Szelepszárszimmering cseréje 2105 motoron

(Szerző: Kisa (Kiss Attila), utoljára módosítva: 2006.11.19.)

Szelepszárszimmering cseréje "dióhéjban",
a hengerfej levétele nélkül (szíjas motor: 2105)

Gondolom a szimmeringcseréhez nem akarod levenni a HF-et :)
Hát így egy kicsit nyûgösebb a dolog,de megoldható.
Ami a legfontosabb,hogy kell egy szeleprugó összemyomót keríteni,amit be lehet akasztani a HF valamelyik tőcsavarjába,és _párhuzamosan_ le lehet vele nyomni a rugótényért. (Nagyméretû villáskulccsal ,és hasonlókkal nagyon nagy kinlódás, azzal semmiképp ne kezdj neki.)

Szóval : Hideg motorral érdemes nekiállni. Leveszed a légszûrőházat a burkolatot, a szelepdeknit, kiveszed a gyertyákat. Felső holtpontra állítod a motort, hogy a bordáskeréknél is egybeessen a két jelölés. (A váltó üresben, kézifék behúzva).
Lazítsd fel a szíjfeszítő csapágyat (két 13 kulcsnyílású csavar), a rugó ellenében húzd fel, és urja rögzítsd, hogy ne mozduljon el. Így le tudod könnyen venni a szíjat.
Belülről kifelé lezítsd fel a veztengelyház csavarjait, először mindegyiken csak egy-két fordulatot, hogy ne feszüljön. Ezután vedd le a himbákat,és tedd le sorrendben.
Kis rongydarabbal tömbd be az olajvisszafolyó nyílásokat,és minden olyan helyet, ahová be tud esni a kis szelepék ! Előforulhat,hogy a karbit is le kell szedni, mert útban lesz. A szívócső nyílásába is rongy !
Ezután jön a szeleprugó összenyomó.
Mindig azt a két-két szelepet szereld szét,a minek a dugattyúja felső holtpontban van !!
Különben beesik a hengerbe a szelep :)
Mivel zsebek vannak a dugattyúban igy a gyertyanyíláson be kell dugni egy nagyobb csavarhúzót és megtámasztani a szelepet szétszedéskor és összerakáskor. Ehhez hozz magaddal még egy embert :))
Addg kell nyomkodni a szeleptányért,míg ki nem ugrik a két ék. Ütni nem szabad, mert elhajlik a szelep és annyi !! Ha nagyon nem akar jönni,akkor vedd ki az alátámasztó csavarhúzót, és
kocogtasd meg a szeleptányér oldalát,de csak _párhuzamosan_ a szelepszárral. (óvatosan )
Ha lejött akkor egy kombinált fogóval, vagy nagy csavarhúzóval óvatosan szedd le a szimmeringet. Először próbáld elcsavarni, igy elenged egy kicsit, és csavargatva húzd le.
Nagyon vigyázz, hogy ne szorítsd nagyon, mert vékony pereme van a szelepvezetőnek, amin a szimmering. van, könnyen letörik !!
Az alsó rugótányért és a lemezt ne vedd ki, mert elfelejtheteded visszarakni.
Az új szimm.-et legkönnyebben egy 11-es crovafejjel tudod felütni. (1/2 colos-al)
Ebbe épp beleszorul. Valószínû, hogy a kilógó szelepszár útban lesz, ezért el kell forgatni egy kicsit a motort, és leengedni a szelepet.
Olajozd be a szimmeringet igy könnyebb felütni. Tegyél a crovafejbe egy rövidszárat igy könnyebb párhuzamosan tartani.Egy kis kalapáccsal kocogtasd fel, könnyen rámegy.
Told vissza a szelepet, állítsd FHP-ra a motort. Tedd be a két rugót a szeleptényért, és tedd be a két éket úgy, hogy az egyik a motor eleje, a másik a vége felé legyen.
Nyomd össze az összenyomóval, és ha szerencséd van némi igazgatás után megakad a szelepszár peremében. Fontos, hogy a szelep ne menjen le, jól alá kell támasztani !
Ehhez a mûvelethez kell egy kis gyakorlat, mert nyeklik nyaklik az egész, ha nincs a helyén szétugrik, és lehet kutatni az ékek után.
Ha a két szelep megvan, akkor lehet folytatni a többivel de, ne felejtsd el átfordítani a motort, ha a két középsőt csinálod. (Főtengelyen 180 fok!)
Az összeszerelés fordított sorrendben. Tedd vissza a himbákat a himbarugókkal. Figyelj, hogy ráfeküdjenek a szelepre, és a rugók is akadjanak be. A motor főt.-ét ugy fordítsd hogy a FHP előtt 20-30 fokra legyen, tehát ne álljon a dugattyú FHP-ban. Zsírtalanítsd le a HF elejénél a felfekvő felületet. Ugyanígy a veztengely szimmeringházánál is. Kendd be 1-2mm vastagon
tömítőanyaggal (FBS). Ellenőrizd, hogy jelen van-e, told vissza a helyére, és belülről kifelé, csigavonalban 2 lépcsőben húzd le a csavarokat. (25-30Nm)
Állítsd FHP-ra a főtengelyt, és a veztengelyt (ha elmozdult). Tedd fel a szíjat úgy hogy elöl legyen feszes, a feszítőgörgőknél lazább. A feszítő elvileg automatikusan beállítja aszíjfeszességet, de ebbe ne nagyon bízz. Ellenőrizd le. Nem szabad feszesnek, se lazának lennie. (Ezt nagyon nehéz leírni). Forgass 2 fordulatot a főtengelyen, ellenőrizd a jeleket, és a
szíjfeszességet.
Szelepállításra szükség van, még akkor is, ha nem nyúltál hozzá.(Sőt pár száz km megtétele után ujraállítás.)
Összerakás után, ujra be kell állítani a gyujtást. Ki kell venni az elosztót, és a helyes helyzetben visszatenni, majd beállítani. (Ez elkerülhető ha szétszedés előtt az elosztót hajtó bordáskerék helyzetét megjelölöd. Ennek ellenére is ajánlott a gyujtás ellenőrzése).
Dióhéjban ennyi :)
Sokmindent kihagytam :)

Kisa

 

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Sziasztok!
A vezérműszíj feszességéről:
Nekem egyszer egy öreg szaki azt tanácsolta, hogy akkor jó a szíjfeszesség, ha a húzó oldalon,középen két ujjal megfogva a hossztengelyével meröleges síkban elcsavarva (kitekerve) 90°ot tekeredik, magyarán a bordák nem befelé, hanem elöre/hátra néznek. Remélem érthetöen írtam.
Én hiszek neki, azóta így csinálom.
Üdv!
-Fep-