CPI-1280-hoz ford.számmér? meghajtó áramkör

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2007.01.12.)

Jópár CPI-1280 gyújtással rendelkező ladafan tapasztalta már, hogy egyes CPI trafók nem hajtják meg a fordulatszámmérőt. Tomasovszky megtalálta rá az igényes megoldást, hogy működjön a dolog.


LADA fordulatszámmérő meghajtása


Sokaktól hallottam már, hogy nem mûködik megfelelően a LADA fordulatszámmérő, ha más meghajtást alkalmaznak, ha más gyújtáselektronikát használnak. Nos talán erre megoldást jelenthet az itt ismertetett áramköri megoldás.

Először nekem akkor akadt gondom a fordulatszámmérővel, mikor a CPI-1280 elektronikus gyújtást használtam. Történetesen a CPI rpm kimenetén nem jött jel. A gyújtáselosztóban viszont optoelektronikus megszakítót alkalmaztam, aminek kimenő jele egyáltalán nem volt elég a fordulatszámmérő meghajtására. Utánanéztem hát a dolgoknak.

Először szemügyre vettem a fordulatszámmérő elektronikus megoldását.

A VAZ2103 fordulatszámmérője

 

Egy nagyszerû leírás található ITT!

Miután elemeztem a kérdést, gondoltam ötlök egy olyan megoldást amely jó lesz sok más esetben is és az óra is rendesen fog mutatni. Ezért kellett építenem egy jelgenerátort a fordulatszámmérő részére, amennyiben a fordulatszámmérőben lévő elektronikát nem akarom lecserélni.

Fordulatszámmérő meghajtó áramkör

 

Nos építettem egy ilyen jelgenerátort.
A SWITCHER bemeneten keresztül érkező impulzust egy jelformáló áramkörrel fogadjuk. A bemenet meghajtható 5V-os TTL jellel valamint meghajtható a gyújtótrafó 1-es pontján keletkező jellel is, ami akár 300V is lehet. Az impulzus a jelformáló után egy időzítőre kerül, U1 (
SE555, NE555), amely a kimenetén egy meghatározott hosszúságú impulzust állít elő. Ezen kimeneti jel hatására a Q3 (IRF630) teljesítmény MOSFET feltölti energiával az L1 tekercset. Amikor U1 kimeneti jele megszûnik Q3 tranzisztor bezár, ekkor az L1 tekercs önindukciós feszültsége hozzáadódik a +12V-os tápfeszültséghez. Ez a kimenő jel olyan magas is lehet mint a gyújtótrafó 1-es pontján (300V). Amennyiben a kimenetre csatlakoztatva van a fordulatszámmérő, annak bemeneti integrátora leterheli ezen áramkör kimenetét, a feszültség nem fog az egekbe nőni. A Q3 visszafutó diódája nem engedi a tekercset ellenkező polaritásra töltődni. A Q4 tranzisztor a tekercset hivatott megóvni a tartós túláramtól, így a túlmelegedéstől is ami a tönkremeneteléhez vezetne. A tekercset én egy AL400 fazékmagra készítettem el 0.2mm vastag tekercshuzalból. Más vasanyagra is el lehet készíteni a tekercset. Ilyenkor a tekercs névleges 40mH induktivitását vegyük figyelembe. Ezzel az értékkel kielégítő jelet szolgáltatott az áramkör a fordulatszámmérőnek.

A Q3 tranzisztort nyugodtan lehet kisebb áramúra választani, soha nem fog rajta 9A folyni, a Q4 sem engedné meg. Maximum 1.4A folyhat a tranzisztoron, ennyire van beállítva a védelem. Nekem ilyen FET-em volt otthon kéznél.

Tapasztalataim jónak mondhatóak. Semmilyen gondom nem volt vele mióta alkalmazom. 2 éve üzemel az autómban. A fordulatszámot a teljes tartományban jól méri vele a mérőóra.