Mi is a hónolás + gy?r?k kialakítása Ladáknál

(Szerző: Kisa (Kiss Attila), utoljára módosítva: 2010.12.19.)

Hónolás:

A hónolás célja, egy olyan olajtároló réteg kialakítása a hengerfalon,ami -különösen a bejáratási időszak alatt- csökkenti a dugattyú beszorulásának, berágódásának veszélyét. Növeli a hőelvezetést a folyadék hőátadása útján, biztosítja a még nem összekopott gyûrû és hengerfal folyadéksúrlódását.
Ez gyakorlatban úgy néz ki, hogy a hengert felfúrják a következő javítóméretre, aztán hónolják. (Ez ma már a fúrás utáni automatikus megmunkálásnak számít, külön nem kell kérni, hogy hónolják a hengerfalat) Ha egy ilyen hengerbe belenézünk, feltûnik, hogy érdes, mélyebb és kevésbé mély spirális alakú, hirtelen ránézésre összevissza karcok vannak benne. Ennek mélysége csak néhány mikorméter,de körömmel jól érezheto, jól látható. Ezekben a spirális alakú "karcokban" tárolódik el az olaj üzem közben.
A tükörsima hengerfalról a gyûrû csak letolná az olajat,és szinte szárazon futna, már a szürkeöntvény nagy előnye, hogy ilyen felület szinte nem alakul ki. Sokat kisérleteztek a cromozott hengerfallal, de épp a kenési problémákat nem tudták megoldani, mivel tükörsima felületet képez. (Aztán próbálkoztak a kagylós kialakítású cromozott hengerfallal,aminek nem tudom mi lett az eredménye...)
Láttam már 250 Ekm-t futott TDI motort, aminek a hengerfalán tisztán látszottak a mélyebb hónolásnyomok. Hónolással nemigen lehet helyreállítani az alakhelyességet, de egy kopottabb henger hónolásával talán elő lehet segíteni az új gyûrûk jobb illeszekdését, pontosabb bekopását, de ma már nemigen szoktak pusztán csak hengert hónolni. Szóval nem a dugót hónolják,hanem a hengert,de a dugattyún is vannak olajtároló csatornák.
Egy minoségi dugót megnézve lehet látni,hogy a palástja nem tükörsima, hanem körkörösen barázdált. Ez is olajtároló szerepet tölt be, igy a hengerfal és a dugattyú üzem közben szinte nem is érintkezik fémesen egymással, a kopás minimálisra csökkenthető. Sokan idegenkedtek régebben a mélyhónolástól,mivel arra számítottak,hogy a karcokban marad olajat a gyûrûk feltolják az égéstérbe, így megnő az olajfogyasztás. 
Kisérletek bebizonyították, hogy a bejáratás elején ugyan nagyobb az olajfogyasztás,de késobb lecsökken normál mértékre,viszont az illesztési hézagokat eleve szûkebbre lehet venni, mivel mindig biztosított az elégséges kenés, kicsi a berágódás veszélye. A kisebb illesztési hézag csendesebb muködést és hosszabb élettartamot feltételez.

Szóval,ha már összerakás után zabálja a motorunk az olajat, nem kell beszarni, valószínû, hogy csak a mélyhónolástól van, és épp ezért legalább 200ezer boldog km-t evezhetünk vele miután összekopott :)))  

( Ez csak vicc volt !! :))

Üdv ! :)

Kisa

Dugattyúgyûrûk kialakítása Ladánál:


A top tetőt jelent, tehát a top felirat mindig a dugattyútető felé néz.
De ha nincs feltüntetve felirat akkor is lehet tudni a kialakításból a beszerelési helyzetet.

A kompressziógyûrû négyszöggyûrû vagy hordósított gyûrû (ugye ez krómozott), itt mindegy hogy építjük be, bár egyes gyártók erre a gyûrûre is elhelyezik a top feliratot.

Az olajlehúzó gyûrû (középső) orros gyûrû, ezen mindenképp kellene lennie top jelzésnek de ha nincs, a képen látható a beépítési helyzet, ugye nyilván az orros része "kaparja" lefelé az olajat. :)

Az olajáteresztő gyûrû - "olajgyûrû" néven a képen - beépítése pedig a letöréssel felfelé történik, a gyári kivitel ilyen vagy esetleg szimmetrikus mint az alsó képen, rugó persze mindig van benne, a rugóösszetétel a gyûrûhézaggal szemben legyen és a kis drótocska benyúlása a rugóba kb. 50-50% legyen.

Az elhelyezés csak papíron 120 fok, a gyakorlatban a csapszeg vonalában és a csapszegre merőleges vonalban nem illik a gyûrûhézagnak lenni, kb. 45 fokban a kettő között történik az elhelyezés.

Az olajlehúzó a kompressziógyûrû hézagától 180 fokra legyen, tehát pont szembe vele, az áteresztőé pedig 90 fokra, tehát a kettő között, azaz ne a kompressziógyûrû hézagja alatt legyen, tehát pont a fölső és középső gyûrû hézagjai között, mert egymás alatt nem lehetnek a végződések.

Valamint úgy szoktam, hogy a terhelt oldalra csak 1 végződés essen azaz az olajlehúzó gyûrûé, a másik kettő így a másik oldalra kerül.

De a legfontosabb olajfogyasztás szempontjából, hogy a gyûrûhorony ne legyen kikopva , mert akkor pumpálja fel igazán az olajat az égéstérbe így megnő az olajfogyasztás. Ennek a hézagnak az értéke 0.1 mm alatt legyen gyûrûzésnél, akkor jó lesz.

kicsifiú