék avagy a gyenge gyújtási feszültség, mely eredményezhet egyenetlen járást, illetve nehéz motorindítást. Ellenőrizni kell, hogy a megfelelő hőértékû gyertya került e felhasználásra, a légszûrő eltömődését, a keverek minőségét, a gyújtórendszer hibátlan mûködését.  
Előgyújtás: Olvadt elektródák, fehér a szigetelés a + elektróda körül, de lehetnek rajta szennyező anyagok, amik az égéstérben lebegő maradványokból rakódhattak le. A túlzott előgyújtás a motor károsodásához vezethet. Megfelelő hőértékü gyertya cseréje/ellenőrzése ajánlott, ellenőrizni kell az előgyújtást, az üzemanyagot, a falslevegő bejutását a szívósoron, elégtelen motor hûtést, és hogy mindenhol megvan e a megfelelő kenés.
 
Hamu lerakódás: világosbarna lerakódás mindkét elektródán, akár el is takarhatja a lerakódás azokat Ez okozhat egyenetlen motorjárást, és rángatást gyorsításkor a rossz minőségû üzemanyag és/vagy olaj következtében.
Ha rövid idő elteltével újra megjelenik a szennyeződés, akkor az üzemanyag márka cseréje javasolt, de a szelepszár-szimering illetve, dugattyúgyûrû cseréjét lehet fontolóra venni.

 
Nagy sebességû bevonatképződés: A + elektróda szigetelésének sárgás elszíneződését, az égéstér hőmérsékletének, hirtelen növekedése eredményezi gyorsításkor. A nagy hőmérséklet miatt, a normális lerakódások egy vezetőképes réteggé olvadnak össze, ami a gyújtószikra kihagyását eredményezheti nagy motorfordulaton.
Új gyertya cseréje ajánlott, lehetőleg hidegebb fajtára.
 
Kopogás: A szigetelés a + elektróda körül, repedezett, illetve sérült. Helytelen hézag eredményezheti, és a kopogásos égés okozhat ilyen tüneteket, következményeként a dugattyú is károsodhat. Az üzemanyag oktánszámát kell helyesen megválasztani, és az előgyújtást beállítani.  
Olaj lerakódás: Olaj rakódik a gyertya elektródáira, a hibás szelepszár-szimering és/vagy a dugattyúgyûrûk törése/kopása miatt. A gyertya cseréje mellet, ki kell javítani a hibaforrásokat, melyek az olaj égéstérbe jutását eredményezik.  
Hézag eltömődés: A gyertya elektródái közé, szennyezőanyag került mely annak hézagát hidalja át, így kiiktatva az adott henger gyújtását. Ezzel csökken a motor teljesítménye, és nem utolsó sorban az élettartama, mert a döglött hengerbe szívott keverékből, a benzin szépen elkezdi mosni a henger falát. A gyertya elektródái közül el kell távolítani, a szennyeződést.  
Mechanikai károsodás: No Comment. Idegen tárgy került az égéstérbe. Jobb esetben csak a gyertyát kell kicserélni és a nemkívánatos vendéget eltávolítani, rosszabb esetben a motor főbb alkatrészei igényelhetnek íves javítást.
 

Üdv.

GorCseW

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Üdv Skacok!

A "túl meleg: Fehéres elszíneződés..." utalhat még a helytelen keverékképződésre is tömítetlen lambda szonda esetén is, katalizátoros társaink esetében. Ha kifúj a lambda mellett, érdemes meglesni a gyertyákat is! nálam csere volt :(
Vastag fehér lerakódás az 1-es hengeren, a többi fehérre égve...

Üdv: Topdon