Pontos idő: vas. szept. 23, 2018 7:00 pm

Minden időpont UTC+01:00 időzóna szerinti


Fórum szabályok


A fórum nyelve Magyar, kivéve a külön erre a célra hozott Témákat. A fórum használata során viselkedjetek kultúráltan, tartsátok be a Netikettet, és a Magyar jog előírásait. Fogalmazzatok közérthetően, és lényegre törően. Felelősségvállalási és jogi nyilatkozat.



Új téma nyitása  Hozzászólás a témához  [ 4833 hozzászólás ]  Oldal Előző 193 94 95 96 97
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szer. júl. 11, 2018 4:06 pm 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. dec. 21, 2015 4:23 pm
Hozzászólások: 46
Hello!

Létezik olyan gyújtás megszakító, ami 500-600Km-től többet kibír? Az elmúlt 2 évben már 4x rohadt le miatta Zsigmond.
Vagy ezek már mind ilyen gyatrák?


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szer. júl. 11, 2018 6:46 pm 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
Vagy a kondenzátor ezer éves és nem csillapítja a fesz lengéseket és beég miatta a megszakítód.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szer. júl. 11, 2018 7:12 pm 
Offline
Lada szakértő
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 17, 2006 3:09 pm
Hozzászólások: 906
Tartózkodási hely: Mohács
2101 be Golf induktív jeladós gyújtást 2007-óta használom gond nélkül
2105 be hagyományos megszakítós gyújtás van, 7 év alatt egyszer cseréltem kondit és kétszer kalapácsot, amik eltörtek, de ezek amúgy is alap Lada tartozékok, így mindig hazahozott...


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: csüt. júl. 12, 2018 6:36 pm 
Offline
Lada Baráti Kör tag - Barkó szakértő
Avatar

Csatlakozott: pén. márc. 18, 2005 10:31 pm
Hozzászólások: 8111
Tartózkodási hely: Budapest
draco31 írta:
Létezik olyan gyújtás megszakító, ami 500-600Km-től többet kibír?...


Gyújtótrafód megszakítós gyújtáshoz való? Biztosan?
Az elektronikushoz való trafó hamar kinyírja a megszakítót...


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: kedd aug. 21, 2018 8:00 pm 
Offline
Új fórum tag

Csatlakozott: kedd nov. 18, 2014 7:59 pm
Hozzászólások: 18
Üdv!

Valaki tapasztalt már olyat hogy akkor hajlandó indulni az autó amikor pont elengedem a kulcsot és az visszaugrik gyújtás állásba? Olyan mintha amikor tekerne az önindító nem kapna áramot a gyújtás, de kap mert megnéztem végig a gyertyákig megy a szikra. Ez a jelenség először télen fordult elő, akkor egy gyertya csere megoldotta gondot egészen mostanáig. Mindegy hogy hideg vagy meleg az autó akkor is csinálja. Hall jeladós gyújtás,új gyertyakábelek,gyertyák.(2105-3

Köszönöm


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: kedd aug. 21, 2018 8:59 pm 
Offline
Lada szakértő
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 17, 2006 3:09 pm
Hozzászólások: 906
Tartózkodási hely: Mohács
Volt már nálam is ilyen de utoljára egyértelműen a gyújtáskapcsoló betét okozta.
Mikor gyújtásról továbbfordítva a kulcsot önindítóztam, megszakadt a gyújtásomnál az áramkör, de ahogy visszaengedtem újra volt kontakt és épp hogy beindult a motor.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: pén. aug. 24, 2018 8:10 am 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 11, 2016 9:16 am
Hozzászólások: 16
Tartózkodási hely: Kaposvár
Sziasztok!

Lenne egy kérdésem. Hétvégén állítottam a gyújtáson és azt vettem észre, hogy alacsony fordulaton elkezdett rángatni viszont 2000 fölött meg jobban húzott mint előtte. Nagyobb előgyújtást kapott. Arra gondoltam mivel a röpsúlyok amik a megszakító rotornál vannak állítják magas fordulaton a gyújtást lehet már elöregedtek a rugók ezért kinyitnak már alacsonyabb fordulatnál. Ezért lehet az, hogy kisebb előgyújtásnál szépen ment az autó de nagyobb előgyújtásnál viszont magasabb fordulaton jobban húzott. Remélem érhetően írtam le a dolgokat. Ja 1500-ös motor mechanikus gyújtással. Előre is köszönöm a javaslatokat.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: pén. aug. 24, 2018 12:56 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 31, 2009 7:37 pm
Hozzászólások: 158
A rángatást tipikusan okozhatja a túl nagy előgyújtás.
Ladánál ráadásul még rájön a gyújtásolszop és a többi fogaskerék lógása, ebből adódik hogy az előgyújtás érték eléggé "dinamikussá" tud válni főleg alacsony fordulaton :D


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: pén. aug. 24, 2018 3:00 pm 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 11, 2016 9:16 am
Hozzászólások: 16
Tartózkodási hely: Kaposvár
ahavasi írta:
A rángatást tipikusan okozhatja a túl nagy előgyújtás.
Ladánál ráadásul még rájön a gyújtásolszop és a többi fogaskerék lógása, ebből adódik hogy az előgyújtás érték eléggé "dinamikussá" tud válni főleg alacsony fordulaton :D


De az előbb leírt problémát az is okozhatja, hogy a rugók már nem jók és keveset változik a szög mikor gyorsan pörög? Tegnap visszavettem rajta most jobb lett csak mintha nem húzna annyira. Sose állítottam még a gyújtáson. A megszakító kalapácsot állítottam már olyan 0.30-0.35-re szoktam. Ha valakinek van tanácsa ebben a témakörben szívesen elfogadom.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szomb. aug. 25, 2018 4:50 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 31, 2009 7:37 pm
Hozzászólások: 158
Megszakítóhézagnak 0.4mm az előírás ha jól emlékszem. A röpsúlyok nemhiszem hogy okoznának ilyesmit.
Javaslom, hogy az olajpumpa meghajtó fogaskereket cseréld ki, ezzel valamelyest csökken a gyújtásoszlop lógása. Viszont mostanában elég ótvar fogaskerekeket lehet kapni, valami kék dobozosat árul mindenki, nekem nem szimpatikus. Sajnos olyan világot élünk Lada alkatrész terén, hogy fogni kell egy indikátor órát, ha nincs egy jobb fajta tolómérő és megteszi, és megkell nézni a fogaskerék csapágyazásánál az átmérőt, mert előfordul hogy kisebb egy szétkopott gyárinál.
Ha már kiszedted az oszlopot, szedd le róla a rotort, és ellenőrizd a röpsúlyokat. Nem jellemző, hogy nem szabályoz, esetleg alapjáraton tud lógni ha megnyúlt a rugó szára.

Az előgyújtással pedig ne szállj el nagyon, mert ha csörögni kezd a motor, könnyen leszakadhat a gyűrűhorony a dugattyún.
max 10fokos előgyújtás jó szokott lenni mai üzemanyagoknál


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szomb. aug. 25, 2018 10:26 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: vas. okt. 13, 2013 8:50 am
Hozzászólások: 347
Tartózkodási hely: Pest megye
Többek közt erre is jó egy írható motorvezérlő. Szerencsére egyre kevesebben ragaszkodnak a tisztán mechanikus dolgokhoz, pusztán az egyszerűségükbe kapaszkodva és abba, hogy az által soha nem fog elromlani (dehogynem...). Persze arra is rájöttem az évek során a BlackBox-om kapcsán, hogy túl sok ember van és lesz is, aki képtelen megérni és felnőni ezekhez az elektronikákhoz, amiknek a nagy része valójában szoftver. Nem tudják kihasználni, idegenkednek tőle. Előbbiek csak a tiltást élvezik belőle, utóbbiak messziről fújnak rá. Részint emiatt sem publikálom a komplett motorvezérlőmet, mert azt még inkább csak messziről fújná mindenki. Igény lenne rá, de nem merem úgy kézbe adni, hogy tisztában vagyok az esetleges "ügyfelek" hátterével.

Az alapján, amit írtál, hogy van, ahol jobban húz a nagyobb alapelőgyújtástól, de máshol meg csörög, arra pont egy írható gyújtással tudnál könnyen megoldást találni, elvégre nem vagy kötve a fordulatszámmal arányosan növekvő előgyújtáshoz, olyan görbéket állítasz be magadnak, amilyet akarsz. Azokon a helyeken, ahol a növeléstől jobban ment, de nem csörgött, azokat a helyeket meghagynád a görbében, de a csörgős helyeket visszahúzod 1-2 fokkal.

A csörgés pedig még mindig mumus, pedig már mióta fent van a turbóm és állítgattam is eleget úgy, hogy hallottam brutálisan becsörögni 1.2bar töltés alatt, már rég szét kellett volna hullnia a motoromnak. Egy szívó becsörgése 1-2 fok túlsiettetés miatt jóval enyhébb, mint egy feltöltötté hasonló helyzetben. Rettenetes csörgésviharokat idéztem már elő, és egy teljesen széria motorról van szó. Több, mint egy éve van fent, semmi baja sem lett tőle. Ennyire nem kell rettegni egy-két becsilingeléstől. A későbbi autók csörgésérzékelése is olyan, hogy bőven hagy 2-3 becsörgést, mire visszakorrigál. Vagy ha másból nem is indulunk ki, pl a benzines G astra hajlamos tartósa csörögni kis fordulatokon, mégsem hallani szétszakadt G astra motorokról.

_________________
Alec


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 4:21 am 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
Azt gondolom ,hogy egy nagyon szűk réteg (főleg a Ladások közül) aki igényt tart az általad fejlesztett gyújtáselektronikára! Egy 3D gyújtást pad nélkül megírni? Ha pedig a gyárit írod rá akkor tényleg minek? 40-50 ezer között van pontos stroboszkóp és ezzel tökéletesen be lehet hangolni a gyári görbére. Aki ki tudná fizetni és versenyzik az marad a referenciákkal rendelkező gyártók bevált termékeinél! Nehogy elmenjünk más irányba!!! szeretném leszögezni ,félelmetesen komoly dolog amit fejlesztettél és lehet ,hogy pontosabb és megbízhatóbb mint amiket használnak, de senki sem kockáztat ...... ez hosszú lenne egyszer talán személyesen.
A konkrét problémára, végig kell mérni mindent. A gyertya hőértékét az elektróda hézagot, a kanócok ellenállását, a fedél -rotor állapotát, a megszakító ellenállását, a kondit. Utána a zárásszöget kimérni (nem hézagmérővel), mert ha támolyog a tengely össze-vissza változik a hézag ezzel együtt az előgyújtás is valamint a gyújtófeszültség sem lesz egyenlő az eltérő idők miatt. Utána lehet megmérni mennyit szabályoz a vákum dob és utána papír toll és legalább 500 1/percnél (de jobb szűkebb intervallumokat venni) végigmérni lehúzott vákum csővel az értékeket. Egyből választ kapsz a röpsúllyal kapcsolatos kérdéseidre. Ez az autó ki lett találva ,csak mindenki (bocsánat sokan) úgy közelítik meg á majd fülre, fülre a süvítő szelet lehet megállapítani, nem véletlenül fejlesztette ki az ELKON a diagnosztikai cuccait ami akkor is százezres nagyság volt! Már biztos írtam de nem véletlenül kellett az oszcillogramokat régen úgy bevágni mint a dokiknak a kardiogrammot! ez az alapja az egésznek különben csak tapogatunk!
Túl lihegtem ,de nem mindegy ,hogy egy fél napot szopunk egy hibával ,vagy 2 óra javítással együtt hibátlan és kész.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 7:42 am 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: vas. okt. 13, 2013 8:50 am
Hozzászólások: 347
Tartózkodási hely: Pest megye
A sajátomat csak a példa miatt hoztam fel, hogy a kapható (bár most épp nem gyártom egy ideje, de a megkeresések alapján még akár vissza is térhet) írható gyújtások közül ő az egyik, és általa szereztem meg az "ügyfelekről" összegyűjtött tapasztalataimat. Az, hogy megéri-e, az egy elég necces kérdés. Nyilván, aki betont vagy téliszalámit szállít a kocsijával, azt pont nem fogja érdekelni ez a része. Induljon, haladjon, megálljon. De a kérdező is állított a gyújtáson, mert vagy kíváncsi volt, mi lesz, vagy szeretett volna elérni valami pluszt. És ez utóbbi eset volna az a bizonyos szűk réteg, akit érdekelnek az írható vezérlők, akár az enyém, akár másé. Hogy ki és miért ragaszkodik a megszokott dolgokhoz, az megint egy másik kérdés, ahogy te is írtad, nyilván nem mernek kockáztatni, de ez is egyfajta begyöpösödés és szűklátás, és ez pláne akkor hülyeség, amikor vannak, akik simán le mernek esztergálni a gyári lendkerékből és belefúrkálni, vagy típusidegen féket feltaknyolni. Ezek sokkal nagyobb kockázattal járnak, mintha egy motorban összetörnek pár gyűrűt (ami egyébként ahogyan fentebb is írtam, pár csörgés miatt nem fog bekövetkezni). De ez a része már nagyon rég nem izgat, mindenkinek joga van eldönteni, mibe mer belekezdeni, a "nagy motorépítők" kitaposott ösvényei pedig még annyira sem izgatnak, rengeteg zsákutcát erőltetnek a mai napig, rugalmatlanok és csak a 30 évvel ezelőtti, betanult dolgokat tudják, amíg ki nem hal az a pár gépmunkát elvégző öreg szaki, akikkel dolgoztatnak. Elég csak végignézni FB-os csoportok hirdetései közt...

A görbék beállításához egyébként nem strobi kell, hanem "segg", vagy pad, ahogy írtad is. Az megint probléma, hogy akik komolyabb motort akarnak, azok nem viszik el padra és nem ott állítják be. Aki pedig egy nem annyira komoly motort akar, az bizony hogy be tudja állítani seggre is, csak épp nem veszi a fáradságot. És ez az a hozzáállás sajnos, ami picit halott üggyé teszi az írható motorvezérlőket idehaza, és NEM, hangsúlyozom NEM az én termékemről szól a dolog, csak azon keresztül szereztem meg ezt a tapasztalatot. A gyári görbe lemásolásának valóban nincs értelme, de miért is tennék ezt? Az a görbe távolról sem ideális még széria motorhoz sem, módosítások (pl legalapvetőbben a sűrítés növelés és tengelyezés) után pedig végképp. Ha ez a tény nem teszi indokolttá minimum egy gyáritól eltérő, nem röpsúlyra épülő 2D-s görbe kiseggelését, akkor semmi. Egy 3D-st se olyan nehéz amúgy...

Nézzünk egy széria motort. A kérdező emelt az alapelőgyújtáson, tudni lehet a következményeket. Egyfelől pl. az alapjárata kapásból erősebb lesz, így ha bekapcsol egy nagyobb fogyasztót, nem esik párszázat a fordulatszám. Ez "kényelmi" dolog. Továbbá, részterhelésen is jóval dinamikusabb lesz, írta is, hogy erősebb lett. Ám magasabb fordulaton és terhelésen csörög neki. Itt jön be a gyári görbe távolról sem ideális mivolta. És ha valakinek tetszetős volna az első kettő következmény, de a harmadikat el akarja kerülni, akkor csesztetheti a röpsúlyokat és a rugókat, ahogy akarja, sosem lesz igazán jó.

Egyáltalán, mitől lehet igazán jó...? Ha erre már tud/sejt/érez válaszokat valaki, akkor jött el az adott személy számára az írható elektronikák ideje. Amíg az van a köztudatban, hogy "erős szikra" kell meg "dús keverék" és húszelektródás neodímium-arany-platina-gallium-nátrium elektródás turbógyertya, addig nem.

Valóban csak egy szűk réteg az, akiknek a fejében nem ezek vannak.

_________________
Alec


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 12:17 pm 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
Maradjunk ennél a konkrét motornál. Miért emelsz alap előgyújtást? Teljesen egyértelmű a válasz mert több idő kell a keverék elégetéséhez! Ellenkező esetben a gyárban is tudtak volna szűkíteni a karakterisztikán. Itt lép be a szar üzemanyag, a szegény keverék, és vagy a kopott motor. Én még mindig azt mondom ,hogy a kiváltó okot kell megszüntetni! Egy utcai motort (széria) nem tudom elképzelni ,hogy egy jó karbival megfelelő kompresszióval, ne lehessen gyári értékű gyújtásra állítani, gyári akár megszakítós akkumulátoros gyújtással is.
A versenymotorokat hagyjuk az egy másik bolygó és 30 év tapasztalata van az építők mögött, de a lényeg ,hogy 5000-9000-ig használják és az egy egész más tartomány mint elindulni megállni araszolni. Szóval én sem hiszek abban ,hogy a gyárit otthon átírom és jobb lesz mint amit teszteltek mértek hosszú időn keresztül és gyártásra került. Az átalakított nyilván mást igényel.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 1:02 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: vas. okt. 13, 2013 8:50 am
Hozzászólások: 347
Tartózkodási hely: Pest megye
Azért egy elég fontos tényező mellett elmegyünk. Az a keverékbeállítás, ami ezeknél az autóknál a karbik gyári beállítása mellett kialakul, az nemigen mondható gazdaságosnak sem, és másnak sem. Mindenképpen el van dúsítva, és feleslegesen. Miért volna baj, ha abból elvehetünk és a nagyobb alapelőgyújtás által "megtámaszthatjuk" a motor járását? Nem fog túlmelegedni... Vagy ha igen, akkor a hűtőrendszerrel van a gond. És ezt a manővert egy nem kopott motoron simán el lehetett játszani, és a dús alapjárati és kis terhelési keverék sem azért van, mert kopott a motor, egész egyszerűen anno leszarták a fogyasztást, nem voltak olyan célok kitűzve a tervezők elé, mint manapság.

Egy másik fontos dolog, hogy ezekhez a gyárilag közepesen alacsony sűrítésekhez passzol a 87-es oktánszám is, amikor megtervezték, kb. abból indultak ki. A karakterisztikát pedig tuti, hogy nem módosították később az elérhetővé vált magasabb oktánszámokhoz, ezen kívül ami utángyártott röpsúlyrendszert kapni lehet, lefogadom, hogy mindegyiknek más-más karakterisztika van... Persze volt oktánszám korrektoros elosztó is régen a 01-esekhez, de úgy rémlik, 92 oktán volt a plafon.

Önmagában felesleges előbbre hozni röpsúlyosnál az alapelőgyújtást, mivel nagy terhelésen is követi a változást és ott ezt nem lehet megtenni, az égési közben kialakuló nyomáscsúcsot felesleges túl közel vinni FHP-hez, vagy ne adjisten elé vinni. De abban is biztos vagyok, hogy ha a megtervezéskor rajtahagytak amúgy is 2-3 fokot, akkor gyakorlatilag az ökölszabályokat követve a csúcsnyomás "időpontja" (inkább szöghelyzete) bőven a kívánatos legnagyobb effektív nyomatékot előidéző pont után lesz, tehát, hiába pofozod a már lefelé haladó dugattyút. Ebben fél fok is számít, a turbónál nagyon észrevenni, még seggel is, nem hogy padon.

Ellenben, részterhelésen és alapjáraton igenis van létjogosultsága a gyárinál nagyobb előgyújtásnak. Csak azért, mert a nagyon gyenge hengerfeltöltés miatt "büntetlenül" meg lehet tenni (ez sem igaz, mert egy bizonyos szint felett idegbeteg lesz a járás, lásd motorfékes rángatás, de csörgés nem lesz), amiatt nem érdemes, viszont az biztos, hogy azzal lehet pl. fogyasztást csökkenteni, sőt, jobban is fog menni tőle picit.

És mivel manapság már nem tudsz 95-ösnél kisebb oktánszámú szar benzint tankolni, ezért nagy terhelésen is rá lehet tenni 1-2 fokot. Persze amint túl korai helyre kerül a csúcsnyomás, onnantól kezdve már nem lesz erősebb a motor, sőt, vissza is kezd rúgni, de simán előfordulhat, hogy amellett nem csörög még be.

Az a 30 évnyi másik bolygón szerzett tapasztalat nagyon sokszor csak egy meder, amiből nem tudnak kizökkenni. Sok dolgot kitapasztalt sok ember, megtartotta magának, és meg is maradt ott. Nem azt mondom ezzel, hogy az a tudás nulla, egyáltalán nem. Sőt, az alapja mindennek ugyanaz lesz. Csak épp a megvalósítási módok tekintetében földhözragadtak.

Na de nem akarok erősködni, vagy semmi ellen ágálni... Abban amúgy teljesen egyetértek veled, hogy a kérdező motorjának valószínűleg teljesen megfelel a totálisan gyári beállítás. Valószínű, hogy attól a részterhelési "növekménytől", amihez hozzájutna egy jól belőtt görbével, nem verné a seggét a földhöz :)

_________________
Alec


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 4:18 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 31, 2009 7:37 pm
Hozzászólások: 158
Csörgéssel akkor van baj, mikor az illetőnek fogalma sincs hogy egyáltalán mit kell figyelni, vagy esetleg nem hallja a nyitott 60as rendszertől, a nagy tempótól, és zajszigetelés teljes hiányától :D
Egyetértek azzal, hogy széria motor esetén is lehet sokkal jobb görbét összehozni a motornak mint ahogy gyárilag az kivan találva. Eleve kiindulva abból, hogy a gyári görbe rosszabb üzemanyagra van kitalálva, és bele van kalkulálva az oroszos mechanika működésének pontossága.
Javítsatok ki ha tévedek, de szerintem a 66os löketű, és 80as löketű motorok ugyan azzal a gyújtásgörbével mennek, ami biztos hogy nem idális egyinek-másiknak.

A csodás Ecotec motorok csörömpölése nagy melegben néha már inkább kopácsolásnak tekinthető :D Ha ehhez viszonyítunk egy Ladás kisebb "ciripelés" nem vészes, de pl. ha autópályán folyamatosan jelen van, az nem egészséges.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 9:21 pm 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
Persze igazatok van ezzel érveltek a szakik annak idején mikor csörrenésre állították a gyújtást. De mind a ketten Ladáztok és van tapasztalatotok és igazán tudjátok ,hogy ennél a konstrukciónál az elnagyolt kivitelezés (minden téren) bőven ad lehetőséget a finomításra ,de szériában nem lövünk nyulat egy teljes átalakítással sem. Azt gondolom ezt elfogadhatjuk (gondolok itt a motor belső ellenállására, a kaszni légellenállási együtthatójára, stb) mert ezekkel biztos nem fogunk mit kezdeni.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. aug. 26, 2018 9:47 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: hétf. jún. 16, 2008 11:56 am
Hozzászólások: 433
Tartózkodási hely: Budapest, Hajdú-Bihar megye
Csabi mester írta korábban, hogy a széria 1.5 10-14° között kívánja az előgyújtást.
Sajátom a gyári 7° körül össze-vissza remeg, 15°-ra állítva kétszer akkora lett a fordulatszám és karbi tekergetésre is sokkal finomabban reagál. Tovább növelve olyan ~20° körül legmagasabb az alapjárat, a fölött viszont hirtelen leromlik és kihagy.

Elosztót ilyenkor már esélyes, hogy szét kell szedni és lehatárolni 15° helyett csak 10°-ot nyisson.
Próbautat most nem tudtam menni, de kiváncsi vagyok mit lehet kihozni belőle.

Csináltam táblázatot gyári röpsúly karakterisztikákról: régi oktánkorrektoros elosztó lin. karakterisztika, újabb (vákuumos) különböző rugókkal. Van benne még két üres oszlop tudtok bele írogatni :P gyári görbék tűrése vicc +-1°, +-150rpm mindezt szorozva kettővel mert a könvyvben elosztó fokban van megadva :lol:
Többi kép itt: https://drive.google.com/drive/folders/ ... G82WEY4Z0k

Ha esetleg van megírt görbe elektronikus vezérléshez széria motorhoz, okulásként szivesen venném. :wink:

_________________
Lada 2107 1500L


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. aug. 27, 2018 7:09 am 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 11, 2016 9:16 am
Hozzászólások: 16
Tartózkodási hely: Kaposvár
Köszönöm a sok hozzászólást. Elolvastam. Lehet amatőrnek tűnök írta is valaki, hogy lehet nem hallom a csörgést. Tényleg így van nem tudom pontosan milyen ha csörög a motor. Nekem teljesen gyári a motor és a kipufogó rendszer is. Csak egy katalizátor van rajta és egy tüte a karbin. nemrég cseréltem gyújtó kábeleket és marelli gyertyák vannak benne. Ahogy írták előttem a motorféken a rángatást nekem az jött elő városba 4. vagy 5. fokozatban 50-60 között jön elő. Eddig nem volt semmi gondom a kocsival. Ha nem nyomom ki a szemét akkor 7-el simán elmegyek talán még alatta is persze nem városba. Anno a papa mondta hogy át lett fúvókázva, hogy ne fogyasszon sokat. Egyébként az övé volt. De menni megy a gép. Nem akarok nagyképűsködni és tudom, hogy csal az óra de ki lehet vele akasztani. A kocsiba van 117 ezer km. Gondolkoztam már ELEKTRONIKUS gyújtáson sokan dicsérik de még nem vágtam bele. Van egy pár alkatrész a kocsihoz pl komplett mechanikus gyújtás karbi de cserélni még nem cseréltem. Sajnos a kocsi előző tulajától már nem tudok kérdezni. A beállítással kapcsolatba bárki tud mondani hasznosat az köszönöm. egyébként tervben van egy teljes felújítás de az még 1-2 év.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. aug. 27, 2018 8:19 am 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
Ha vissza fúvókázták ,hogy "keveset fogyasszon" akkor a szegény keverék miatt igényli a nagyobb előgyújtást az egyes torok 2/3-ig. A második torokba nem szoktak belenyúlni mert ha gyorsítani kell benzin nélkül nem megy!115 ezer az nudli, nem felújítani kell hanem átnézni ,beállítani és elfogadni amit tud. És itt jön a sok HA. A legelső, HA nem vagy tisztában egy részegység működésével vagy az egésszel (miért is lennél évekig tanítják és utána is segg hülye az ember hozzá) ne nyúlj bele ,mert csak rombolsz. !Pont ez az autó az ami nincs "idióta biztosra " gyártva (pl. más típusoknál a gyújtáselosztó egyféleképpen megy be a helyére) itt ha nem tudod mit csinálsz soha be nem indítod. A lánc lógás a királytengely kihajtásánál adódó kopás ,az osztó támolygás visz mindent! Ha megkerülő rendszeres karbi van rajta és össze vissza tekergették megint problémába ütközöl. Ha szelephézag tuti, volt olaj mindig a mociban (nem zabálta meg a vezérmű tengelyt) és a kompressziód határon belül van akkor a megszakítós gyújtással is hibátlanul be lehet állítani! Ráadásul (mondjuk pont ehhez kéne tapasztalat) ránézésre meg lehet állapítani,hogy kopott vagy elmegy még, és egy hézagmérővel meg egy próba lámpával elfogadhatóvá lehet tenni.
Ezek öreg autók törődést igényelnek ,ha az ember nem sajátítja el a karbantartásukhoz szükséges tudást drágább fenntartani mint egy korszerűbb ,de drágábbnak mondott modellt.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. aug. 27, 2018 9:16 am 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 11, 2016 9:16 am
Hozzászólások: 16
Tartózkodási hely: Kaposvár
Hát az biztos, hogy mindent nem tudok. Az alapokkal tisztában vagyok. Az öreg sose vitte szerelőhöz a kocsit mindig ő csinálta meg amit otthon is meg lehetett. Igaz mögötte volt több mint 30 év tapasztalat mert mindig ilyen kocsija volt a vállalati meg a saját is. Ott voltam mikor a karbantartásokat csináltuk. Nemrég váltót is cseréltem rajta. Eddig a motorhoz nem nyúltam főleg a karbihoz mivel a fogyasztásom jó volt. a megfelelő helyeken mindig lezsíroztam. Olaj olajszűrő légszűrő mindig cserélve volt. Nemrég mikor váltót cseréltem olaj csere volt a hídban is. Ez a gyújtás meg a motor egyenlőre "ismeretlen" terület. Olvastam dolgokat alapvető dolgokkal tisztában vagyok de se rutinom se nagy gyakorlatom nincs benne. Ezért kérdezek.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: kedd aug. 28, 2018 8:40 am 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
Jól teszed ,mindegyikőnk így tanul. Ki fog alakulni csak egyszerre mindig egy dologba piszkálj bele ,mert ha negatív irányba mész tudod mit kell vissza állítani. Amit írtam a műszerezettségről azt alkatrész cserélgetéssel (ha van hibátlan) részben ki tudod védeni. De ha bármi van biztosan tudnak a srácok segíteni ,sokan vannak akik nagy rutinnal rendelkeznek, bár mintha fogyna a brigád :(


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. szept. 03, 2018 12:04 am 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: pén. ápr. 15, 2005 8:08 pm
Hozzászólások: 3173
Skype: arpi.kurunczi
Tartózkodási hely: Arad, Romania
Nekem akkor lett a legjobb az elsztos L-jet amikor Alechez mentem szetbarmolni az egeszet :). Semmivel se fog 5 litert fogyasztani es 200-al menni. De....az elosztot tokeletesre allitva 1 het utan mar nem lesz ugyanazon az erteken mig az elektronikara akar a gyari terkepet is ramasolva 100 ev mulva is. Egy gyujtas terkep meg nem is akkora munka. Egy komplett moorvezerlot egyedul beallitani, ugy, hogy a jobb 1-en van a laptop es figyelni a map erteket, a fordulatot es a lambda monitort is. Na ez mar nem egyszeru. Na de igy fejlodunk. Es ha mar azt elertuk, hogy kulcs es mesz nem folyton a karburator, gyujtas dolgokat kell allandoan nezni, hogy most epp mitol nem indul mar megerte. Inkabb bedugom a laptopot es meg finomitok valamin ha epp unatkozom. Ami nem sokszor van de ezt peldaul szakado esoben is tudom csinalni. Nem is tudom mar, talan 3 eve van bent Alec motorvezerloje. Sose volt gond, amikor nem indult az az en hulyesegem miatt volt. Ezen a teren mint egy nyugati, reggel beulok elforditom a kulcsot es jar a motor. Ki kellene mar lepni a Golf gyujtas arnyekabol. A Lada motor kepes jarni alapjarati 0.93-as lambdaval siman es lehet tartani vele fordulaton az 1-est. Sokaig volt elosztom es nagyon korlatozott a mozgastere. 10-es suritessel ha akartam, hogy menjen, kellett csavarni egy fel centit az eloszton es 98-ast tankolni. Alajaraton bakkecske de legalabb ment. Stroboszkopot egy ido utan ki is hajitottam a kukaba. Az elektronkatol valo viszolygas inkabb amiatt van, hogy majd jol elromlik utkozben es ott maradsz. Sajnos tevesen. Ugyanugy ott maradsz az elosztossal is ha epp megall. Sot nagyobb az eselye annak, hogy a sok mozgo alkatreszbol megadja valami magat.

_________________
LADA 1.7i
KEPTAR


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. szept. 03, 2018 9:17 am 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 26, 2009 2:21 pm
Hozzászólások: 1383
Tartózkodási hely: Zugló Degec tartomány(by BGo)
A fejlődést nem lehet megállítani, de nem a korombeli manusokat kell telenyomni serkentőkkel meg szteroiddal hanem az új generációba kell energiát fektetni! Nem kell VW gyújtás, van gyári hallos és kimegy a világból. Persze hogy megy 093-as lambdával mert ömlik bele a benzin. Ha 10-es KV-val nem tudod kisimítani akkor valami nagy gáz van! Azt el tudom fogadni ,hogy szeretsz játszani és kipróbálni az új dolgokat ,de egy gyártó száz éve is más háttérrel rendelkezett. Ment mellettem gázos 2107 370ezer kilcsit napi durva használatban és egy kezemen megtudom számolni hányszor volt kötélen megszakítós gyújtással! Ja és arra is emlékszem mikor ott álltam Szentendrén a kúton és nem tudtam elindítani az autót mert kiment egy trafó és a környezetvédelem miatt letiltott a motor vezérlő' Azt látom, hogy van egy probléma és én a javítás irányába próbálok elindulni, míg a másik verzió építsük át az egész autót! Ha ez a vágy kell venni egy BMW-t vagy egy Mercit hátul hajt jól megy , majd mikor jön a vezérműcsere mondjuk az előbbinél akkor lehet hümmögni ,hogy 5 Ladát veszek a javítási költségből, mert ki kell venni a mocit hozzá! Akár honnan nézzük 2-3 lityi többlet fogyasztás, 5-10000 km utáni átvizsgálás és fapad ,de én szeretem :D és 36 fokban és minusz húszban is pöcc- röff birkózás a kormánnyal (meg a feleségemmel, mert én vezetni akarok és leszarom a négyzónás digit klímát meg az ötven után automatikusan bekapcsoló ESP-t, Ö viszont nem érzi biztonságban magát benne, de ez egy más kérdés). Én meg akkor nem mikor a sok kisebbségi komplexussal szenvedő selejt a záróvonalon próbál előzni úgy -hogy semmi sem számít a 20-30 éves roncsokkal aminek csak szívás zaja van ,meg a herélt dob de nem megy. Elkanyarodtam......


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. szept. 03, 2018 11:19 am 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: vas. okt. 13, 2013 8:50 am
Hozzászólások: 347
Tartózkodási hely: Pest megye
A 0.93-as lambdával semmi baj, az még távolról sem a benzinbeledőlés. Nagyon sok írás van neten erről, régebbi konstrukciójú motorok semmilyen kv-val nem fognak szeretni 1.00-n (vagy ne adj isten még szegényebben) járni alapjáraton rendesen. Leginkább a nagyobb, régi amcsi disznók azok, amiknek még a 0.9 is híg alapjáraton. Ezen kívül, amilyen egyéni szívósor és kipufogó elrendezések előfordulnak a tuningvilágban főleg ladáéknál, azok mind tönkretosszák az alapjárati és részterhelési szakaszokat, amikkel semmi mást nem tudsz kezdeni, csak picit eldúsítani, hogy ne legyen fika az alapjáratod. Széles körben elterjedt tévhit, hogy 1.00 lambda az ász. Egyáltalán nem. Legalábbis, a mi motorjaink szempontjából biztosan nem, csak az emisszió és a katalizátor "kielégítésére" van.

A módosítások és kísérletezgetések kapcsán az ilyen irányú fejlesztések miért ne lehetnének benne a régi manusokban? Svájcinémetosztrák hegyiversenyeken rengeteg régi Opel van, hasonlóan szar alapokkal, mint a Lada motor, feltupírozva, és egyiken sincs karbi, mindegyiknél pillangósor+injektor+írható motorvezérlő van. És mennek is, mint a hülye. Egy szintén 30+ éves B-s vagy C-s Kadett miért kaphatna meg jogosabban egy ilyen rendszert, mint egy Lada... És igen, ha valakit ez érdekel és ez izgat, akkor csinálja. Ennyi erővel minek bővítget bárki hengerfejeket és szívósorokat, minek piszkál egy karbit, minek fúrunk blokkot... mert ilyenformán akkor azokat sem érdemes belefeccölni a régi manusokba, mert meg kell venni a BMW-t vagy a Mercit, és az hozzányúlás nélkül is jól fog menni.

Hülyeség ezt a dolgot feszegetni, mindenki azt csinálja, amit szeret... Ellenben, a valamitől való idegenkedés miatti fikázás/értelmetlennek nyilvánítás viszont már más kérdés. Az már picit csúnyább dolog, de én se akarok elkanyarodni.

_________________
Alec


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: hétf. szept. 03, 2018 7:56 pm 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: pén. ápr. 15, 2005 8:08 pm
Hozzászólások: 3173
Skype: arpi.kurunczi
Tartózkodási hely: Arad, Romania
Amugy garantalni lehet, hogy egy karbis Lada nemhogy 0,93-as lambdaval nem jar alapjaraton de a 0,83 is birkozos.
En mar gyari mivoltaban reg a vasba vittem volna. Ezek a vasak adjak az embernek azt az erzest, hogy barmi lehetseges. Persze kis tulzassal. Miert kellene ebbe nyaron beledogleni, vagy beekapaszkodni a kormanyba es tepni, hogy forduljon. Apro pebzbol lehet szervot beleakni. A klima se egy nagy ervagas csak sok ido mire kilegozza az ember. Es mindjart van egy kenyelem erzet. Igen lehet vanni barmilyen hasznalt vackot. Van nekem is. Mennek is ra boven a 100 ezrek. Nincs olyan auto amit nem kell javitani. Sot a Golfon tobbet eg a check engine mint nem. Egy szar muanyag, dio nagysagu vakum labda meg 150 euro. 4 hengerenkenti trafo 40000 ft. Ugyanez Ladaba 4000 es mar tuloztam. Rengeteget felemesztenek ezek a nemet altal idoben levetett vackok. Semmi ertelme. Inkabb hitelre veszek uj autot mint egy ocsskavasba beleherdaljak egy uj auto arat. A Lada tuning ezekhez kepest 100 szoros apropenz. Igen, zajos, kenyelmetlenebb de el lehet vele menni barhova. Vissza terve a gyujtashoz. 20 eve amikor atvettem a fatertol az autot az elso dolgom volt jol elhajitani a megszakitos elosztot. Anno igen muszaj volt Golfbol atalakitani Ladaba mert meg nem volt gyari. Aztan ra 2-3 evre ra, amikor mar sokadjara unam meg, hogy poccre allitottam be a karbit uveg gyertyaval, ugy ment mint a svajci zsebora amig 2x megtiportam. Aztan ugyanolyan szar volt mint elotte. Akkor bementunk a bontoba es nem jottunk ki amig egy komplett hengerenkenti injektor nem volt a kezunkbe. Aztan lett gyari hallos gyujtas. Innen pedig mar a mostani vegeredmeny. Amig az ember a gyari vezerlesben gondolkodik a tobbi dolgon csak javitani lehet, leglabbis utcara. A masik dolog meg az hogy en inkabb azert vegeztem atalakitasokat mert a kaphato alkatreszek enyhen szolva is silanyak. Igy ha az ember ki akar loni egy gondot akkor megszabadul a gyari megoldastol. Igy van ez a futes csappal, generatorral es meg par aprosaggal.

_________________
LADA 1.7i
KEPTAR


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: kedd szept. 04, 2018 1:52 pm 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 11, 2016 9:16 am
Hozzászólások: 16
Tartózkodási hely: Kaposvár
Sok érdekes és hasznos dolgot olvastam amiket a gyújtásról és egyébről írtatok. Látszik, hogy régóta foglalkoztok a dologgal. Sikerült visszaállítani a gyújtást a jó állásba így még 5. be is szépen megy 50-60 között. Sok dolognak kell majd utána néznem ha a kocsit fel akarom újítani de az még 2-3 év mire sorra kerül. De biztos fogok még kérdezni. Én is gondolkoztam már az elektromos gyújtáson mivel ez a mechanikus nem a legstabilabb. Bár én se maradtam még soha az út szélén a kocsival.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szer. szept. 05, 2018 2:59 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: szomb. dec. 18, 2010 11:34 pm
Hozzászólások: 163
Tartózkodási hely: somogy megye
Sziasztok, előre is bocsánatot kérek a b@lfszságom miatt de ahhoz kérek tanácsot hogy melyik ellenálást építsem be a hall jeladó tesztelőhöz ,mer a boltba mondta az eladó hogy egyik kisebb másik nagyobb teljesítményű,van 1-illetve 2 kiloohmos is,melyiket javasoljátok? http://keptarhely.eu/view.php?file=2018 ... 80khi.jpeg


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szer. szept. 05, 2018 3:55 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: vas. okt. 13, 2013 8:50 am
Hozzászólások: 347
Tartózkodási hely: Pest megye
Ha jól látom a képen (picit elmosódott) akkor a sötétebbik kék az 1.2kOhm (barna-piros-piros-arany) és kb 1W-os lehet, a másik 1kOhm (5 csíkos, barna-fekte-fekete-barna-barna) és 0.6W-os. Igazából, ha ez a hall IC kimeneti pontja és a pozitív táp közé megy, sorosan egy LED-del, ami világít / elalszik az ernyőtől függően, akkor kb mindegy, melyiket teszed be. Ha az 1k 0.6W-ot, az picit langyosodni fog (legrosszabb esetben is csak 40-50 fok közé) 12V-ról. A másik is teljesen jó, 200 ohmon nem múlik semmi a LED szempontjából, és az picit kevésbé fog melegedni.

_________________
Alec


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: szomb. szept. 08, 2018 6:52 pm 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jan. 17, 2008 5:05 pm
Hozzászólások: 21
Tartózkodási hely: Jobbágyi;Budapest VI. ker
Sziasztok!


Valaki meg tudja esetleg mondani, hogy mennyi lehet az elosztó meghajtó kisfogaskerék és a király tengely közötti hézag? Van egyáltalán erre valami gyári határérték?
Illetve okozhat ez alapjárat ingadozást?
Sajnos strobival nézve a gyújtást, látszik hogy ugrál a jel (próbáltam 10 fokra belőni, olyan 8-12 fok között változik), a fordulatszámmérőn is jól lekövethető a dolog. Csak már annyira összezavarodtam, nem tudom eldönteni, hogy a változó fordulat miatt ugrál az előgyuszi, vagy az előgyújtás miatt változik a fordulatszám:)

_________________
http://kep.tar.hu/david-2105


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. szept. 09, 2018 11:58 am 
Offline
Lada Baráti Kör tag
Avatar

Csatlakozott: pén. ápr. 15, 2005 8:08 pm
Hozzászólások: 3173
Skype: arpi.kurunczi
Tartózkodási hely: Arad, Romania
Gyujtas miatt ingadozik. Kopottak az alkatreszek ezert ugral. Uj eloszto, m3ghajto fogaskerek es olajpumpa meghajto fogaskerek cserevel nemileg orvosolhato.

_________________
LADA 1.7i
KEPTAR


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. szept. 09, 2018 3:35 pm 
Offline
Új fórum tag
Avatar

Csatlakozott: szer. máj. 11, 2016 9:16 am
Hozzászólások: 16
Tartózkodási hely: Kaposvár
Lehet buta kérdés de szétszés nélkül is ellenőrizhető mennyire kopottak ezek a fogaskerekek? Olyat én is észrevettem, hogy a fordulatszám mutató nem mindig mutat helyesen vagy nem egyenletesen mozog. Előre is köszi.


Vissza a tetejére
   
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtás
HozzászólásElküldve: vas. szept. 09, 2018 3:41 pm 
Offline
Lada kedvelő
Avatar

Csatlakozott: vas. jan. 12, 2014 1:55 am
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Bp VII. , Nyírbátor
Leveszed az elosztófedelet és megkotyogtatod. A röpsúlyrugók a rotor alatt is tudnak ilyet okozni, ki kell venni a két lapos csavart és hajtani kell a füleken megszüntetve ezzel a kottyanást. Ami marad azt meg a fogaskerék okozza.


Vissza a tetejére
   
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása  Hozzászólás a témához  [ 4833 hozzászólás ]  Oldal Előző 193 94 95 96 97

Minden időpont UTC+01:00 időzóna szerinti


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség